Až donedávna nikoho nenapadlo, že by k tomu mohlo dojít, nyní je to realita. Hyundai a Kia se začínají obávat o svoji pozici na domácím trhu. Zahraniční značky navýšily prudce svůj podíl na jihokorejském trhu prémiových vozů. A ten skok byl pozoruhodný – z 28 procent na 41 procent. Udál se za poslední dva roky.
Co je jeho příčinou? Nižší cla. Zahraniční luxusní vozy zlevnily a domácí zákazníci od té chvíle opouštějí domácí značky, na které po desetiletí nedali dopustit. Mnozí říkají, že pokud obě značky nenabídnou větší výběr a lepší kvalitu, tak se k nim nevrátí.
Obrat v preferencích prospěl hlavně BMW, Mercedesu-Benz a Audi. V prvním čtvrtletí letošního roku stouply jejich prodeje v Jižní Koreji přinejmenším o 25 procent, to je rychlejší růst než v Číně.
Tři němečtí výrobci prodali v Jižní Koreji 18 114 vozů (za více než 40 milionů wonů), oproti tomu Hyundai 31 444.
Hyundai Equus – nejluxusnější vůz korejského výrobce – stojí od 68 milionů wonů (1,2 milionu korun) do 151 milionů wonů, BMW řady 5 od 61 milionů wonů do 113 milionů wonů. Equus je ale blíže BMW řady 7, jeho cena začíná v Jižní Koreji na 124 milionech wonů.
Hyundai Equus.
„Hyundai a Kia se této změny obávaly, tušily, že k tomu dojde,“ řekl Lee Sang Hyun, analytik NH Investment & Securities. „Trend posledních měsíců se bezpochyby promítne nepříznivě promítne do ekonomických výsledků Hyundaie.“
Cla na dovoz luxusních vozů z Evropy spadla v roce 2011 v Jižní Koreji z 8 procent na 3,2 procenta. Příští rok budou snížena také na většinu vozů. V případě dovozu aut ze Spojených států to jsou 4 procenta, a zcela zrušena budou v roce 2016.