Povinná výbava je pouhé minimum, aneb Ve tmě stejně žárovku nevyměníte

8 povinností a 8 doporučení pro řidiče aut

Když se řekne povinná výbava vozidla, většina řidičů zbystří v předtuše problému. Ať už v podobě policejní hlídky s majáčkem, která chce vidět datum expirace na obinadle v lékárničce, nebo v podobě situace, kdy jde opravdu do tuhého, a obinadlo musíte rozbalit a použít. V každém případě je povinná výbava automobilu něco, o čem doufáme, že to nikdy nebudeme muset v kufru hledat, ale v autě to mít prostě musíme - takříkajíc pro strýčka příhodu. Co tedy podle platné vyhlášky pro rok 2015 NESMÍ v motorovém vozidle chybět?

Povinná výbava

 

  • 1) Náhradní pojistky – od každého druhu elektrických pojistek, co v autě (zpravidla pod nohami spolujezdce) máte, byste měli mít jednu náhradní. Můžete mít totiž sebelepší elektronickou výbavu, ale jakmile zkratujete obvod a nejde proud, jednoduše nesvítíte, tudíž nejedete.
  • 2) Náhradní žárovky – stejně jako v předešlém případě, i od žárovek musíte mít jeden náhradní kus ke každému druhu, protože jakmile Vám odejde přední světlomet, zadním blinkrem si na cestu sotva posvítíte.
  • 3) Náhradní kolo nebo sadu na opravu pneumatiky – spousta řidičů s povděkem kvituje fakt, že v době odtahovek a mobilů už nemusíte vozit v kufru za každou cenu rezervní kolo. Ale alespoň sadu na lepení pneumatik mít musíte. Nikdy nevíte, kdy vyjedete mimo civilizaci a mimo signál. Pokud se rozhodnete pro „moderní“ variantu lepicí sady, následující dva body můžete přeskočit…
  • 4) Zvedák – v opačném případě ale rozhodně nezapomeňte na hever. 99,9% lidí auto holou rukou nenadzvedne…
  • 5) Klíč na matice kol - …a pokud nadzvedne, tak zpravidla nemá volnou ruku k povolení šroubů…
  • 6) Reflexní vesta – co musíte mít v každém případě, to je reflexní vesta. Na silnici se Vám nemůže stát nic horšího než to, že nejste vidět. V některých zemích, jako například v Rakousku, musí mít reflexní vestu dokonce každý člen posádky!
  • 7) Výstražný trojúhelník – totéž platí o výstražném trojúhelníku, který dává řidičům za Vámi jistý náskok k tomu, aby se mohli zastavenému vozidlu vyhnout. Je nutné jej umístit minimálně 50 metrů před překážku!
  • 8) Lékárnička – častý kámen úrazu. Protože lékárnička musí být nejen kompletní, ale také čerstvá a nikoli prošlá. Vězte, že musí obsahovat následující propriety: hotový sterilní obvaz 5 x 7,5 cm, hotový sterilní obvaz č. 2, 3, 4 – 2ks každý, trojcípý šátek 2x, nůžky, 2x zavírací špendlík, pryžové rukavice v chirurgickém obalu, PVC roušku 20 x 20 cm, pryžové škrticí obinadlo - 70 cm, náplast s polštářkem - nejméně 6 ks, hladkou náplast).

 

Teprve pokud máte ve svém voze všechny výše uvedené předměty, můžete vyrazit do silničního provozu beze strachu z pokuty, která by se mohla vyšplhat až do výše 2000,- Kč. Ale ani poctivě naplněná lékárnička či čerstvě vyleštěný výstražný trojúhelník neznamená, že můžete být za volantem zcela bezstarostní. Velice snadno se totiž dostanete do situace, kdy povinná výbava je vám úplně k ničemu jen proto, že nemáte věci mnohem základnější.

 

Doporučená výbava

 

Mezi nejzákladnější dva faktory, bez kterých vám může být celá povinná výbava prakticky k ničemu, je světlo a nářadí. Jakmile je tma a nevidíte půl metru před sebe, neopravíte zhola nic a neošetříte nikoho. Stejně tak nemáte-li na to alespoň základní nástroje. „Představte si situaci, že jste uprostřed lesní silnice v černočerné tmě a máte si vyměnit nebo opravit píchlou pneumatiku. V tu chvíli je úplně jedno, jestli máte nebo nemáte hever, nebo klíč na šrouby. Sundávat kolo po slepu je sebevražda. Osobně bych nevyjel na cestu bez kvalitní čelovky. Náhoda je blbec, nikdy nevíte, kde vás přepadne tma. Proto v autě vždycky vozím v přihrádce ve dveřích čelovku Led Lenser Neo. Jednak vím, že nezhasne neočekávaně, v nějaký nejméně vhodný okamžik, ale taky hlavně proto, že má i zezadu na pásce červené světlo, takže na silnici jste pak za tmy dobře vidět z obou stran,“ vysvětluje Jakub Steiner, motorista a odborník na osvětlovací techniku, a doporučuje: „Hlavně pozor na padělky a nekvalitní zboží. Protože ještě horší, než sundávat kolo za tmy, je za neočekávané tmy kolo nasazovat. Dejte proto při nákupu pozor, že v ruce držíte skutečně originální čelovku Led Lenser“.

Do podobně svízelné situace se ale můžete dostat, jak už byl řečeno, bez vhodného nářadí. „Zkuste si například vyměnit žárovku, když nemáte čím odklopit blinkr. Nebo ošetřujte zraněného, když se potřebujete dostat k tržné ráně, ale nesmíte postiženému hnout s páteří. Potřebujete rozstříhat oblečení, ale ruku na srdce: kolik laciných nůžtiček z prefabrikovaných autolékárniček přestřihne něco víc, než obyčejnou náplast?“ uvažuje Jakub Steiner a dodává: „Multitool Leatherman Wave si beru nejen do auta, ale nosím ho s sebou prakticky všude. Kromě kleští obsahuje nůž, pilku, bity na šroubování… Je to taková dílna do kapsy, která vám může bez nadsázky zachránit život. Udělal bych z něj povinné vybavení nejen pro řidiče, ale snad pro všechny dospělé osoby. Ale i zde je důležitá kvalita originálu. Napodobenina může udělat víc škody než užitku. Jedinou zárukou, že se jedná skutečně o multitool Leatherman je nálepka 100%ORIGINAL, která vám zároveň dává jistotu pětadvacetileté záruky.“

Takže jak by mohl vypadat seznam nikoli povinné, ale velmi praktické motoristické výbavy?

  1. Čelovka – mít volné ruce a vidět na to, co děláme – to je polovina úspěchu. Svítilna by mohla klidně aspirovat do sekce „povinné“.
  2. Základní nářadí – ideálně v podobě takzvaného multitoolu, neboli 10 a více nástroj v jednom, abychom zbytečně nepřeváželi tuny železa, ale jen opravdu kvalitní nářadí v kapesní podobě. Hodí se prakticky v jakékoli situaci – od otevírání konzervy až po vyprošťování zaklíněných osob.
  3. Pracovní rukavice – ti, kteří někdy měnili kolo, dobře vědí. U tohoto procesu se NELZE neumazat. Rukavice můžou výrazně pomoci.
  4. Destilovaná voda do chladiče – bez vody do ostřikovačů zpravidla do cíle dojedete. Ale jakmile začnete „vařit“ a nemáte co dolévat do chladicího systému, můžete rovnou volat odtahovku.
  5. Deka – není povinnou součástí lékárničky, ale je to účinný prostředek pro boj s rozvíjejícím se šokem. A ten není u automobilových nehod ničím výjimečným.
  6. Startovací kabely – doba, kdy se auta roztlačovala z kopce, je dávno pryč. Moderním vozům byste tímto zničili motor. Pokud jste nechali přes noc svítit světla a ráno startér ani neškytne, jsou startovací kabely tou nejlepší pomocí.
  7. Kanystr s palivem – ještě dnes narazíte ve světě, ale i v České republice, na místa, odkud je to k nejbližší benzině dál, než hlásí váš palubní počítač o dojezdové vzdálenosti. Železné zásoby v kanystru vám mohou ušetřit dlouhou procházku s PET láhví…
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků