Připravovaná ekologická daň staré ojetiny ze silnic nevytlačí

O šest let by se měla v Česku posunout hranice u ojetých aut, za která se při registraci platí ekologická daň. Stát chce omladit vozový park, který je u nás jeden z nejstarších v Evropě, a snížit tak šíření škodlivých emisí. Poplatek se zatím vybírá u ojetin vyrobených do roku 2000, změna by měla platit od roku 2014. Jenže existují pochybnosti, jestli toto opatření může neekologická auta z českých silnic vytlačit a zda není kvalita ovzduší jen zástěrkou na získání peněz do státní pokladny.

Vozy se k nám hojně vozí ve stáří přes deset let. Vláda chtěla přísun přestárlých aut zastavit, a proto zavedla poplatek za emise. To se však nelíbilo dovozcům, kteří si postěžovali u Evropské unie, že se jedná o nerovnoprávné postavení a Ministerstvo životního prostředí poplatek rozšířilo i na vozidla, která budou u nás přeregistrována.

Klepněte pro větší obrázek

„Není to ekologický poplatek, protože ten by měli platit všichni, kteří mají auto bez katalyzátoru. Ne pouze řidič, co si ho koupí a zaregistruje. Kdo totiž takové auto neprodá, nikdy daň platit nebude,“ řekl AutoRevue.cz tajemník svazu dovozců Pavel Tunkl. „Poplatek za převody se zavedl proto, aby se EU zdůvodnilo, že nechceme stará auta, pak ale ministerstvo zřejmě podlehlo tlaku unie. Na jednu stranu se má snižovat zatížení ovzduší nebezpečnými emisemi, ale stará auta, která vyprodukují z celkového množství škodlivin polovinu, při tom najedou jen šest procent kilometrů.“

Ekologický poplatek se vybírá při přihlášení dovezených ojetin, nebo při první změně vlastníka starších aut. Za vozidlo s emisní normou Euro 1 (v rozmezí 1993 – 1995) se nyní platí pět tisíc korun. Za ještě starší deset tisíc. Za auta, která splňují normu Euro 2 (1996 – 1999), nechá při registraci nový majitel státu tři tisíce korun, za novější vozy s normou Euro 3 (do roku 2006) se zatím neplatí nic. Po změně to budou tři tisíce korun, Euro 2  vyjde pět tisíc a vozidla s normou Euro 1 a starší na deset tisíc. Jedná se tedy zřejmě o další krok, jak z motoristů vytáhnout peníze.

„Stará auta se tím určitě z dopravního provozu nevytlačí. Je to jen nekoncepční záležitost, která nepřispěje k obměně vozového parku. Poplatek bude pořád pouze pro někoho. Pokud chcete jezdit s neekologickým autem, nic za něj platit nemusíte. Jednodušší je nic nepřevádět a nechat starý vůz chrlit emise,“ dodal Tunkl.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků