Praha 5 a dopravní opatření: Souvisí to vůbec s tunelem Blanka?

Praha 5 a dopravní opatření: Souvisí to vůbec s tunelem Blanka?

O dopravních opatřeních, které plánuje provést Praha 5 v souvislosti s otevřením tunelu Blanka, jsme již psali. Dnes už ale konečně víme kromě jiného také to, v jakém časovém horizontu by mělo být vše realizováno.

Vše odstartovala zpráva o tom, že se v souvislosti s otevřením pražského tunelu Blanka bude zužovat ulice Strakonická. Následně jsme žádali Prahu 5 o podrobnosti, ale dostali jsme pouze částečné odpovědi. Ty konkrétní dorazily zhruba za měsíc. Jak to tedy bude? A souvisí to vůbec s Blankou?

Hlavním cílem Prahy 5 je omezit tranzitní dopravu vedoucí přes Smíchov, protože jde o velkou zátěž a protože ke zklidnění tranzitní dopravy údajně dosud nedošlo. Snížením povrchové dopravy má dojít zároveň k uvolnění tzv. malého smíchovského okruhu, který je tvoře ulicemi V Botanice, Kartouzská, Radlická, Ostrovského, Vltavská a Hořejší nábřeží. Jak jsme psali dříve, nová opatření se týkají ulic V Botanice, Radlické v úseku Bieblova - Za Ženskými domovy, Strakonické a Hořejšího nábřeží. 

Zmíněný úsek v Radlické dostane úpravu v podobě ubrání pruhu pro auta před křižovatkou s ulicí Za Ženskými domovy. Aktuálně jsou zde dva pruhy, ale jeden je veden po tramvajových kolejích. Tramvaje zde odbočují vpravo, auta stojící na kolejích jedou rovně, takže dochází ke zdržování hromadné dopravy. Auta zde tedy po kolejích jezdit dále nebudou.

V ulici V Botanice dojde ke zkrácení odbočovacího pruhu vpravo do ulice Preslova, a to kvůli poptávce po parkovacích místech s tím, že údajně nedojde k omezení plynulosti dopravy. Ale o tom už jsme psali, stejně tak jako o opatřeních ve Strakonické, kde je v plánu ubírání jízdních pruhů a celkové zklidňování. Chyběla nám ale odpověď na otázku, kdy tedy budou převedena opatření do praxe. 

Z odpovědi, kterou jsme dostali, vyplývá, že se ve všech případech jedná pouze o návrhy, které se budou teprve posuzovat. „Protože se ale ve všech uvedených případech jedná o návrhy, jejichž dopad musí být ještě prověřen i v návaznosti na další potenciálně provedená dopravní opatření, není možné uvést, kdy by změny mohly nastat. V neposlední řadě i proto, že o úpravách rozhodne a bude je provádět MHMP, respektive TSK, a nikoli MČ Praha 5,“ píše Šárka Mlátilíková z oddělení vnějších vztahů Prahy 5. Ulice V Botnaice bude navíc potřebovat stavební úpravy, takže to vypadá, že opatření na Praze 5 tak rychlá nebudou. 

Ještě složitější to je pak se Strakonickou a Hořejším nábřežím. Na Strakonickou totiž čeká hlubší analýza, protože se má dost změnit celá tato oblast. Od ulice Nádražní až k řece bude od Lihovaru na sever vystavěna řada obytných domů a městská část chce, aby zde byl přirozený přístup k vodě, nikoliv čtyřproudová komunikace. V plánu je udělat zúžení co nejblíže ke Zlíchovskému tunelu, aby do této oblasti řidiči vůbec nejezdili. Zbylá doprava pak bude odkloněna do ulice Nádražní. 

Týká se to vůbec Blanky?

Na celé této situaci je zajímavá jedna věc. Když se na všechna opatření kouknete trochu s odstupem, zjistíte, že vlastně ani moc s tunelem Blanka nesouvisí. Zužování Strakonické souvisí hlavně s výstavbou obytných domů, v Radlické se problém týká tramvají a klidně mohl být chystaným způsobem vyřešen před pěti roky, V Botanice je to pro změnu parkování. Obávám se, že podobných případů najdeme po Praze mnohem více. Jednoduše se řekne, že to je přece kvůli Blance a hurá rychle prosadit nějakou tu změnu. Jsem opravdu velmi zvědav, jak celá doprava v Praze nakonec dopadne. 

Pár zajímavých souvislostí

Opatření na Praze 5 oficiálně prováděná pod heslem „Blanka“ mají několik zajímavých souvislostí. 

  • Podle studie Auto*Mat významně klesl provoz ve Strakonické už po otevření tunelu Mrázovka (podle Prahy 5 se tak dosud nestalo), přičemž souběžná ulice Nádražní dnes v podstatě hostí pouze tramvaje a autobusy, jinak je prázdná. Problémy jsou v ulicích, které se týkají zmíněného malého smíchovského okruhu, především ve směru od Anděla k řece, nikoliv ve Strakonické, kterou chce Praha 5 léčit. Efekt by to mohlo mít zajímavý. Ucpáním cesty podél vody se docílí toho, že více aut pojede tam, kde jsou problémy už teď, protože prostě jiná alternativa neexistuje. 
  • O problému před křižovatkou Radlická / Za Ženskými domovy se ví od otevření tunelu Mrázovka. Původní návrhy počítaly s rozšířením vozovky tak, aby zůstaly zachovány dva pruhy a tramvajové koleje byly volné. K tomu ale nikdy nedošlo a evidentně ani nedojde, protože dnes je moderní dělat všechno užší. 
  • Již minulý rok se mluvilo o tom, že developer, který má zájem o stavbu rezidenční oblasti kolem Strakonické, nechce čtyřproudovou silnici. Pan radní Petr Hynk to v DVTV nakonec nepřímo řekl také („...pokud tam dojde k výstavbě rezidenční oblasti, ten dev... ty lidé, kteří tam budou bydlet, určitě nebudou chtít...“) . Tedy žádná Blanka, ale developer je zde hlavní. 
  • Praha 5 chce docílit plynulejšího provozu na svém malém smíchovském okruhu, ale poloviny ulic, které ho tvoří, se zároveň týkají opatření, která provoz zbrzdí. 
  • Na jedné straně se říká, že v ulici V Botanice nedojde k omezení dopravy, na druhou stranu se říká, že jsou to vše pouze návrhy, které se budou teprve posuzovat.
  • S odpověďmi nespěchají také jiní. Tak třeba už dva týdny čekáme na odpověď Prahy 1 ohledně pěší zóny v ulici Újezd, respektive zklidňování zdejší dopravy (protože se přece otevírá Blanka), ale zatím marně. Hodně na čas si dává také ministerstvo dopravy, které zhruba dva měsíce chystá odpověď na otázku, jak to vlastně tedy bude s měřením rychlosti na dálnicích. V tomto kontextu je Praha 5 ještě velmi komunikativní instituce.  

 

Doporučujeme

Články odjinud