Před mikrospánkem varuje unavené řidiče akustický signál

Únava a řízení automobilu k sobě nepatří. Když šofér cítí ospalost, je nejlepším řešením zastavit a odpočívat. Jenže v dnešní uspěchané době na takové rady mnoho lidí neslyší a raději riskují mikrospánek, který může skončit tragicky. Například Policie ČR eviduje za loňský rok 683 dopravních nehod, které zavinila únava řidiče.

Podle amerických zdrojů se ospalost podílí až na 20 procentech všech dopravních nehod a 16 procentech přestupků. Průzkum ukázal, že ospalost a únava za volantem představují mnohem výraznější problém, než se předpokládalo. Podíl únavy řidičů na nehodách je dokonce vyšší než při volání z mobilních telefonů.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní ale přichází na trh novinka, která může pomoci unaveným šoférům k bdělosti a je schopná zachránit lidské životy. Sledovací systémy pomocí nejnovější techniky analyzují chování řidičů a vykazují-li známky nepozornosti či únavy, vydají varovný signál.

„Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla kolem podélné osy,“ říká Margareta Niehová ze společnosti Ford.

Budíček života

Systém sledování bdělosti se skládá z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu. Počítač zachycuje kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k jízdním pruhům. Současně měří skutečnou polohu automobilu. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

Když začne unavený řidič ztrácet koncentraci a vůz vybočovat ze směru, software změnu zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování. Nejprve přijde jemnější upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Pokud řidič nereaguje, ozve se akustické a vizuální upozornění.

„Může to být ten nejdůležitější budíček vašeho života. Tato technologie je velmi důmyslná. Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění,“ dodává Niehová s tím, že tento systém je zabudovaný v nových modelech Ford Focus, Mondeo, S-MAX a Galaxy.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků