Praga V Landaulet pochází již z roku 1908. Výkon motoru byl 10 koní

Praga V Landaulet pochází již z roku 1908. Výkon motoru byl 10 koní

Aut z prvních let existence automobilky je ve sbírce pana Příhody řada

Aut z prvních let existence automobilky je ve sbírce pana Příhody řada

Praga Mignon byl poměrně luxusní automobil

Praga Mignon byl poměrně luxusní automobil

Značka uměla vyrobit i reklamní automobily

Značka uměla vyrobit i reklamní automobily

Automobilka vyráběla i užitkové vozy, například tuto sanitní verzi

Automobilka vyráběla i užitkové vozy, například tuto sanitní verzi

Praga Piccolo byl velmi úspěšný vůz, Vyráběl se v letech 1941

Praga Piccolo byl velmi úspěšný vůz, Vyráběl se v letech 1941

Praga Lady s karosérií od specialisty Oldřicha Uhlíka

Praga Lady s karosérií od specialisty Oldřicha Uhlíka

Praga ovšem vyráběla i zemědělské stroje

Praga ovšem vyráběla i zemědělské stroje

Třeba i v takovémto provedení

Třeba i v takovémto provedení

V muzeu je i rozsáhlá sbírka dokumentů

V muzeu je i rozsáhlá sbírka dokumentů

Včetně výrobních plánů

Včetně výrobních plánů

Tuto Pragu LN využívalo v Praze Gestapo pro převoz vězňů

Tuto Pragu LN využívalo v Praze Gestapo pro převoz vězňů

Pan Příhoda (vlevo) v rozhovoru s bývalým pražským primátorem Svobodou

Pan Příhoda (vlevo) v rozhovoru s bývalým pražským primátorem Svobodou

V tomto statku je nyní sbírka umístěna

V tomto statku je nyní sbírka umístěna

Aut z prvních let existence automobilky je ve sbírce pana Příhody řada
Praga Mignon byl poměrně luxusní automobil
Značka uměla vyrobit i reklamní automobily
Automobilka vyráběla i užitkové vozy, například tuto sanitní verzi
14
Fotogalerie

Praha zachraňuje unikátní sbírku aut. Chce koupit areál muzea Praga

Muzeum Praga ve Zbuzanech je už od roku 2016 zavřené. Do letošního září by se navíc sbírka měla z areálu vystěhovat.

První nutný krok k záchraně unikátní sbírky vozů Praga, výrobní dokumentace a dalších předmětů, které souvisejí s osudem jedné z nejvýznamnějších tuzemských automobilek, udělali radní hlavního města Prahy. Odsouhlasili totiž záměr koupit areál statku ve Zbuzanech, v němž muzeum sídlí. Jednání o ceně a dalších náležitostech mají začít ještě během února.

Muzeum je však nyní kvůli sporům majitele sbírky, kterým je Emil Příhoda, se současnými spoluvlastníky areálu, už dva roky zavřené a chátrá.

Pan Příhoda by navíc, podle soudního rozhodnutí, měl sbírku do září vystěhovat. "Zatím nevím, kam by to mělo být. Nabídek mám více, ale žádné prostory nejsou dostatečně velké," řekl Emil Příhoda redaktorovi Autorevue.cz ve Vysokém Mýtě, kde se účastnil otevření výstavy věnované karosáři Uhlíkovi. Na ní jsou také k vidění tři vozy z jeho sbírky.

Sbírka je ovšem velmi rozsáhlá. Čítá více než 70 automobilů s daty výroby mezi lety 1908 a 1985. Mezi exponáty jsou osobní i nákladní vozidla, autobusy, traktory, vojenské automobily, kropící vozy i sanitky a pohřební automobily. Součástí sbírky je rovněž přibližně 400.000 předmětů jako jsou knihy, technické plány, nástroje nebo náhradní díly.

Spor o muzeum vznikl po smrti syna pana Příhody. Tomu totiž statek odkázal. V rámci dědického řízení připadl areál třem jiným osobám. Majitelem sbírky ovšem zůstal pan Emil Příhoda.

Ještě loni se zdálo, že by muzeum mohlo přesídlit do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech. Tento záměr prezentovala během loňských oslav 110. výročí založení firmy primátorka Adriana Krnáčová. Nyní se jako nejvhodnější řešení jeví koupě objektu ve Zbuzanech, jeho rekonstrukce a znovuotevření muzea. "Pokud se ukáže, že je tento objekt nevyhovující, město by hledalo nový objekt," sdělil agentuře ČTK pražský radní Karel Grabein Procházka.

Odhaduje se, že město za objekty ve Zbuzanech, v nichž muzeum sídlí od roku 2000,  zaplatí odhadovanou cenu 30-45 milionů korun.

"Byl bych rád, kdyby se jednání podařilo zdárně uzavřít," sdělil po rozhodnutí rady Autorevue.cz Emil Příhoda.

Doporučujeme

Články odjinud