Na redakčním parkovišti se zastavila další generace novodobého Mini. Na první pohled vypadá stále stejně, ve skutečnosti se ale v mnohém liší.
Kapitoly článku:
Nové Mini s interním označením F56 jsme už krátce vyzkoušeli při jeho mezinárodní premiéře v Itálii. Teď se nám ale poprvé naskytla možnost otestovat variantu Mini Cooper s manuálním řazením a hlavně zjistit, jak si nová generace ikony povede na českých silnicích. Předchozí modely uměly dát ledvinám posádky pořádně zabrat…
Nejnovější Mini opět povyrostlo, ale stále si zachovává typické proporce s minimálními převisy, stejně jako řadu výstředních detailů; Cooper má přeplňovaný tříválec
Stejně jako dosud znamená Cooper střední variantu, stojící mezi základním Mini One a ostrým Cooperem S. Kde ale kdysi pobrukovala atmosférická šestnáctistovka, nastěhoval se spolu s platformou UKL motor o deci menší a o válec chudší. Správně, aktuální Mini Cooper je poháněno tříválcem. Naštěstí přeplňovaným. Stejný motor se objeví i v kompaktním MPV BMW 2 Active Tourer.
Jednotka dosahuje výkonu 100 kW (136 koní) v 4500-6000 ot./min. a točivého momentu 220 Nm při 1250 ot./min. Vzhledem k udávané pohotovostní hmotnosti 1085 kg bez řidiče to slibuje slušnou dynamiku.
Origiálně řešený volič jízdních režimů; volby se zobrazují na displeji ovládacího/komunikačního/zábavního systému, který vychází z BMW iDrive
Zde jsou naše první dojmy z několika seznamovacích kilometrů, najetých převážně během fotografování:
- To auto je obrovské! Každé další Mini je větší a nafouklejší než předchůdce, ale když si sednete sem, máte pocit opravdu velkého auta. Je to efekt vytvořený kombinací nízko položeného sedadla a překvapivě vysoké střechy.
- Spínací skříňku už nové Mini nemá. Motor se startuje naprosto rozkošným spínačem ve tvaru ploché páčky v dolní části středového panelu. Šikovný detail, který hned navodí pocit výjimečnosti.
- Motor překvapivě nijak výjimečný není. Počet válců maskuje víc než dobře, ale za cenu nevýrazného charakteru.
- Odhlučnění a odizolování pohonné jednotky je tak důsledné, že můžete nevědomky jezdit na vyšší rychlostní stupeň, než by odpovídalo dané situaci. To bychom v Mini nečekali.
- Také podvozek se chová výrazně dospěleji. Všecho vám servíruje uměřeněji a rozvážněji. Auto díky tomu nejančí jako koza, ale už nezatáčí tak freneticky, jak jsme byli u Mini zvyklí. Jezdí prostě „normálněji“.
- Žádný komfortní polštářek pro páprdy to ale není. I na kvalitním, nově položeném asfaltu kola ustavičně „podupávají“. V rychlém tempu na středně dobré (resp. špatné okresce) ale auto neodskakuje tolik jako dřív.
- „Normalizace“ jízdního projevu neobrala Mini o jeho výjimečnost. Charakter auta je spoluutvářen i jeho vzhledem a nové Mini je stejně výrazné jako vždycky.
- Hlavně interiér se naprosto vymyká obvyklým poměrům. Svojí roztomilou výstředností i důrazem na smyslové vjemy nám trochu připomíná produkty Horacia Paganiho.
- Kromě už zmíněného startování se nám líbí také třeba přepínač jízdních režimů, který má podobu otočného prstence u manžety řadicí páky. Doleva je Sport, doprava Green.
- Přístrojový štít je umístěn na sloupku řízení, tudíž se pohybuje spolu s volantem. Horní část stupnice rychloměru se přesto schovává za věnec volantu, alespoň pokud měříte okolo 1,8 m.
- Podle zvoleného režimu se změní i podsvícení okolo centrálního multimediálního displeje, na kterém se krátce zobrazí charakteristika zvoleného módu: „Maximální motokárový pocit“. Zdá se vám to dětinské? Litujeme, v tom případě jste na tohle auto už příliš staří.
V prostornosti zůstává Mini věrné svému názvu; rodinné auto v něm opravdu nehledejte
Zajímá vás na novém Mini Cooper něco konkrétního? Máte ideální příležitost zeptat se nás. Případné otázky pište do komentářů pod článkem, pokusíme se je zodpovědět v rámci následného redakčního testu.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman