Představení Mini Coyote: chytře proti radarům

Podívali jsme se na zoubek jediné zcela legální obraně před policejními radary všeho druhu. Zbaví vás pokut, nebo jen peněz?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Jak to celé funguje, Co všechno zvládne, Čerstvé informace o mobilních i pevných měřeních
  2. Ví, kdo s Coyotem jel před vámi, Nastavení přes web, Proti radarům jen legálně, Solidní cena, Závěr, Tři krátká videa, Technické paramety

Doplněno 21. 10. - do druhé kapitoly přibyly screenshoty webového rozhraní  pro individuální nastavení přistroje.

Jak již víte z naší bleskové zprávy, objevil se u nás v redakci interaktivní informační systém Coyote. Proč interaktivní? Především proto, že informace do systému dodávají do značné míry sami uživatelé-řidiči. V současné době je to jediný systém upozorňující v reálném čase v závislosti na poloze vozidla řidiče o nešvarech moderní doby v podobě stacionárních radarů, kontrolních kamer i mobilních radarů všech typů. Pojďme se tedy společně podívat na tento systém podrobněji.

Jak to celé funguje?

Informační systém Coyote funguje na bázi dvou systémů skrytých pod zkratkami GPS a GSM. GPS používá k určení aktuální polohy auta a GSM (tedy běžnou síť mobilních telefonů) pro komunikaci se servery Coyote. Tyto servery obsahují aktuální data jak o stacionárních radarech a semaforech, na kterých je kontrolován průjezd na červenou, tak o mobilních radarech kdekoli v terénu.

Po zapnutí Coyote vyhledá satelity GPS, podle kterých určuje aktuální pozici a rychlost vozidla a GSM modul komunikuje online se servery Coyote pro získávání aktuálních informacích o radarech, rychlostních limitech a kontrolovaných semaforech.

Přístroj reprezentuje jednoduchost, má pouze 2 tlačítka a displej, který s vámi komunikuje v češtině.  Veškeré nahlašování radaru se provádí přes tato dvě tlačítka (levé tlačítko pro radary v protisměru a pravé pro radary ve směru jízdy). V současné době pokrývá systém Coyote Českou a Slovenskou republiku a jedná se o zapojení v dalších státech Evropy.

Více o fingování systému se dozvíte na přiloženém obrazu, samotný přístroj Mini Coyote vám pak podrobněji představí krátké prezentační video výrobce, které rovněž následuje.

Klepněte pro větší obrázek
Pricnip fungování systému Coyote obrazem

Co všechno zvládne?

O celém systému i samotném zařízení již víme vše podstatné, a tak se můžeme podívat na to, co všechno Mini Coyote dokáže. V současné podobě nabízí čtyři hlavní funkce:

1) Upozorňuje na přitomnost mobilních radarů
2) Upozorňuje na stacionární radary, úseková měření a semafory s hlídaným průjezdem na červenou
3) Sleduje rychlostní limity
4) Prostřednictvím Průzkumníka Coyote informuje o dalších uživatelech systému na stejné trase

V následujících kapitolách si je projdeme jednu po druhé.

Čerstvé informace o mobilních radarech

Na začátku jsem psal, že Coyote je interaktivní a nyní se dostáváme k tomu proč. Coyote je založen na přenesení klasického blikání mezi řidiči do elektronické podoby. Typická situace: jedete po dvouproudové silnici mimo zástavbu kde platí limit 80 km/h a po pravé straně stojí příslušník Policie ČR kontrolující rychlost ve směru jízdy. Ve chvíli kdy míjíte hlídku zmačknete pravé tlačítko přístroje a na displeji se objeví informace o odesílání polohy mobilního radaru na servery Coyote. V tuto chvíli se informace zapisuje do systému a během pár minut je k dispozici ostatním uživatelům systému.

Další uživatel Coyote v závislosti na svém individuálním nastavení přístroje (individuální nastavení probereme podrobněji za chvíli) dostává tuto informaci od systému ve zvolené vzdálenosti od radaru zvukovým a/nebo vizuálním upozorněním. Přístroj upozorňuje zvukovým signálem a na displeji se zobrazí, jaké nebezpečí hrozí. V našem případě nápis „Mobil.” a čas nahlášení radaru. Současně přístroj přebírá maximální povolenou rychlost na daném úseku a v případě jízdy nad povolenou rychlostí upozorní ještě důraznějším zvukovým signálem o jeho překročení. V případně spatření radaru v opačném směru jízdy zmačkne uživatel levé tlačítko a probíhá stejný postup jako u radaru ve směru jízdy. Přístroj tedy ve výsledku upozorňuje na radary pouze ve svém směru jízdy a pokud některý z uživatelů před vámi nahlásil radar v protisměru, Coyote na toto nebude reagovat a hlídá si pouze svůj směr jízdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mini Coyote je opravdu mini, bez problémů ho přenesete i v kapse od kalhot

Pokud je měřené místo Policii ČR obzvláště oblíbené a uživatelé v tomto místě radar nahlašují pravidelně, přístroj zapíše tuto informaci do systému. Pokud si v osobním nastavení zvolíte informování o častých radarech, Coyote vás na ně upozorní formou barevných led diod případně zvukovým signálem, které blikají v závislosti v počtu nahlášení mobilního radaru za měsíc. Na taková místa (pokud si tuto funkci aktivujete) tedy budete upozorňováni, i když na nich v posledních hodinách žádné měření neproběhlo.

V případě jednotlivého nahlášení mobilního radaru je tato informace zobrazována na přístrojích ostatních uživatelů následující 3,5 hodiny od nahlášení. Určitě vás v souvislosti s touto funkcí napadla možná zneužitelnost systémů některými individui (či přímo policií...) hlášením falešných radarů. Systém je ale proti takovým aktivitám ošetřen - v případě nahlašování vysokého počtu radarů jedním přístrojem začíná přístroj důkladněji monitorovat, stejný postup následuje i v případě, že jsou jedním zařízením hlášena měření, která jiní uživatelé jedoucí týmž místem nehlásili apod. V případě odhalení takového „sabotéra“ dojde na klasický „ban“ a jeho hlášení nebudou zahrnována do systému.

Stacionáry a „semafory“ má v maliku

Coyote upozorňuje nejen na mobilní, ale i na stacionární radary a křižovatky hlídající kamerou na průjezd červenou.

Zde by mohl někdo namítat, že Coyote je zbytečný, do přenosných navigací lze přece nahrát body zájmu (POI) s evidovanými místy měřením a nemusí se kupovat další přístroj. Ano i ne. POI především není stále aktuální databáze. Coyote disponuje v reálném čase aktualizovanou databází těchto měřených úseků a stacionárních radarů. Navíc je centrálně administrovaná. Zatímco POI si musíte do své navigace neustále nahrávat, nevíte, co se změnilo od data poslední aktualizace a nevíte ani, zda do databáze někdo nepřidal místo, kde na něj jen vykoukla z lesa srnka přežvykující policejní čepici, u Coyote se nemusíte zabývat aktualizacemi a informaci o měření máte k dispozici, i když do systému přibyla před 10 minutami. Navíc má databáze centrální správu a v průběhu našeho testu jsme na nesmyslná upozornění, tak běžná u „offline” POI databází, nenarazili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Mini Coyote je dodáván v sexy krabičce v iphonovém stylu

V případě příjezdu ke stacionárnímu radaru přístroj zvukovým znamením a nápisem na displeji „Stacionár.“ upozorní ve stanovené vzdálenosti o přítomnosti radaru a informuje o maximální povolené rychlosti. U průjezdových radarů je chování obdobné jako u mobilních, pouze upozornění na „úsekovky“ probíhá i včetně informací o začátku a konci měřeného úseku. Aktuálnost stacionárních a průjezdových radarů zajišťují partneři Coyote a uživatelé. Pokud uživatel narazí na radar, který v systému chybí nebo se teprve buduje, stačí informaci zaslat na coyote mail nebo zavolat tuto informaci do dispečinku (hovor je účtovaný, jako normální hovor), který se postará o kontrolu a zanesení radaru do systému. Coyote je schopen upozornit i na semafor, který je kontrolován kamerou kvůli průjezdům na červenou případně s radarem. Vynikající schopnost obzvláště po Praze, kdy víte, zda přidat a pokusit se stihnout oranžový signál nebo raději přibrzdit. Přístroj opět upozorní zvukovým signálem a nápisem „Semafor” případně „Semaf+Rad.“.

V diskuzi se objevily otázky na fungování přístroje v tunelech. Ten používá pro určení aktuální polohy jen sytému GPS, chová se tedy jako běžná přenosná navigace do auta a po vjezdu do tunelu se signál ztratí a při výjezdu opět obnoví. Pokud ale tunel není příliš dlouhý, jste na měření v jeho nitru upozorněni již před vjezdem (typicky Mrázovka...).

Klepněte pro větší obrázek
Přehled možných upozornění Mini Coyote
Následující kapitola
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 300 000 km
Cena: 40 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků