Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, mezi tragickými nehodami vede nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.

Během letošních prázdnin došlo v České republice k 16 102 dopravním nehodám, při nichž zahynulo 150 lidí a 564 bylo těžce zraněno. Meziročně je mrtvých o 18 víc, z toho však 12 (tedy dvě třetiny!) připadá na chodce. Vyplývá to z policejních statistik, které na tiskové konferenci Policie ČR prezentoval ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Bezpečnost | Názory

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, následované nedodržením bezpečné vzdálenosti a „jiným druhem nesprávného způsobu jízdy“. 

Nejčastější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet nehod

1.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

2745

2.

nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem

1248

3.

jiný druh nesprávného způsobu jízdy

1223

4.

nesprávné otáčení nebo couvání

1222

5.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

883

6.

nezvládnutí řízení vozidla

761

7.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

620

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

594

9.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

504

10.

vyhýbání bez dostatečné boční vůle

428

Jinak vypadá pořadí příčin u dopravních nehod, které skončily smrtí některého z účastníků. Tam je na prvním místě nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. (Připomeňme, že to není totéž co překročení nejvyšší povolené rychlosti.) 

Nejtragičtější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet obětí

1.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

22

2.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

19

3.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

19

4.

nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu

10

5.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

8

6.

jiný druh nepřiměřené rychlosti

8

7.

nezvládnutí řízení vozidla

6

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

5

9.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky STŮJ DEJ PŘEDNOST

5

10.

vjetí na nezpevněnou krajnici

5

Zajímavé skutečnosti ukazuje meziroční vývoj struktury obětí dopravních nehod. Zatímco řidičů i spolujezdců v osobních vozech zahynulo o letošních prázdninách vždy o dva méně než loni, mrtvých chodců bylo hned o 12 víc. Mezi oběťmi bylo také víc motocyklistů, řidičů nákladních vozů a cestujících ve vlaku.

Bezpečnost | Život řidiče | Byznys

Mlží šéf dopravní policie úmyslně, nebo z nevědomosti? [Komentář]

Tomáš Lerch na tiskové konferenci také uvedl možné příčiny, jimž Policie ČR přičítá nárůst počtu obětí. Podle něj to jsou vysoké letní teploty, podcěnění rizik, nekázeň všech účastníků provozu, přecenění vlastních schopností, alkohol a jiné návykové látky a rovněž sezónní nárůst intenzity provozu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Grafy vývoje nehodovosti v ČR; zdroj: Policie ČR
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků