Představujeme: Kaipan 16

Česká automobilka sídlící ve Smržovce rozšířila nabídku o model 16. Na rozdíl od svých předchůdců má novinka namířeno v daleko větší míře do zahraničí.
Seznam kapitol
  1. Fabia základem, Elektromobil připraven, Technická data
  2. Fotogalerie

Jak asi všichni dobře vědí, neustále se zpřísňující normy platné v Evropské unii nutí všechny výrobce k neustálým změnám v nabídce. Ani malosériové značky jako je Kaipan nejsou výjimkou. Nikdo už nesmí prodávat automobil, který by neplnil normu Euro 5, což si v případě Kaipanu vynutilo dvě změny.

Zaprvé byla představena novinka v podobě modelu 16, zadruhé bude ukončena výroba řady 15. V nabídce trochu paradoxně zůstává „čtrnáctka“ využívající jako základ starší Škodu Favorit. Legislativně totiž nejde o nový vůz, ale o poněkud radikálnější přestavbu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Odhalení nového Kaipanu proběhlo v prostorách Národního technického muzea v Praze. Do tohoto momentu nikdo netušil, jak bude nový vůz vypadat.

K tématu technických norem ještě můžeme podotknout, že od listopadu letošního roku už musí mít každý nově vyráběný model v základní výbavě ABS a ESP, což je pro malosériové automobilky docela velký problém. Kaipan 16 byl kvůli tomu homologován ještě před tímto termínem, takže ESP ve výbavě být nemusí. Jak uvedl majitel Kaipanu Michal Hradský, ABS se ještě dalo převzít z Fabie, ale ESP kvůli velkému rozdílu hmotnosti už nikoliv, takže by si automobilka musela vyvinout vlastní verzi přímo pro konkrétní vůz, což je velmi nákladné.

Fabia základem

Kaipan 16 stojí na rámu svařovaném z ocelových trubek a karoserie navržená Janem Hrbkem (stejně jako u „čtrnáctky“) je vyrobena z kompozitních materiálů. Vůz měří na délku 3815 mm, na šířku 1670 mm a na výšku 1240 mm. Kvůli co nejlepším jízdním zážitkům nahrazuje čelní sklo pouze malý štítek. Do budoucna se ovšem počítá s větším sklem, objevit by se měla také plátěná stahovací střecha nebo dokonce hardtop. V interiéru najdeme pouze to nejnutnější, co řidič pro zábavu za volantem potřebuje.

Už na první pohled je jasné, že Kaipan 16 využívá spoustu dílů Škody Fabie, které dodává přímo mladoboleslavská automobilka. O pohon se stará přeplňovaná jedna-dvojka TSI nabízející maximální výkon 77 kW a vrchol točivého momentu 175 Nm. V kombinaci s nízkou hmotností (825 kg včetně řidiče) to znamená zrychlení z nuly na stovku za 6,9 s a maximální rychlost 189 km/h.

Podle hodnot naměřených ve zkušebně by si měl nový Kaipan vystačit v kombinovaném provozu s přídělem 5,4 l/100 km. Kromě motoru pochází z Fabie také pětistupňová manuální převodovka. Je trochu škoda, že dostal Kaipan 16 stejně jako Fabie také poháněnou přední nápravu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kvůli jednodušší výrobě a nižším nákladům má Kaipan 16 motor nad přední poháněnou nápravou.

Základní cena Kaipanu 16 činí 490 000 Kč vč. DPH. Objednávat můžete začít ihned, automobilka totiž začala přijímat objednávky hned po představení. Jako zálohu musíte složit 66 % z konečné ceny a při převzetí doplatíte zbývajících 34%. Dodací lhůta je půl roku.

Elektromobil připraven

Kromě Kaipanu 16 pracuje automobilka už delší dobu také na vývoji elektromobilu postaveném na základech Kaipanu 14. Za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu už vznikly tři funkční prototypy, které jezdí v běžném provozu. Sériové výroby elektromobilu se ale v nejbližší době nedočkáme. Přesněji řečeno to nebude dříve než za rok.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoumístný interiér obsahuje pouze to nejzákladnější. Nic víc není potřeba.

Problémem je samozřejmě cena a hmotnost. Základ bez akumulátorů a elektromotoru sice váží 300 kg, ale konečné číslo je mnohem vyšší. Náklady na výrobu jednoho takového exempláře přesahují jeden milion Kč, což přeloženo znamená, že bez nějaké další podpory je takový vůz prakticky neprodejný, takže zatím není důvod, proč ho vůbec nabízet. Nejvyšší rychlost elektrického Kaipanu je 130 km/h a dojezd na jedno nabití dosahuje až na 240 km.  

Technické údaje: Kaipan 16

  • Rok 2011
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 197 cm3
  • Vrtání • zdvih 71,0 mm • 75,6 mm
  • Stupeň komprese 10,0 : 1
  • Nejvyšší výkon 77 kW (105 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 175 Nm při 1 550 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s
  • Nejvyšší rychlost 189 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Hmotnost: pohotovostní 825 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 7,4 • 4,4 • 5,4 l/100 km
  • Rozměr pneumatik 195/50 R15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 815 × 1 670 × 1 240 mm
Následující kapitola
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 5 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek