194
Fotogalerie

Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

Kapitoly článku:


A pak je tu Volkswagen Golf R, který jsem si záměrně nechal na konec. V okolí Tchořovic (ano, tam, kde je to staré letiště) jsem si našel jednu pěknou silnici s měnícím se povrchem, neodhadnutelnými zatáčkami, do kterých není pořádně vidět, s pomalými i rychlými zatáčkami a na sebe navazujícími oblouky různého a neustále se měnícího poloměru. Ideální místo k testování.

Zajímalo mě, kam vlastně bude mít Golf R blíže. Bude stejně šílený a „předokolkový“ jako Mégane, nebo se bude více přibližovat klidné a vyvážené povaze BMW 125i? Ihned po přesednutí z Méganu RS to vypadá, jako byste si sedli do limuzíny Phaeton. Jsou tu najednou široká velkorysá křesla, všechno je takové měkké a poddajné, nic neklade velký odpor a všechno jde hladce. I auto je tiché a chová se důstojně a ukázněně.

srovnani koncepci (165).jpgsrovnani koncepci (148).jpgsrovnani koncepci (43).jpg
Volkswagen Golf R působí zpočátku sterilně a nudně... A pak se podíváte na rychloměr a udělá se vám špatně. Je možná moc precizní, ale rozhodně je až děsivě rychlý

Jenže to je jen první dojem. Stačí si přepnout auto do dynamického režimu, motor se výrazně přiostří, převodovka DSG začne řadit ještě rychleji a řízení ztuhne. Přitvrdí se i podvozek. Zatímco v obyčejném režimu byste odpřisáhli, že řídíte jen Golf GTI, v dynamickém režimu se toho hodně změní. Motor je naléhavější a Golf R vás nutí jet rychleji a ještě rychleji. Ne, to není dost. Ještě víc! Ještě rychleji! Takhle se přece vzorný sterilní Volkswagen nechová...

Takový Nissan GT-R v kapesním balení

Přeplňovaný dvoulitr je z naší trojice nejsilnější a na dlouhých rovinkách o sobě dává vědět skutečně mohutnou akcelerací. Zatímco v nižších rychlostech se ho ještě Mégane RS a 125i drží, při trojciferných hodnotách zrychluje Golf R rozdílem třídy. Ale není jenom rychlý na rovinkách, tohle auto umí i zatáčet.

Na brzdách je stabilní a když začnete zatáčet a současně povolovat pedál brzdy, pohotově se vrhá tam, kam jste ho nasměrovali, i když ne tak dravě jako Renault. V nastaveném oblouku je Golf R přísně stabilní a neutrální, snad s opravdu jemným náznakem blížící se nedotáčivosti. Pod plynem si pak zasedne na zadní nápravu a vytahuje vás ze zatáčky podobně jistě jako BMW 125i, jenom s větší úderností svého výrazně silnějšího motoru.

Výhody a nevýhody čtyřkolky

Asi nejvýraznější předností čtyřkolky je silná počáteční trakce za jakýchkoli podmínek, proto se používá především u terénních vozů, které se pohybují v místech se sníženou adhezí a v situacích, kde se může některé z poháněných kol dostat do vzduchu. Citelná je i vysoká směrová stabilita a některé čtyřkolky mají poměrně dobré vyvážení hmotnosti.

Nevýhodou čtyřkolky je však vysoká hmotnost systému pohonu, jeho složitost (cena) a také vyšší mechanické ztráty, což se projevuje na spotřebě. Stejně jako u předokolky se točivý moment přenáší do řízení. Záleží také na použitém systému pohonu 4x4, ale obecně platí, že kvůli vyšší hmotnosti nebudete s čtyřkolkou rychlejší v zatáčkách než s podobným vozem s pohonem jen na jednu nápravu. Čtyřkolku rychle rozjedete, ale pak máte víc práce s tím ji ubrzdit a zatočit s ní.

Práce s tímhle autem je také značně usnadněna perfektní převodovkou DSG, která dovoluje zapomenout na spojku a dokonce lze v některých pasážích zkoušet brzdění levou nohou. To se ale Golfu R moc nelíbí a elektronika to špatně chápe. Auto vám sebere výkon motoru, přitom jsem čekal, že díky plně vypínatelnému ESP bude tyhle skopičiny dovolovat.

Více playstation než sportovní auto

Jak tak ale jezdím po téhle testovací silnici, všímám si jednoho velkého rozdílu. Golf R je zábavný a efektivní, jen když se jede opravdu velmi rychle a na hraně. Když držíte to bezpečně dynamické tempo, kdy máte ještě dostatečnou rezervu, Golf je najednou podivně nudný a nezáživný. Je jenom rychlý.

V náročnější pasáži zatáček ale o sobě začne dávat vědět pohon všech kol, který se zapojuje do práce mnohem častěji, než by se z koncepce Haldexu mohlo zdát. Tam, kde Mégane trochu zápasí s přívalem výkonu na přední kola, vystřelí Golf R na dvojku jako nakopnutý. Přední kola ani neceknou, přenos výkonu dozadu je velmi rychlý a přesně vypočítaný.

Normálně by člověk od auta s Haldexem (tedy s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou) čekal, že se nejprve sveze po předních kolech pod návalem výkonu a pak opožděně připojí zadní kola, čímž se auto stabilizuje. To třeba dělá Audi RS3 nebo TTS. Ne však Golf R. Ten, aspoň na suché silnici, působí jako mechanická čtyřkolka, která má zadní kola připojená neustále napevno.

Golf ale celý zážitek omezuje pouze na rychlost, vnímáte spíše jeho efektivitu a přesnost. Není tak výbušný jako Mégane RS a jeho uměle generovaný zvuk vám možná poleze na nervy, i když to je samozřejmě otázka osobních preferencí.

srovnani koncepci (109).jpgsrovnani koncepci (35).jpgsrovnani koncepci (31).jpg
S manuální převodovkou by byl Golf R asi náročnější a hravější. Automat DSG posouvá jeho schopnosti do úplně jiné ligy. Jen taháte za pádla a ono to jede příšerně rychle

Tam, kde se s Méganem perete o to, kdo bude řídit přední kola, nebo balancujete se 125i na hranici kontrolovatelného driftu, je Golf R jenom rychlý. Přijedete, zabrzdíte, zatočíte a odjete. Nic víc, nic míň. Nechápejte mě špatně, je to rychlé a skvělé auto, jenom je prostě podivně sterilní. Tu zábavu jsem nespatřoval v samotném řízení, ale spíše v té neuvěřitelné rychlosti, které je Golf R na obyčejné silnici schopen.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud