Marná sláva, člověk umí myslet, počítač ne. Tipuju, že tak za 10 let by první autonomní auta mohla vyjet na silnice. Vzhledem k tomu, že jejich schopnosti budou na úrovni těch nejhorších řidičů autoškoly, tak doufám, že taková auta budou povinně a viditelně označena.BTW I běžná auta jsou dnes plná autonomních systémů. Tak třeba (polo)automatická klimatizace. Léto, přes 30°C, chladím interiér na danou teplotu a najednou po 20 kilometrech jízdy na mě z ničeho nic začne foukat teplý vzduch. Holt počítač myslet neumí.
Tohle tvrzení má pár much. Na silnicích už jsou, mají dohromady naježděno víc jak 1,5 milionu kilometrů (v plném provozu, žádná cvičiště) a za tu dobu se účastnily 14 drobných nehod nezpůsobených autonomním systémem.A to hlavně díky tomu, že je tvrzení „člověk umí myslet, počítač ne“ chybné. Autonomní auta řídí AI, která opravdu „myslet“ dovede, tedy na úrovni vyhodnocení situace a samostatného rozhodování.
"Vynutit si místo na silnici zdravou dávkou asertivity" - autor asi nema paru o tom co slovo "asertivita" znamena.
Já vůbec nechápu to "vynucování si místa na silnici". Fakt jsme na tom tak zle, abychom si něco vynucovali? Nehledě pak na to, že autonomní auta si mezi sebou nemusí nic vynucovat, nemají ego, které by jim říkalo "tohohle pražáka sem prostě nepustím, ať se třeba po§ere"...
Byl bych docela spokojený, kdyby za mě autonomní vůz dokázal řídit na nekonečných německých dálnicích a v kolonách či zácpách. Předjíždění nepotřebuji (resp. zvládnu sám) a okresky a města také ne. Dlouhé nudné úseky si opravdu neužívám a poskakování v zácpách také ne. No a kdybych si přitom mohl schrupnout nebo aspoň číst či brouzdat internet, byl bych naprosto spokojený. Úleva od té největší řidičské nádeničiny by mi stačila. Kolikrát jedu po dálnici, počasí výborné, výmoly žádné, provoz nízký, a já si říkám, sakra, proč tohle nemůže auto zvládnout samo, aspoň chvílema vypomoct? Proč mám autu neustále dělat otroka já, kroutit volantem, rachtat šaltpákou, šlapat pedály, mačkat tlačítka atd.? A za takový "komfort" mám vyhodit milión, třeba za nového Superba? Co je na něm vlastně luxusního? Já pod pojmem "luxus" nechápu kožené sedačky, ale že mi auto od dřiny a monotónnosti uleví. To je ten pravý řidičský luxus
Automat, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů už může mít kde co, dnes už i nižší střední třída... Nesplňuje to vaše nároky zcela, ale způlky už jo. Znám managery co si tímto způsobem ráno cestou do práce vyřizují maily a přitom sedí na sedadle řidiče.
Dělat otroka? Vždyť ses sám a dobrovolně rozhodl, že si koupíš auto, že pojedeš po nudné dálnici a tím volantem a šaltpákou budeš kroutit. Tak proč to děláš, když se ti to nelíbí?
Máš mnoho jiných možností a svobodnou volbu. Ale ty se sám rozhodneš pro kroucení volantem a pak brečíš, že jsi jeho otrokem. Nechápu.
Protože lepší možnost nebyla a není. Ale kdyby sis přečetl článek, zjistil bys, že na tom usilovně pracuje. Koupi nového auta řadu let odkládám, abych si časem pořídil takové, které mne alespoň částečně té otročiny dělat všechno za auto zbaví
nie som odbornik na autonomnu jazdu vozidiel ale automatizacia procesov vo výrobnej činnosti je v mojom popise práce. A s mojími skromnými znalosťami si dovolím oponovať v niekoľkých veciach. Pri samotnom predbiehaní sa aut.v. môže oprieť o info zo snímačoc ktoré budú umiestnené napr na konci spatných zrkadiel. Naprogramovať a.v. aby sa dokazalo bezpečne vysunúť do polohy kedy by senzory na konce spat. zrkadla dokázali detekovať protiidúce vozidlo by nemal byť závažný problém. K miere rizika. Av nepotrebuje žiadny odhad rizika pri predbiehani. Pokial riadiaci pc dostane relevantnú info o tom či je v protismere prekážka dokáže si v nanosekundách spočítať či e za daných okolností manéver možný alebo nie. Ak pozná svoju rýchlosť rýchlosť prekážky ktorú treba predísť , rýcjlosť a vzdialenosť protiidúceho vozidla /na to stacia naozaj dva tri sen./ a profil a "tvar" cesty /na to su potrebné presne GPS údaje a presné mapy/ dokáže av rozhodnutie nekonečne rýchlejšie a presnejšie ako ten najlepší biologický vodič.V tomto je práve sila umelej inteligencie. Myslim že budúcnosť bude vo virtualnej sieti v ktorej budú AV komunikovat a odovzdávat si všetky údaje. takže predbiehanie bde triviálna záležitosť. V "prechodnej dobe" sa asi dočkáme že aj klasické autá na manuálne riadenie budú povinne vybavené gps jednotkou ktorá do tejto siete bude zasielať údaje o polohe a rýchlosti. Taketo "manuálne" auta tak budú pre av viditelné a nebudú predstavovat ziadne riziko
Když vidím současné sítě, které fungujou, fungujou , fungujou a pak se z ničeho nic najednu seknou, a pak zase fungujou ... tak bych jim svůj život asi nesvěřilJinak člověk má proti automatu velkou přednost že umí předvídatž. Nevyhodnocuje jen okamžitý stav, ale v naprosté většině případů má "náskok" několika vteřin protože má odhad a zkušenosti. Člověk může například začít zrychlovat pro předjíždění ještě dříve než mine protijedoucí vozidlo, získá tak vyšší rychlost a předjede za kratší dobu. Člověk když kouká několik aut před sebe, ví co nastane mnohem dříve než počítač atd...
Zatímco lidský řidič předvídá, odhaduje a má zkušenosti, autonomní systémy programuje banda debilů bez zkušeností a odhadu, co se v provozu děje a dít může.Sice se autonomní systémy několik let testují, sbírají se data z reálného provozu a systémy se je učí rozpoznávat a předvídat, ale jakmile se ta auta dostanou do běžného prodeje, tak tyhle roky zkušeností asi smažou a začnou od začátku, nebo jak jste to myslel?Autonomní systémy mohou předvídat úplně stejně jako člověk (dokonce lépe, protože mohou mít mnohonásobně více sdílených zkušeností, mají lepší senzory, mají kratší reakční dobu), předjíždění mohou realizovat s předstihem mnohem lépe a přesněji než člověk, ale stejně se najde spousta lidí, kteří budou tvrdit, jak je člověk lepší.Kolem sebe používáme spoustu autonomních systémů, které mimo jiné jsou i v dopravě (vlaky, letadla), provoz s nimi je bezpečnější (a průsery jsou zpravidla tehdy, když obsluha automatiku vypne nebo ignoruje veškerá varování). Jenom v autech to zřejmě bude úplně jinak.
Automatizované systémy se používají tam, kde lze v určitém dostatečném rozsahu vyloučit nahodilost a nepředvídatelnost. To ale na současných silnicích nejde - což popisuje i tento článek.
Pochopitelně se postupuje od jednodušších systémů ke složitějším, ale velmi se mýlíte v tom, že jsou jen tam, kde lze "v dostatečném rozsahu vyloučit nahodilost" (co je vlastně ten dostatečný rozsah?).Současná letadla, zejména vojenská, jsou na autonomních systémech naprosto závislá a v každém okamžiku řeší spoustu nahodilých jevů (typicky turbulence, ale i kolizní dráhy) a většinu řeší nezávisle na pilotovi, protože ten už by dávno nebyl schopen ty z principu nestabilní bitevníky udržet bez podpory autonomních systémů udržet ve vzduchu. Navíc nelze srovnávat se stavem před pár lety a dnes, vývoj jak hw, tak i sw jde velmi rychle kupředu a výpočetní kapacite je mnohonásobně větší než dříve (a klesá cena), s rostoucím výkonem se také mění sw postupy, prim hrají neuronové sítě a na nich postavené algoritmy, které jsou variabilní, samy se učí a lépe zvládají nové věci, včetně nepředvídatelných a nahodilých. Vlastně hlavně těch nepředvídatelných, protože o ně jde.Jak myslíte, že funguje lidské rozhodování? Podívejte se kolem sebe, kolik lidí rozhodí nějaká těžko předvídatelná situace. A jsou to někdy úplné banality (nejen na silnici). Prostě i člověk se musí učit nahodilé jevy zvládat, musí trénovat rozhodování. Samotné řízení není zas tak složité, počítače člověka předstihly v mnoha jiných činnostech, tohle je otázka několika málo let. V moderních autech už nyní máte spoustu autonomních systémů, které rozhodují rychleji a lépe než řidič, další "asistenti" postupně přibývají souběžně s tím, jak roste výkon i vývoj.
Jenže nelze srovnávat ani letadlo s autem na silnici. Souhlasím s tím, že vývoj jde dopředu strašidelně rychle, i že už dnes je technika v mnoha ohledem daleko lepší než člověk. Ale stále se obávám, že pokud by autonomní vozidla měla dospět do stádia praktického využití, že bude nutné silniční provoz od vnějšího světa (nahodilosti) nějak izolovat a oddělit. Tak jako třeba ta letadla. Mnoho lidí takový svět jistě radostně uvítá. Já jsem zastáncem "normálního" světa, kde je primární lidská individualita a svobodná vůle a automatický svět nechci. Ale nejspíš jsem jen příliš staromódní a současné fejsbůkové generace bez individuality a soukromí to asi vnímají úplně jinak a evidentně se na takový svět těší.
S chaosem, panujícím na našich silnicích, si ta autonomní auta kolikrát přeju už dnes.Mají jen jednu nevýhodu pro lidi... Jednou jsem se tak zamyslel nad tím, jak by se sjelo velké množství lidí na demonstraci nebo k revoluci proti státnímu zřízení v autonomních autech. Odpověď byla "nijak", protože by je prostě vypli a nikdo by nikam nedojel.V čem autonomní vůz omezí tvou svobodnou vůli? Pořád si můžeš vybrat, kam chceš jet, můžeš si i vybrat, jestli kolonu objedeš, nebo si postojíš v ní, protože autu budeš moci přikazovat. Jinak jsi docela mimo s narážkami na "současné generace"...
Automaticke auto, pri spravne navrhnutej infrastrukture (automaticke odpovedace polohy a pripadne rychlosti pri vsetkych autach, aj tych ktore su riadene manualne) "vidi" a dokaze vyhodnocovat premavku na vzdialenost hoci aj stoviek kilometrov. Je to limitovane len vykonom a dosahom vysielaca polohy v ostatnych autach. To ziadny clovek nedokaze, ten dokaze predvidat len na vzdialenost priamej viditelnosti.
Ale o tom to je oni ty ostatní auta zadny odpovidac nemaji a mit NEBUDOU. Z principu věci se ty automaticka auta musí zaradit do normálního provozu a fungovat tam, coz proste neumi.
Staci jeden zakon (trebars na urovni EU) a odpovedac bude povinny. Vzhladom k tomu, ze to zjednodusi "smirovanie" obcanov, je tento scenar dost realisticky a pre nove auta, ktore uz budu musiet mat povinne GPS kvoli automatickemu volaniu zachranarov pri nehode (uz dnes platna legislativa EU) bude jeho konstrukcia relativne jednoducha.A aj ked odpovedac neexistuje, tak dokaze pocitac vyuzivat senzory (dopplerovy radar, infracervena kamera) ktore mu umoznuju vidiet lepsie a dalej ako clovek a tak aj predvidat dopravnu situaciu lepsie ako clovek.
S těmi povinnými odpovídači bych brzdil. To je už příliš silné kafe, navíc se na tom provoz postavit nedá, vždy to musí být jen doplněk, protože v provozu vždy budou objekty a subjekty bez odpovídačů.Nemluvě o tom, že by to byl úplně zbytečný aut pro stávající majitele. Já bych si autonomní auta velmi rád koupil, ale současně bych si rád ponechal něco pro potěšení na letní ježdění a na často stačí třeba nějaké olítané kabrio z bazaru. Jako není problém přidělat do auta krabičku, ale když bude povinná, cena poletí nahoru, budou z toho jen problémy a oprávněně to naštve spoustu lidí. Mít to jako povinnou výbavu nových aut je tak maximum, co se dá zkousnout.
Cena krabicky s GPS a vysielacom, ktory bude vysielat polohu a rychlost danym protokolom, moze byt pri masovej vyrobe do 10 €. Teda cena (uz dnes povinnej) lekarnicky.Samozrejme nepredpokladam, ze povinnost aby auta mali odpovedace sa zavedie okamzite, na zaciatku to bude povinne u novych aut a az neskor sa zavedie povinnost pre vsetky auta a potom si jednoducho majitel starsieho auta tu krabicku bude musiet kupit.Ako som uz pisal, je to pre politikov a byrokratov obrovske pokusenie, pretoze to zjednoduchsi spehovanie obyvatelstva, vyber pokut, umozni platenie myta na dialniciach aj pre osobne auta a nepredpokladam, ze politici a byrokrati by si takuto moznost nechali ujst.
Ve chvíli, kdy podíl autonomních aut dosáhne řekněme poloviny, bude odpovídač povinný. A až budou neautonomní auta opravdu jen pro tu zábavu, nebude jim ani umožněn vjezd na silnice.Ale tohle předpovídal Clarke už někdy v šedesátých letech...Na druhou stranu, s vybavením vhodnými senzory (mimojiné radar, kamery, ultrazvukové senzory atd.) není ani potřeba odpovídače, protože auto "uvidí" i ty potenciálně nebezpečné překážky, jako ta prve zmíněná "Lada Niva" na výjezdu z pole. Už dnešní systémy nočního vidění reagují za tmy lépe, než lidi.
Jestli to počítač umí lépe, tak proč to tedy nefunguje?
Ty naježděné stovky tisíc mil v běžném provozu bez nehody u testovacích autonomních aut jsou znakem toho, že to nefunguje? Tedy, to byl chtěl, aby tady takhle "nefungovala" většina aut s lidskými řidiči.
A článek jsi četl?
Clanek rika, ze v urcitych situacich jeste autonomni auta neumi spravne reagovat. To samy, ale plati o 90% ridicu...
Pocitac potrebuje aj software a ten vyzaduje urcity cas (a investovane peniaze) na vyvoj. Prve auta tiez nedokazali jazdit rychlejsie ako kon :-D
Jenže svět se nedá ani vypočítat, ani naprogramovat.
Ale da sa vytvorit jeho dostatocne presny model, ktory umoznuje s dostatocnou mierou istoty predvidat spravanie "sveta".
To jistě dá, ale auto si za jízdy takový model vypočítat nedokáže. Možností a proměnných je prostě příliš mnoho a hlavně se neustále mění.
Navíc hlavním problém počítače je přímočarost "myšlení". Prostě zpracovává jednotlivé dané a nastavené položky. Sice ohromnou rychlostí a klidně i mnoho najednou, ale stále jsou to jen ty dané položky. Kdežto lidský mozek dokáže myslet a reagovat jaksi "na všechno současně", a to i na zcela nesouvisející věci. A v tom je (tedy zatím) nepřekonatelný a v tom je ta největší lidská výhoda oproti stroji.
Vzhladom k tomu, kolko nehod na cestach je sposobenych clovekom a jeho nedokonalym odhadom situacie, az tak "neprekonatelny" nie je.
daniel: já Ti řeknu, kde je riziko. Systémy se programují dle pravidel silničního provozu, ale debilové je porušují. To je riziko. Je to tak prosté. Představ si, že naprogramuješ autonomní auto, aby předjíždělo jak jsi uvedl. Všechno přesně spočítá a umí i provádět. Ale nedokáže nikdy předpovědět, že se z lesa kde není ani v mapě ani polní cesta, prostě vyjede z lesa nebo z louky tam, kde není ani cyklostezka a nelze to předpokládat, rychlostí cca 30kmh se vynoří Lada Niva, jejíž řidič se dívá jen vlevo a odbočí na hlavní doprava.V protisměru poletí Tvůj dokonalý autonomní vůz rychlostí tak, aby zastavil na vzdálenost, na jakou má rozhled. (Vidí mnohem dál než člověk) Jenže když mu do dráhy vjede ta Niva, tak už není šance zastavit ani se vyhnout. Triviální a běžné, denně se s tím setkávám ( v jiné formě ale v tomto modelu) Totéž jsou bezohlední chodci přecházející mimo přechody a nezachytitelní kamerou a radarem, protože se vynoří za hranou autobusu a skočí Ti pod kola a podobně...Já sám používám maximum asistentů již nyní, ale ani sekundu nepřemýšlím nad Tím, že to je nebo bude dokonalé, je to jen pořád vylepšení pro komfort. Není a nebude to NIKDY vhodné pro autonomní jízdu. Vuděl jsi stopaře, chodce, opilé na dálnici v protisměru? Tak už asi chápeš. Je to sice extrém ,ale nejlépe to ukazuje rizika.:-/
Moja odpoved bude asi dlhsia ale skusim s nej neurobit maly blog. :)v prvom rade ui ako taka nie je odkazana na pôvodny program. Dokaze sa sama ucit a vyvíjat a dokonca nove poznatky odovzdávať ďalej. Ale aj bez tejto schopnosti tebou popisovaná situácia by lepšie dopadla v av ako v mv. Zacnem reakčným časom človeka. Aj ked sa to nezdá zrakový vnem mozog spracováva relatívne pomaly. Rádovo v desatinách sekundy. Pre zaujimavosť hmatový reflex je 5 -6 x rýchlejší ako zrakový. Akurát že hmatový reflex je v tebou popisanej situácii na dve veci vsak ano :) takže trva niekoľko desatín sekundy kým tvoj mozog vôbec uvedomí že s lesa sa niečo vynára. samozrejme za predpokladu 100% sústredenosti - čo je podmienka v reálnom živote skôr iluzórna.. Ďalšia desatina dve kým mozog zo samotneho zrakového vnemu vyabstrahuje rozhodnutie. /aké to je teraz vedľajšie/. Dˇalšie desatiny sekundy ubehnú kým mozog vyšle signál do končatín a tie sa začnu pohyvoť /ruky volant noha brzda.../ aby som to ozrejmil použijem príklad .Po cca 20 rokoch cvicenia bojových umení viem že reakčná doba na zrakový podnet /útok/ vrátane rozhodnutia /výber ubranného pohybu/ je u max trénovaného jedinca cca 0,3-0,5 sek. celá obranná sekvencia vrátane jednoduchého bloku krytu je do cca 0,7 sek. stále sa bavíme o niekom kto je na vrchole trenovanosti 100% sustredený a priprvený reagovat. Ale v takomto stave pozornosti dokáže byť človek rádovo minúty potom jeho koncentracia klesá. Nie o veľa ale klesá. Takze po hodine jazdy autom unavnom dni a teple /zime , pri blbom tlaku , nizkom slnku.......atd atd/ bude reakčná doba - od uvedomenia si prekážky až po uhybny brzdny manever daleko cez sekundu.. mozno dve za blbych okolnosti.. Av riadene ui pracuje v inom casovom vesmire. to je zakladny rozdiel. Ak senzor zaznamená prekazku doslova nano alebo skor piko sekundach ma av k dispozicii vzdialenost vie svoju rychlost a vie prepocitat uhybný manever. Ak nie je možný av zacne max brzdit este skor ako si biologický mozog vobec uvedomí realitu. Teoreticky sa bavme o tisicinach sek Ak je nevyhnutný naraz davno pred nim su aktivovane napinace pasov zatvaraju sa okna upravuje sa poloha sedaciek atd atd atd. Aj ked sa to nezdá tie dve alebo tri sekundy max brzdenia možu znamenať rozdiel medzi tým či bude auto na odpis a posádka na are ale živá alebo tým že auto bude plne mrtvol...doslova
Daniel: Nepolemizuji o tom, že elektronika umí řídit stroje lépe než člověk. Autopilot přistane (není těžšího manévru než přistání) s letadlem i za silného větru, mlhy a namrzlé ranveje. A to díky odpovídačům v ranveji a oplocení. Jeden jediný pták vletí do turbíny, a hrozí smrt stovek lidí.Už mi rozumíš? Ve volném provozu běhá zvěř, lidi, a stará auta bez odpovídačů. Nedokážeš eliminovat Všechna rizika. Radar a kamery nevidí to, že provoz je příliš dynamický. Viz dynamická světla. Já umím světla přepínat lépe než ta elektronika. Stačí horizonty nebo dálnice, a všichni na mě blikají. Když jedou proti sobě dvě auta 130kmh, nestíhá to ztlumit včas. Já to přepnu dřív, než mě on uvidí, protože já ho vidím už za kopcem jako zjasňující se tmu...
Teraz nerozumiem. Reagoval som na to ze si popísal konkretnu situáciu ako príklad toho ze ju umelá i v autonómnom vozidle nedokáže vyriešiť a pritom je to vzorová situácia kde by ui zvládla lepsie ako 99,999% ludi. To je holý fakt. Ui ma značne obmedzenia ale tie nie su relevantne. Ako spomenul niekto nado mnou ak sa bavíme o lietadlách použijem príklad bojových lietadiel.napr raptor je v podstate navrhnutý ako absolútne nestabilný stroj na fyzikálnej hranici kedy ta vec moze lietať. Pilot v podstate to lietadlo neovláda. Iba hovori ui co chce aby lietadlo urobilo. Lietadlo sa ako take sprava chaoticky a je na ui aby pilotov prikaz previedla do reality. Navyše vzdušný priestor sko taký je chaos sam o sebe. Čiže je len a len na počítačoch aby nestabilný stroj v chaotickom prostredí dokázali ovládať. Samozrejme us army si vela veci ohľadne raptorov drzi v tajnosti. Ale podľa neoverených info je raptor sam schopný pristáť na lietadlovej lodi. Ale spat k autám. Další príklad je to tvoje prepínanie svetiel. No ak auto musi prepínať svetla asi to bude nieco staršie. Min na Lexuse ls som zažil špičkové "tvarovanie" svetelného kužeľa. A nestalo sa mi Nikdy ze by mi bol niekto blikol. A to sa bavíme o aute tri roky starom. Takze neviem. Každý príklad co uvádzaš zvláda umelá inteligencia lepsie ako človek. Moj osobný názor je ze keby nikto zainvestoval miliardu dolárov do formule riadenou ui tak by to bolo pre živých pilotov strasne fiasko
Daniel: Neshodneme se. Víš proč? Ty trváš na tom, že elektronika má rychlejší reakce a je přesnější než člověk. To beru, to je holý fakt. Ty ale nechceš uznat, že v dynamickém světě je tolik faktorů, které to celé ovlivňují, že prostě elektronika není spolehlivá. To nechceš uznat. Lane asistent a nekvalitní čáry nebo zasněžené nebo... Rázem auto pískne a neřídí a debilové, kteří zrovna mají v jedné ruce mobil a v druhé hamburger, způsobí nehodu. Chápeš mě? Inteligentní lidi ví, že musí být ve střehu ale inteligent ať už má elektroniku nebo ne, nehody nezpůsobuje. Proto sem psal, že nehody způsobují debilové. A debilové nejen, že nedodržují předpisy, ale zároveň přeceňují elektroniku. Distančí radar nastaví na minimum a pak se diví, že stačí štěrk a radar nestíhá zastavit a případně debilové ten distanční radar vypnou už předem, protože oni umí řídít nejlépe.. Mají pocit, že ESP a XDS je silnější než fyzika. Nebo ESP vypnou a zase letí do svodidel a to uvidíš nejépe na Norschleife. Polovina těch pánů řidičů nezvládá smyk ani s elektronikou, ani bez. Je tu faktor sjetých pneu, unavených tlumičů, štěrku atd...Dynamická světla= tvarování kužele a maskování aut je i dnes tak nastaveno, že kamera nerespektuje drobné zdroje světla jako je měsíc hvězdy nebo svítící reklamní poutače. Proto nerespektuje ani auto, které se blíží za horizontem ale člověk tu zjasňující tmu vidí. Auto teprve až uvidí, že se auto vynořilo, pak reaguje. A na tu jednu sekundu, když oslňuješ, tak Tě ostatní problikávají, ačkoliv Ty už máš dávno světla přenastavená. Věř mi, jezdím s tím už přes sto tisíc km. Takže dokud bude svět dynamický a budou se tyhle podmínky neustále měnit nikdy nelze čekat spolehlivý autonomní provoz. Teoreticky ano, ale prakticky nikoliv. Prakticky jedině na té úrovni, že postavíš elektronické speciální dálnice, kde zajistíš speciální podmínky, ale jakmile vjedeš do města, tak je vše při starém.
Nekvalitní nebo chybějící čáry jsou problém pro většinu řidičů i bez autonomního auta, protože řídit může každé jelito i bez mozku. Autonomní auto si asi nenastaví adaptivní tempomat na minimální vzdálenost, nevypne ESP ani další věci... Autonomnímu autu nevadí probliknutí dálkovými světly, protože neoslepne.Zatím jsi uvedl jen kupu argumentů PRO autonomní auta, gratulujeme ti k naší podpoře.
Problém je, že ty zjevně uvažuješ o autonomním systému jako o systému, který pracuje jako klasický program. Vezme údaje, provede operaci přesně podle podmínek které mu naprogramuju, provede předepsaný manévr. Realita je ovšem zcela jiná – momentální autonomní systémy které používá např. Google jsou AI založené na neuronových sítích. Ta auta se nechovají podle předepsaného programu, ale snaží se „vymyslet“ ideální řešení na základě situace a předchozích zkušeností celé autonomní sítě (zkušenosti si předávají). Vycvičená neuronová síť pak dokáže uvažovat způsobem, jaký ani její tvůrci nečekali a je potenciálně schopna předejít kolizi i způsobem, který normální řidič nemá šanci vypočítat.Jakmile se několikrát setká s nebezpečnou situací, naučí se dávat si v podobné situaci pozor a započítat pravděpodobnost „blba co vjede do silnice“ stejně, jako se to učí normální řidič.
Marně se snažíš. Strach v lidech vyvolává neuvěřitelné nápady. A tohle je prostě jen strach z aut, která nebudou moci ovládat, z aut, která je dovezou do cíle, ale oni nebudou mít vliv na jízdu, nebudou si moci dělat ze silnice závodní dráhu, léčit si na silnici mindráčky...
Vsechno je to pravda ale ak za tebou ide auto s ludskym vodicom ktory nemoze mat tak rychle reakcie tak ti skonci v kufri. To je aj dovod preco maju autonomne vozidla naprogramovane urcite oneskorenie
Rovnake riziko ale hrozi v pripade ze sa auto soferuje manualne. Kde je ale potom jeho vodic obvineny z nespravneho predbiehania a moze ist pripadne aj do basy. Ja osobne si v tejto situacii vyberiem byt radsej v tom automatickom aute. A v pripade, ze ta Lada Niva ma povinne nainstalovany automaticky odpovedac (ak by nebol, nie je technicky sposobena na premavku a vina je tak automaticky na strane jej vodica) , ktory signalizuje automatickemu autu jej polohu, automaticke auto, na rozdiel od cloveka, predbiehaci manever ani nezacne.
Ani není nezbytně nutný odpovídač. Stačí se podívat, v jakém stavu jsou současné autonomní systémy u aut, jak vyhodnocují objekty daleko od jízdní dráhy a neustále počítají kolizní kurs (děti, psi, kola, auta). Díky kombinaci mnoha senzorů jsou schopny "vidět" i tam, kam člověk nemá šanci (mlha, menší optické překážky jako třeba keře).Pochopitelně se mohou stát (a budou se stávat) situace, kdy žádný senzor nepomůže, ale je to přesně jak píšete - to se člověku stává taky, černé kroniky jsou takových zpráv plné. Automat se ale hlavně nebude ani snažit předjíždět na úzké okresce kamion jedoucí 88 km/h, protože to prostě nemá smysl. Koneckonců já jako člověk také zbytečně nepředjíždím poblíž lesa, případně si hodně rozmýšlím předjíždět třeba náklaďáky v místech, kde lze očekávat polní cesty či odbočky na stavbu. Už mne takhle párkát vypekli ti skvělí profesionální řidiči, co všechno předvídají a řeší s předstihem, ale na lesní cestu musí vlítnout vlevo bez blinkru. Zatím jsem vše ustál, kolega ale takhle zaparkoval pod oj vlečňáku za traktorem a byl rád, že vylezl celej. Prostě ti dokonalí lidští řidiči, profesionálové ve svém oboru.P.S.: a to ani nemluvím o starších škodovkách nebo malých korejcích (jako třeba Matiz nebo i10) poblíž vesnic, to předem vím, že to je nedělní řidič a raději "řídím za oba" a pokud to není opravdu sichr, tak se radši táhnu sedmdesátkou, než abych zbytečně riskoval kvůli půlminutové úspoře času.
Zapomněl jsem definovat to co jsem měl na mysli, že ten autonomní vůz se srazí s tou Nivou během předjíždění kamionu, když jede v levém v protisměru na silnici 1. třídy rychlostí 90kmh a nestihne se vrátit do levého ani nemá kam uhnout.
Predjizdet na silnici prvni tridy kamion, rychlosti 90 km/h, kdyz vezmu jak rychle kamiony jezdi, by mel byt trestny cin. Ta predstava, ze nejakej blb neco predjizdi rychlosti jen treba o 5 km/h vyssi, mne desi. Jak dlouho pak trva predjizdeci manevr a kolik casu v protismeru travi?
chcem vidiet ako ta bude bavit ist za kamionom ktory ok ide 90km/hod cca 50-100km na okreske. Nevraviet o tom ze cez neho absolutne NIC nevidis a nemozes na nic reagovat.Ja osobne predbieham kazde vacsie auto uz len z dovodu ze mi veeeelmi znizuje moj rozhlad a reakcny cas na vsetko.
za kamionom nikto nejazdi, lebo kazdy sa za kamionom citi nekonfortne. a tak ho obehne aj ked kamion ide max povolenou rychlostou. ale prave pre samojazdiace auto je jazda za kamionom idealna. kamion je tazky s dlhsou brzdnou drahou. oproti tomu lahsi osobak ma kratsiu brzdnu drahu a samojazdiace auto ma vynikajuci reakcny cas. moze sa preto bezpecne nalepit hned za kamion cim usetri palivo. no a sofer moze zatial v klidecku robit hocico ine.
Co je na tom špatného? Pokud opravdu jede těch 90, udrží je i v kopci (jako že mnohé dnešní kamióny už bez problémů), proč bych ho předjížděl? Pro ukojení svého ega, že "nějakej hnusnej kamión mi překážet nebude"? A pokud máš problém s reakčním časem a rozhledem, pak porušuješ zákon ve věci dodržení bezpečné vzdálenosti od vozidla před sebou.
Za kamionem se nejezdi, ja je predjizdim a pokud to neni mozne, udrzuji bezpecnou vzdalenost. A jiz jsem jel za kamionem i vic jak 100 kilometru, po svete jsou cesty dlouhe. Ale nic to nemeni na tom, ze bezpecny predjizdeci manevr znamena, travit v protismeru co nejmene casu a tedy nepredjizdet rychlosti 90 nekoho, kdo jede 85, to je magorina.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.