Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Za litr obyčejné nafty můžete zaplatit aktuálně i méně než 35 korun, naopak za prémiové palivo více než 40 Kč. Náš test ale ukázal, že tankovat dražší naftu v očekávání vyššího výkonu je zbytečné.

Mnohokrát jsme byli svědky debat na téma, jakou naftu tankovat. Mnohokrát jsme se setkali s názory, že s vybraným druhem vybrané značky auto jednoznačně lépe jede. Vzácný není ani názor, že nafta prodávaná na západ od našich hranic je kvalitnější.

Připravili jsme proto srovnávací test, který si dal za cíl ověřit, zda tomu tak skutečně je. Vybrali jsme čtyři největší společnosti působící v ČR a k nim přidali zástupce levného „neznačkového“ prodejce. A pro naftu jsme si zajeli i do Německa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do testu jsme zařadili naftu od velmi levné čerpací stanice, běžná i prémiová česká paliva a pro srovnání jsme vyjeli natankovat i k německému Shellu.

Nakoupili jsme celkem deset vzorků, zde jsou podle abecedy:

  • Benzina Diesel Top Q
  • Benzina Verva Diesel
  • EuroOil Diesel Optimal
  • OMV Diesel
  • OMV Maxx Motion Diesel
  • ONO Diesel
  • Shell Fuelsave Diesel (český)
  • Shell Fuelsave Diesel (německý)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (český)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (německý)

Naftu jsme kupovali přímo u čerpacích stanic a to zcela nezávisle. Jednotlivé společnosti se výsledky dozvědí až z tohoto článku, stejně jako vy. Rozdíl v ceně nejlevnější a nejdražší nafty byl 7,70 Kč na litr, což je 14 %. V dalších kapitolách článku uvidíte, že vůbec neplatí přímá úměrnost mezi cenou a výkonem.

Klepněte pro větší obrázek
Je rozdíl, když koupíte litr nafty za 34,50 Kč, nebo za 42,20 Kč (resp. 40,50 Kč v případě nejdražší testované české nafty). Co za takový příplatek dostanete?

Na mapě najdete místa, kde jsme testovací vzorky natankovali.

Překvapení

Kvalitu nafty jsme vyzkoušeli na Škodě Octavii RS 2.0 TDI předchozí generace. Byla vyrobena v roce 2007 a před zahájením testu měla najeto 142 860 km. Zjišťovali jsme maximální výkon motoru při spalování jednotlivých druhů naft a současně také teplotu výfukových plynů.

Výsledky jsou hodně překvapivé, ale možná jiným způsobem, než byste čekali. Sami se o tom přesvědčíte hned v příští kapitole.

Předchozí KAPITOLY Následující
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 59 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků