Povinné ručení aneb České finty na pojišťovny

Zjistíte, že jinde mají povinné ručení levnější, ale už jste prošvihli povinnou minimální šestitýdenní lhůtu k vypovězení staré smlouvy? Jak zjistil server Sfinance.cz, Češi hledají sebemenší skulinky, jak se ze svých povinností vyvázat. Leckdy na hraně zákona.

„Všechny možnosti jsou ale na hraně zákona, pokud ne přímo za ní. Proto doporučujeme raději si termín pro výpověď smlouvy o povinném ručení zapsat do papírového i elektronického kalendáře a případně ještě do toho v telefonu, abyste na něj nezapomněli,“ říká Martin Špaček z Sfinance.cz.

První fintou je fiktivní prodej auta. Stačí se dohodnout s kamarádem a vypracovat kupní smlouvu. V ní je bod o takzvané neopravitelné vadě, který hraje v podvodu hlavní roli. Po podepsání smlouvy o „prodeji“ majitel nahlásí pojišťovně, že vůz nevlastní. Pojišťovna smlouvy zruší a vyplatí zbylé peníze za nevyčerpanou pojistnou dobu. V tu chvíli si (papírově) nechá majitel vůz na základě „neopravitelné závady“ vůz od kupce vrátit a uzavře levnější smlouvu u jiného pojišťovacího ústavu.  

Martin Špaček upozorňuje, že v případě zpětné kontroly v databázi České kanceláře pojistitelů může pojišťovna zdánlivý prodej odhalit, neboť si kontroluje, jestli nový majitel uzavřel povinné ručení. „Fiktivní prodej je v rozporu s pojistnými podmínkami pojišťoven. V případě, že se na něj přijde, může podvodník platit místo jednoho výhodného pojištění dvě.“

Trikem číslo dvě je dočasné vyřazení z evidence, kdy majitel odevzdá SPZ a nechá si dočasné vyřazení zapsat do velkého techničku. Jeho kopii pošle pojišťovně, aby mu zrušila povinné ručení. Den poté ale vůz opět do evidence přihlásí, ale už si sjedná povinné ručení i jiné společnosti. Lze konstatovat, že tento způsob je v podstatě bez sankcí, je však časově náročnější a majitele stojí poplatky za vyřazení a opětné zařazení do evidence.

Poměrně riskantním způsobem je nezaplacení za povinné ručení, kdy se majitel domnívá, že pojišťovna vypoví sama smlouvu, která není uhrazena a on pouze doplatí dlužnou částku do doby zrušení pojistného vztahu. „Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje, že toto jednání je protiprávní a může vést k postihům – od smluvních pokut, přes soudní platební příkazy, až po exekuce. V konečném důsledku tak místo ušetření pár stokorun na pojistném člověk přeplatí tisíce korun a ještě si zbytečně způsobí právní tahanice,“ vysvětluje Martin Špaček.

Nejbezpečnější cestou je tedy vést si pečlivě záznamy o datu, kdy se povinné ručení platí a mít ho přinejmenším zaznamenané ve více používaných kalendářích.

Na druhé straně je chování majitelů aut pochopitelné. Každé zdražení povinného ručení se dozví řidiči až z nové smlouvy, kterou obdrží už po termínu vhodném k vypovězení smlouvy. Pokud máte starou pojistku, která je podstatně dražší, než by byla nová smlouva u téhož pojistitele, majitele na to pojišťovna neupozorní.

To, že můžete platit až o tisíce méně, zjistíte, až když oznámíte svůj úmysl změnit pojišťovnu. Není divu, že automobilisté hledají finty, když jim jinde nabízejí ušetřit šedesát procent původně placené částky.

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 84 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků