Příběh japonské Toyoty – od tkalcovského stavu k hybridům

„Nejsme těmi, kdo pouze vyrábí automobily. S japonským myšlením a zručností musíme stvořit automobilový průmysl,“ řekl Kiičiro Toyoda, zakladatel Toyoty. Jeho krédem se v japonské automobilce řídí dodnes.
Seznam kapitol
  1. 1896-1955
  2. 1964-1992
  3. 1997-2012

Podívejme se na nejdůležitější okamžiky v životě giganta, který v průběhu uplynulých 75 let ovlivnil světový trh s automobily více než kdokoli jiný...

1896

V roce 1867 se narodil Sakiči Toyoda. V dětství často pozoroval matku, jak se moří s ručním tkalcovským stavem. Bylo mu jí líto a proto v roce 1890 její primitivní ruční dřevěný stav vylepšil. Později se pustil do vývoje prvního japonského mechanického stavu. Dokončil ho v roce 1896 a získal na něj patent.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Tkalcovské stavy z roku 1890 a 1896.

1933

Toyodův nejstarší syn Kiičiro od roku 1921 hodně cestoval. Navštívil Evropu a pobýval i ve Spojených státech. Během svých cest si všiml, jak důležitou roli hrály v životě zemí, které navštívil, automobily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Otec a syn. Sakiči Toyoda a Kiičiro Toyoda. 

Ve Velké Británii navštívil firmu Platt Brothers a odprodal jí část patentových práv na automatický stav (Typ G). Obdržel za to tehdy ohromující částku 100 000 liber.

V roce 1993 pak Kiičiro Toyoda za část těchto prostředků založil ve firmě novou divizi zaměřenou na výrobu automobilů. Postupně se věnoval už jen jí. 

1936

Kiičiro Toyoda se zcela upnul k jediné myšlence – rozjet sériovou výrobu japonských osobních vozů. První úspěch zaznamenal v roce 1935, kdy vznikl první prototyp.

Tehdejší situace v zemi však vyžadovala něco jiného, začít nejprve s výrobou nákladních vozů. A tak Toyoda v roce 1935 představil první nákladní vůz, model G1.

Klepněte pro větší obrázek
Nákladní vůz G1.

Se svým týmem vývojářů však neustával ve studiu nejnovějších amerických vozů, včetně modelu DeSoto Airflow a automobilů značky Chevrolet. V roce 1936 pak nadešel slavný okamžik v životě firmy – Kiičiro Toyoda představil sedan Toyoda Model AA. Ten byl na svoji dobu pohodlný a měl nízkou spotřebu paliva.

Vůz si tehdy pořizovali hlavně vládní činitelé, firemní ředitelé nebo společnosti provozující taxislužbu. Do roku 1942 bylo vyrobeno přibližně 1400 vozů Toyoda AA.

Klepněte pro větší obrázek
Toyoda AA.

1937

Výrobcem nákladního vozu G1 i sedanu AA byla zpočátku firma Toyoda Automatic Loom Works. V létě roku 1936 vyhlásila veřejnou soutěž na nové logo. Zvítězil návrh, který pracoval s názvem Toyota – toto slovo totiž díky své ostřejší a čistší výslovnosti znělo a působilo lépe.

V říjnu 1936 představitelé společnosti toto nové označení přijali a v srpnu následujícího roku se od firmy Toyoda Automatic Loom Works odštěpila automobilová divize - z ní vznikla Toyota Motor Company (dnes Toyota Motor Corporation).

1955

V polovině 50. let se v Japonsku trh s osobními vozy teprve rozvíjel. Vozy si pořizovaly hlavně firmy a taxikářské společnosti. Toyota tehdy vyvinula model Crown, osobní vůz vyráběný kompletně v Japonsku.

Crown byl prvním japonským vozem, který používal nezávislé zavěšení předních kol. Dobrou pověst si získal v roce 1956, když urazil bez problémů trasu z Londýna do Tokia. Zaujal i úspěšným vystoupením na Rallye kolem Austrálie v roce 1957.

Dnes se v Japonsku prodává již 13. generace Crownu.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Crown z roku 1955.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. 1896-1955
  2. 1964-1992
  3. 1997-2012
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 65 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků