Povinné ručení po mrtvém? Může to být prokleté dědictví

„Václav si v Praze vesele popelaří a vy mi hodíte na hlavu takový majetek,“ stěžuje si v Cimrmanově hře Posel z Liptákova syn svému otci-statkáři. Zatímco syna zřejmě dohnalo komunistické znárodnění v roce 1948, vás zase mohou dohnat dluhy za nezaplacené povinné ručení po příbuzných.

Ač se jedná o věci nepříjemné, přesto je nutné v případě posledních věcí člověka myslet i na zcela úřední záležitosti.  „Pokud po smrti majitele vozidla potenciální dědicové neuhradí povinné ručení, čeká na ně vysoká pokuta. A u starších automobilů se snadno může vyšplhat i do částek, které nakonec převýší zbytkovou hodnotu auta!“ upozorňuje na málo známou skutečnost specialista na povinné ručení z webu salvepojisteni.cz Petr Zapletal.

A přidává příklad ze života. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil pan Suchý z Pardubicka. Před rokem mu zemřel otec, vlastník staršího automobilu. Povinné ručení bylo potřeba uhradit krátce po jeho smrti, což si jednak nikdo z dědiců neuvědomil a jednak se dědické řízení táhlo bezmála rok.

Nebylo předem zřejmé, komu z dědiců automobil připadne. Auto nakonec získal právě pan Suchý. A když byl vyzván k doplatku pokuty do garančního fondu, nestačil se divit. Činil víc jak 23 tisíc, což byl zhruba dvojnásobek zbytkové ceny vozu.

Pokuta za každý den

Částka pokuty se vypočítává za každý (!!) nepojištěný den a u osobního automobilu se pohybuje v rozmezí od 50 do 70 Kč denně. V případě, že není uhrazen celý kalendářní rok, vyšplhá se až k sumě mezi 18 až 25 tisíci.

„Zákon přitom hovoří jasně, povinnosti vlastníka vozu vykonávají dědicové až do okamžiku nabytí právní moci usnesení o nabytí dědictví. Laicky řečeno – všichni dohromady musí uhradit povinné ručení a teprve po skončení dědického řízení přechází tato povinnosti na nového majitele.“ vysvětluje Petr Zapletal.

Starší lidé nemívají přehled

Pokud se vám zdá původní výše pojistky příliš vysoká, můžete automobil zemřelého pojistit u jiné pojišťovny. Je dobré se o tom dohodnout se všemi případnými dědici ještě před započetím dědického řízení, což může být v případě sporných vztahů v příbuzenstvu problém. Už kvůli vysoké částce povinného ručení.

„Především u starších lidí se velmi často setkáváme s pojistkami, které platí už dlouhá léta, a protože si nikdy nezjišťovali ceny u konkurence, jsou klidně i dvakrát tak vysoké, než je současná on-line nabídka,“ dodává Zapletal.

Dobře si zapamatujte!

S dědictvím získáváte nejen aktiva, ale i pasiva. Situacím s nezaplaceným povinným ručením je však možné snadno předejít. Buď odevzdáte registrační značky a osvědčení o registraci vozidla do depozitu na registru vozidel (takový automobil ale nebude smět na silnici), nebo včas uhradíte povinného ručení za zemřelého majitele.

Pokud žijete v harmonickém vztahu s dalšími dědici a auto připadne vám, jistě nebude problém se o případné společné zaplacení podělit.

No a pokud nechcete mít problémy jako Cimrmanův statkářsky synek, raději se dědictví vzdejte. Ať platí jiní!
 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků