Praha plánuje zavedení nízkoemisních zón

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) je jedním ztvůrců návrhu realizace nízkoemisních zón (NEZ) na území Prahy. Rada hlavního města dnes pověřila náměstka primátora Jiřího Nouzu, aby zajistil zpracování a předložil dokumenty potřebné k zavedení pražské nízkoemisní zóny. Nezbytnou součástí návrhu parametrů pro realizaci NEZ je zajištění objízdných tras a simulace průjezdnosti dopravy po jejím zavedení. Tímto úkolem se zbývají dopravní odborníci TSK. Pokud nové podklady Rada HMP v létě schválí a na tomto základě vznikne text vyhlášky, nebrání vytvoření NEZ v Praze nic.

„Zřízením nízkoemisní zóny by se Praha připojila k celé řadě měst v západní a jižní Evropě a zároveň by získala prvenství v České republice. Z provedených studií jasně vyplývá, že zóny přispívají ke zlepšení životního prostředí v centrech měst, proto jsme se k tomuto kroku rozhodli,“ konstatuje náměstek primátora Jiří Nouza.

Praha před časem pro řešení problematiky NEZ zřídila odbornou pracovní skupinu složenou z pracovníků Magistrátu, Technické správy komunikací hl. m. Prahy, Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Policie ČR, Ministerstva životního prostředí a Státního zdravotního ústavu. Skupina spolu s Centrem dopravního výzkumu zpracovala analýzu proveditelnosti projektu, která je podkladem pro další jednání.

Předběžný odhad zavedení zón je plánován na konec roku 2015. Předpokládá se, že nízkoemisní zóna bude zavedena s roční prodlevou od vydání příslušné městské vyhlášky, která by do zastupitelstva mohla jít ještě v tomto roce, nicméně o zavedení nízkoemisní zóny rozhodne až nová politická reprezentace. Realizační práce, mezi něž patří např. fyzické vyznačení zóny dopravními značkami nebo tisk a distribuce etiket, které by se vylepovaly na čelní skla vozidel, potřebují delší dobu přípravy.

„Zavedení zóny obecně znamená, že by k vjezdu do dané oblasti bylo oprávněno pouze vozidlo, které splňuje předem definovaná emisní kritéria a je mu přidělena příslušná barevná plaketa opravňující k vjezdu. Pro TSK to bude znamenat osazení svislého dopravního značení, které na komunikacích zónu jasně vyznačí,“ dodává Ladislav Pivec, šéf TSK.

Nová NEZ by doplnila již v současnosti platná omezení vjezdu řidičům nákladních vozidel nad 3,5 tuny, 6 tun a 12 tun ve vybraných lokalitách na území Prahy.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků