Příčina nehody: útok hackera. I to může brzy stát v hlášení pojišťovně

Příčina nehody: útok hackera. I to může brzy stát v hlášení pojišťovně

Dva španělští hackeři se chystají předvést, jak na dálku získat kontrolu nad řízením vozu.

Jen si to představte – na rovném úseku vaše auto náhle změní směr jízdy a sjede ze silnice. Nebo narazí do protijedoucího vozu. Následná kontrola soudním znalcem přitom neodhalí žádnou mechanickou poruchu, takže za viníka nehody budete označeni vy.  

Nepravděpodobné? To ano, ale nikoliv nemožné. Dvojice španělských hackerů sestrojila přístroj, kterým údajně dokáže na dálku ovládnout elektrické řízení luxusního sedanu Infiniti Q50

Proč právě Infiniti Q50? Jako první sériově vyráběný automobil má řízení typu steer by wire („po drátě“), u kterého neexistuje přímá mechanická vazba mezi volantem a předními koly. Útočník, který by získal vládu nad řídicí jednotkou řízení, by si tak mohl dělat s autem doslova, co uzná za vhodné – řidič by si mohl na volantu ruce ukroutit, a stejně by mu to nebylo nic platné.

Španělé tvrdí, že zařízení sestavili z volně dostupných komponentů v ceně asi patnácti eur (412 Kč). Bližší podrobnosti chtějí zveřejnit na březnové konferenci Black Hat v Singapuru, která se věnuje otázkám počítačové bezpečnosti. 

Teoreticky hrozí podobné riziko i u dalších elektronických systémů, které jsou v dnešních autech již velmi rozšířené. Například elektronický plyn (drive by wire), ale také moderní aktivní parkovací asistenty, adaptivní tempomat nebo systémy preventivního brzdění před neodvratnou kolizí.

Útoky na některé z nich se již podařilo úspěšně nasimulovat. Z praxe ale není znám žádný případ úspěšného napadení na dálku.

Zdroj: AutoBild

Infiniti

Infiniti založil v roce 1989 japonský Nissan jako svou luxusní značku po vzoru Toyoty a jejího Lexusu. Nissan se s Infiniti zaměřil na americký trh, do Evropy přišel až v roce 2008. V domácím Japonsku značku nevyužívá.

Infiniti Q60 • Infiniti QX50 •​ Infiniti QX •​ Infiniti QX30

Doporučujeme

Články odjinud