Do snahy zlepšit plynulost dopravy se zapojily také automobilky. Některé vozy dokážou s chytrými semafory komunikovat a replikují aktuálně rozsvícenou barvu na přístrojovém panelu. Ford nedávno prezentoval daleko rozsáhlejší interakci mezi vozem a světelnou infastrukturou.

Do snahy zlepšit plynulost dopravy se zapojily také automobilky. Některé vozy dokážou s chytrými semafory komunikovat a replikují aktuálně rozsvícenou barvu na přístrojovém panelu. Ford nedávno prezentoval daleko rozsáhlejší interakci mezi vozem a světelnou infastrukturou.

Připravuje se novinka. Na semaforech bude blikat zelená

Znáte to ze světelných křižovatek západoevropských zemí. Jedete na zelenou, ale ta začne najednou blikat. Tím upozorní řidiče, že se blíží okamžik, kdy naskočí oranžová. Má jim připomenout, že se brzo budou muset rozhodnout, jestli mají zrychlit, aby šlo křižovatku ještě projet, nebo přibrzdit, aby bylo možné bezpečně zastavit. O novince, kterou připravuje dopravní meziresortní komise vedená poslancem Stanislavem Humlem, psaly v sobotním vydání Lidové noviny.

„Blikající zelená“ se dostala na pořad jednání na popud sdružení autodopravců. „Stěžovali si, že když se na semaforu rozsvítí oranžová, řidičům kamionů zbývají jen tři vteřiny na to, aby zastavili, což už většinou není možné. Kamion pak křižovatkou projede na červenou, nebo zastaví až na přechodu pro chodce,“ vysvětlil původ návrhu Huml.

LED_Ampel3_Copyright_Siemens.jpg Ampel.jpg ampel-gruenphase.jpg

Komise předloží novinku k posouzení ministerstvu dopravy. Pokud ji úřad doporučí, zapracuje ji do zákona, který bude schvalovat sněmovna. Pak už bude záležet na hlasech poslanců, zda přerušované zelené spatříme od příštího roku na našich křižovatkách.

Podle listem osloveného specialisty na světelnou signalizaci však není proklamované zlepšení právě ideálním řešením. Blikající zelené světlo prý může na některých křižovatkách způsobit kolaps. „Obávám se, že na některých rozcestích bude docházet ke snížení kapacity, protože řada aut začne brzdit dřív než obvykle. Křížením pak projede méně aut než je obvyklé,“ sdělil Tomáš Pospíšek z zlínské firmy Cross vyrábějící semafory.

Doporučujeme

Články odjinud