Připravujeme srovnávací test Audi R8 V10 Plus vs. Jagaur F-Type R AWD

Čemu byste dali přednost? Nepochopitelně rychlému Audi R8 V10 Plus, nebo byste raději měli v garáži něco, co jde na věc prostě a jednoduše brutální silou? Tak přesně o tom bude náš další srovnávací test.

Dejme tomu, že zrovna teď aktuálně potřebujete nějakou skutečně velmi rychlou čtyřkolku, jenže auta typu Subaru WRX STI, Golf R nebo Mercedes-Benz A45 AMG jsou pořád moc pomalá a málo sportovní. Chce to něco z nejvyšších pater automobilového trhu. 

Jednou takovou čtyřkolkou může být třeba Audi R8. Nová generace se zatím vyrábí pouze s desetiválcovým motorem o objemu 5,2 litru, přičemž jsou na výběr dvě verze. Ta slabší má výkon 397 kW (540 k), výkonnější provedení Plus disponuje maximem 449 kW (610 k). Ano, právě druhá jmenovaná varianta zavítala do naší redakce. Nebudeme zastírat, že to je pro nás menší svátek, protože čistokrevné supersporty se v našich končinách opravdu netestují každý den. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tento srovnávací test bude velmi speciální. Nebudou se řešit litry v kufru, ale to, zda stačí 550 koní v civilnějším Jaguaru, nebo zda je přece jen lepší sáhnout rovnou po supersportu s maximem 610 koní

Jenže dnešní trh je natolik pestrý, že velmi sportovní čtyřkolku můžete najít i tam, kde byste jí možná dříve nehledali. Jaguar totiž má ve své nabídce pro F-Type hodně výkonnou verzi R disponující maximem 404 kW (550 koní). K překvapení některých toto provedení koupíte i s pohonem všech kol. Před časem šlo o nejrychlejší F-Type, jaký byl k dispozici, dnes už ale má Jaguar ještě silnější F-Type SVR. Ten už ale koupíte jenom jako čtyřkolku. 

Zajímavosti | Sportovní auta | Kabriolety | Kupé | Jaguar | Ženeva 2016

Jaguar F-Type SVR s pohonem všech kol se ukazuje na dalších fotkách

Do naší redakce zavítal F-Type R ve verzi s plátěnou stahovací střechou. Je ale pravda, že je na první pohled možná oproti Audi R8 V10 Plus trochu v nevýhodě, protože má úplně jinou koncepci. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
F-Type je papírově v nevýhodě, ale to v kontextu R8 V10 Plus fakt neznamená, že jde o špatné nebo snad dokonce pomalé auto

Je to roadster, je těžší, papírově pomalejší a nemá takový výkon. Jenže zrovna u tohoto srovnávacího testu jsou obě auta pro běžný provoz natolik rychlá, že je v praxi skutečně jedno, zda zvládnete sprint 0-200 km/h za deset sekund, nebo za dvanáct. Samozřejmě se v rámci testu podíváme na přesně naměřená čísla, ale nemalou roli zde budou hrát subjektivní dojmy. 

Mimochodem, dva zajímavé údaje: Na tři dny se nám v redakci sešlo 1160 koní, respektive 8,2 milionu korun, když sečteme pouze základní „cenu od“ obou automobilů. 

Tak jako vždy najdete níže první bezprostřední dojmy, pokud máte nějaké dotazy na tato dvě velmi zajímavá auta, neváhejte využít diskuzi. Jako bonus si v úvodním videu můžete poslechnout, jak každý z těchto soupeřů zní, respektive jak zní dohromady. 

Vidět tato dvě auta vedle sebe je už samo o sobě poměrně zajímavý zážitek. Na pohled jsou totiž obě velmi povedená. 

Audi R8 je výrazně dražší než Jaguar F-Type R AWD, což se na první pohled projeví hlavně v interiéru. Jaguar vypadá uvnitř vedle Audi trochu lacině, i když po stránce ergonomie mu lze jen těžko něco vytýkat. 

R8 se zbavila klasického středového displeje, vše se už řeší přes displej na místě přístrojového štítu. Na tohle uspořádání si budete chvíli zvykat. 

První obrovský rozdíl přijde tehdy, když obě auta nastartujete. Ne že by Audi R8 bylo tiché jak Toyota Prius, ale svůj potenciál důsledně maskuje. F-Type startuje stylem, že sousedům prasknou okenní tabulky a děti začnou brečet, protože je auto právě probudilo. Tady se hraje na emoce ve velkém. 

Audi R8 mě ze začátku trochu zklamalo. Po přečtení tabulkových údajů jsem čekal velkolepé představení už od prvních metrů, ale pokud budete mít zvolený nějaký civilní režim jízdy, budete se především divit tomu, jak je tohle auto vlastně tiché, když vám za hlavou dřímá tak obrovský motor. 

F-Type R jde na věc opačně. Svůj výkon dává hodně znát. Když otevřete klapky ve výfuku, auto prská a střílí při každé příležitosti. R8 všichni obdivují za to, jak vypadá, F-Type na sebe upoutá pozornost a to ještě ani nemusí být vidět. 

Dynamika obou aut je skoro až strašidelná. Hlavně rozjezdy z místa jsou díky pohonu všech kol velmi působivé. R8 je samozřejmě dynamicky působivější. 

Zatímco motor v F-Type vybavený kompresorem táhne od nízkých otáček a své představení ukončí na 6500 ot./min, Audi R8 působí v nízkých otáčkách snad až trochu laxně. Pokud se ale podíváte na spektrum otáček od 6500 do 8500 ot./min, nebudete se stačit divit. 

V nejvyšších otáčkách je desetiválec z R8 neuvěřitelně ostrý a nabídne extrémní zátah. Když pojedete naplno, budete se pohybovat právě v tomto spektru. To je ale popravdě v běžném provozu těžko použitelné. 

Audi R8 jede 300 km/h velmi, ale opravdu velmi snadno.

F-Type R vás ale rychleji vtáhne do děje. Nemusíte jet 220 km/h, abyste měli pocit, že se něco děje. R8 je tak precizní, že 200 km/h vypadá jako nehorázná nuda.

Díky své koncepci umí F-Type, i když testujeme čtyřkolku, pořád být relativně snadno přetáčivý. Audi R8 na suchu připomíná kolejové vozidlo. Kam otočíte volant, tam okamžitě zatočí a při tom se ani nehne.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků