Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Společnost ZF Friedrichshafen AG představila první devítistupňovou samočinnou převodovku na světě pro osobní automobily.

Je určena pro osobní automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Výhodou má být úspora paliva ve výši až 16 procent.

Tři, čtyři…

Ještě v modelovém roce 1990 vyráběly dokonce i prémiové značky osobní automobily se čtyřstupňovými převodovkami a mnohé vozy se samočinnými převodovkami si musely vystačit s pouhými třemi převodovými stupni pro jízdu vpřed.

Od té doby se mnohé změnilo. U mechanických převodovek s manuálním řazením se sice vývoj zastavil u šesti převodových stupňů vzhledem k nutnosti zachovat snadné ovládání, ale u převodovek se samočinným řazením se počet převodových stupňů nadále zvyšuje ve snaze využít maximum z výkonové charakteristiky motoru a dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva.

… sedm, osm…

První sedmistupňovou samočinnou převodovku pro osobní vozy zavedla do sériové výroby stuttgartská automobilka Mercedes-Benz, která sedm převodových stupňů považuje za dostatečný počet dodnes.

Lexus kontroval v roce 2006 osmistupňovou samočinnou převodovkou v tehdy nové generaci luxusních sedanů LS.

Od té doby přišla na trh celá řada dalších vozů různých značek se sedmistupňovými nebo osmistupňovými samočinnými převodovkami. Jaké značky budou používat zcela novou devítistupňovou převodovku 9HP od ZF není dosud známo, ale hovoří se mimo jiné o skupině Chrysler.

…a nyní devět

Nová převodovka 9HP je určena nejen pro koncepci „vše vpředu“, ale i pro vozidla s pohonem všech kol, hybridním pohonem a systémem Stop-Start (vždy však s motorem uloženým vpředu napříč).

Dvě řady devítistupňových převodovek pokrývají rozsah maximálního točivého momentu motoru od 280 do 480 N.m. Devět převodových stupňů umožnilo konstruktérům zvolit krátké rozestupy mezi jednotlivými převody a dosáhnout přitom extrémně vysokého rozpětí převodů 9,84. Zatímco krátké nižší převody optimalizují dynamiku, dlouhé nejvyšší převody snižují spotřebu paliva a hlučnost při rychlé jízdě ustálenou rychlostí.

Po konstrukční stránce je převodovka složena ze čtyř individuálních planetových soukolí a šesti vícekotoučových řadicích prvků.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek   

 

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 104 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků