Pravidelné zpravodajství od Axigonu: Nafta v Česku je dražší než ve všech sousedních státech

Pravidelné zpravodajství od Axigonu: Nafta v Česku je dražší než ve všech sousedních státech

„Nejnižší průměrné ceny jsou v Polsku, kde za litr nafty zaplatíte o 2,21 Kč/l méně (6,9 %) než v ČR. V Rakousku byste pak ušetřili 1,91 Kč, na Slovensku 0,96 Kč a v Německu 0,12 Kč na každém natankovaném litru,“ konstatoval Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. Průměrné ceny řadí všechny sousední státy kromě Německa mezi top 10 států EU s nejnižšími cenami nafty. Německo je na 13. místě a ČR na 14. postu z evropské osmadvacítky.

Z porovnání Axigonu, které vychází z dat Evropské komise, ovšem plyne i to, že například ve Spojeném království si projíždějící Češi musejí připlatit 12,33 Kč/l. Naftu zde tudíž natankují o 38,6 % dráž než v ČR. Ve srovnání s tím si pak v Itálii připlatí „jen“ 6,34Kč/l. Na opačném konci žebříčku je pak například Lucembursko, kde je průměrná cena o 12,4 % pod průměrem ČR, a kde tak Češi ušetří 3,96 Kč na každém litru. Podobná situace je i v Estonsku a v Lotyšsku.

Cena motorové nafty přitom v posledním roce padá. Průměrná cena v EU vyjádřená v českých korunách meziročně poklesla o celých 13,9 %. Kurz koruny sice ve stejném období posílil o 2,2 %, ale i tak ceny v průměru reálně poklesly o více než desetinu. „Ceny meziročně nejvíce poklesly v Estosnku (o 18,3 %) a Belgii (18,0 %). Pokles v Německu, Slovensku a Rakousku je meziročně shodně kolem 17 %. Ceny v Polsku poklesly o necelých 15 %, zatímco v ČR je to „pouhých“ 12,7 %. Pokles cen v ČR je jeden z nejnižších v rámci EU,“ uzavřel generální ředitel nákupní aliance Axigon Duraković.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků