44
Fotogalerie

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]


Grafy: výkon, moment a cena

Máme změřený maximální výkon testovaného vozu s různými vzorky naft, známe maximální točivý moment a k tomu ještě cenu za litr u každé nafty. Pojďme si tato čísla postavit k sobě, zjistíme zajímavé souvislosti.

V prvním grafu jsme zobrazili hodnoty výkonu (svislá osa) a momentu (vodorovná). Čím víc je červená tečka vpravo nahoře, tím vyšší výkonové parametry jsme u paliva naměřili.

3_vykon_moment2.png
Shell V-Power natankovaný v Česku v našem testu zvítězil. Jeho náskok oproti shluku ostatních naft je ale zanedbatelný

Takže s velkým náskokem vítězí český Shell V-Power? Ale jen na pohled, všimněte si totiž měřítek jednotlivých os. Rozdíl ve výkonu jsou necelé dva kilowatty, vertikálně pak sedm newtonmetrů. Správně by obě osy měla začínat nulou, potom bychom ale vpravo nahoře viděli jednu velkou tečku ze všech naft.

Pojďme k tomu přidat cenu

V podobných grafech jsme maximální změřený výkon a moment srovnali s cenou za litr testovaných naft. Protože nižší cena je samozřejmě výhodná, obrátili jsme osu X, aby místo, kde bychom měli hledat nejlepší nafty, bylo stále vpravo nahoře.

Je tam ale už trochu prázdno. Shell V-Power, který na minulém grafu vyšel nejlépe, se kvůli své vyšší ceně posunul doleva. Tato srovnání nepřináší žádné vítěze, jen otázku, zda tři koně a sedm newtonmetrů vyváží pětikorunový rozdíl.

4_cena_vykon2.png
Srovnání ceny s maximálním naměřeným výkonem
5_cena_moment.png
Srovnání ceny s maximálním naměřeným točivým momentem

Nejde ale přece jen o výkon

Vidíme, že vztah mezi cenou nafty a naměřenými hodnotami výkonu a točivého momentu je přinejmenším nejednoznačný. Z výsledků ovšem nelze vyvozovat, že prémiová nafta neznamená pro zákazníky žádný skutečný přínos. 

Nafta s kvalitními aditivy může reálně snižovat hlučnost motoru i jeho kouřivost, usnadňovat startování a při dlouhodobém používání bránit tvorbě úsad i koroze. Ověření těchto vlastností ale nebylo cílem našeho testu. 

V následující kapitole zjistíte, proč jsme při testu měřili také teplotu výfukových plynů.

Doporučujeme

Články odjinud