Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

S rozvojem elektroniky a požadavky na bezpečnost je těžké se vlastně rozhodnout, která koncepce pohonu je ta pravá.
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu

Ačkoli se nám tu sešla tři poměrně zajímavá a svým způsobem podobná auta, tohle nebude tradiční srovnávací test tří nových vozů. Nebudeme proto hodnotit, ve kterém autě je více místa, které má nižší spotřebu a které je rychlejší.

Naším cílem je srovnat tři rozdílné koncepce pohonu. Vzali jsme klasickou zadokolku s motorem vpředu, klasickou předokolku s uspořádáním „všechno vpředu“ a pak zástupce pohonu všech kol. Možná namítnete, že Golf R není s mezinápravovou spojkou Haldex klasická čtyřkolka a že by to chtělo třeba Imprezu STI, ale Volkswagen nám pro tohle srovnání postačí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 125i, Renault Mégane RS Trophy a Volkswagen Golf R. Všichni mají dvoulitrové turbo, ale liší se koncepcí pohonu

Chceme také zjistit, která koncepce se více hodí pro určité jízdní situace, popíšeme si výhody a nevýhody různých uspořádání a samozřejmě si něco řekneme k testovaným autům.

BMW je tu nejméně sportovní

Nejprve ale začínám u BMW 125i, protože kolegové se málem poprali o to, kdo pojede Golfem R a Méganem RS Trophy. Je s podivem, že bavorák, jindy tradiční zástupce sportovně laděných aut, je z naší trojice paradoxně nejslabší, nejpomalejší a nejméně sportovní. Je to tady vlastně takové obyčejné auto. Aspoň se ale ukáže, jestli to třeba ono pověstné vyvážení s pohonem zadních kol vyrovná.

Golf R maskuje svůj potenciál a pořád vypadá jako obyčejný hatchback, ale má tři stovky koní, automat DSG a pohon 4Motion. Ovšem stále je to ještě civilní a kultivované auto. Renault Mégane RS Trophy je z těchto tří aut zřejmě nejextrémnější, nejvýbušnější a hlavně nejméně pohodlný. Je to skutečné sportovní auto, pravé okruhové nářadí. Jízda po dálnici je s ním spíše za trest.

Testy | Volkswagen | Hatchbacky | Volkswagen Golf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Vždycky, když se člověk dohaduje o skutečném významu slov „sportovní auto“, většinou se dospěje k závěrům, že správný sporťák musí být lehký, kompaktní, mít rozumný výkon a pohon zadních kol. Jenže renesance, kterou prodělala třída ostrých hatchbacků, najednou ukazuje, že klasický recept na sportovní, nebo jestli chcete raději řidičsky zábavné auto, už není tak vyhraněný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zajímavé je, jak Golf R maskuje svůj skutečný potenciál. Vypadá pořád jako obyčejné auto a i ty čtyři koncovky výfuků se dají snadno přehlédnout. Mégane RS křičí do světa mnohem víc o svých schopnostech

Ostré hatchbacky vám dnes nabídne prakticky každá automobilka včetně korejských výrobců a protože vychází zpravidla z konzumních kompaktních aut, mají motor vpředu a pohon předních kol. Mnoho těchto vozů ale ukazuje, že i s nimi může být zábava. Takže co na to klasické BMW s pohonem zadních kol, které vlastně jako jediné v kategorii hatchbacků zůstává u této tradiční a dnes velmi nezvyklé koncepce?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 174 397 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2006
Stav: 127 452 km
Cena: 95 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2006
Stav: 174 316 km
Cena: 85 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků