Premianti 90. let? Laguna a Mondeo. Dnes první zhasíná, druhý je držákem

Když vstoupila tato dvě auta na český trh, stala se okamžitě bestsellery. Renault Laguna nahradil na stávajícím podvozku předcházející Renault 21, Ford Mondeo byl zcela nový typ. Tehdy vládnoucí hvězdy Opel Vectra, VW Passat a Mazda 626 musely na čas ustoupit do pozadí.

První generace Laguny se objevila na světovém i českém trhu v roce 1994. Celosvětově se této generace (s faceliftem a modernizací v roce 1998) vyrobilo do roku 2000 (kdy přišla na svět druhá generace) 1,5 milionů kusů. Renault Laguna nabízel nebývalé pohodlí, karoserie tohoto vozu patřila ve své době k nejkrásnějším nejen ve střední třídě.

V druhé polovině 90. let byla Laguna velmi často fleetovým vozem malých i větších firem. Základní provedení s motorem 1,8 l vyšlo v roce 1994 na 554 000 korun.

Laguna první generace (2000-2007) byla prvním autem na světě, které si v testech Euro NCAP vydobylo 5 hvězdiček (první generace měla nejdříve 3 hvězdy, pak jí byla jedna odebrána).

Druhá generace však právě svou nespolehlivostí zavinila, že prodeje tohoto typu postupně klesaly a ani třetí řada v roce 2007 pošramocenou pověst a sestup nezachránila.

Ze 4. na 16. příčku

Zatímco v roce 2002 figurovala Laguna ve střední třídě v České republice na 4. místě s 964 registrovanými vozy, postupem let se dostala na přelom první a druhé desítky (s výjimkou let 2010 a 2011, kdy se na čas vyhoupla opět na 4. respektive 6. místo).

Vloni u nás zaregistrovali pouhých 274 Lagun a 11. místo ve střední třídě nebylo pro premianta 90. let žádné vyznamenání. V první třetině letošního roku figuruje Renault Laguna až na 16. místě s 53 registrovanými automobily.

Mondeo – mediální hvězda

Ford Mondeo přišel do prodeje v roce 1993 jako globální auto a výrobce na jeho vývoj a zahájení výroby vynaložil na svou dobu neuvěřitelných šest miliard dolarů. Mondeo se stalo evropským autem roku 1994.

Na českém trhu měl tento vůz hned od začátku natolik silnou pozici, že se stal například hlavním hrdinou čtyřiadvacetihodinové jízdy kolem České republiky po silnicích lemujících hranice státu.

Na mediální pozornost, kterou tehdejší novinka dokázala přitáhnout, může ale její současník čtvrté generace jen s nostalgií vzpomínat.

V roce 1994 se v nejlevnějším provedení s motorem 1,6 l 16V prodávalo Mondeo za 549 900 Kč. Kombi bylo o 150 000 korun dražší. Například konkurence v podobě VW Passat byla s motorem 1,6 l za 554 017 Kč, Opel Vectra 1,6 l stál 477 800 Kč.

Od Genku po Tchajwan

Mondeo posledních tří generací drží dodnes v České republice podle statistik poměrně stabilní pozici a patří ke stálicím značky. Objevuje se hned za Škodou Octavia a VW Passatem – od roku 2002 je pravidelně na třetím místě. V porovnání s Lagunou si vedlo Mondeo v letech 2002 až 2012 přímo excelentně. Připsalo si 13 679 registrací proti 4655 u Renaultu Laguna.

Letos však Mondeo pokleslo. Vedle Octavie a Passatu se musel Ford Mondeo v oblibě sklonit před Hyundaiem i40, BMW řady 3 a také stále stoupajícím Peugeotem 508. Třeba německý soupeř VW Passat má oproti němu až pětinásobnou převahu (934:198).

Ale to lze přičíst možná i čekání na pátou generaci, která se pod názvem Fusion už prodává v Číně a USA.

Zatímco první dvě generace Fordu Mondeo se vyráběly jen v belgickém Genku, třetí a čtvrtá řada se už montovaly například v Číně, Vietnamu, na Tchajwanu a momentálně i v Rusku.
 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků