Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Za litr obyčejné nafty můžete zaplatit aktuálně i méně než 35 korun, naopak za prémiové palivo více než 40 Kč. Náš test ale ukázal, že tankovat dražší naftu v očekávání vyššího výkonu je zbytečné.

Mnohokrát jsme byli svědky debat na téma, jakou naftu tankovat. Mnohokrát jsme se setkali s názory, že s vybraným druhem vybrané značky auto jednoznačně lépe jede. Vzácný není ani názor, že nafta prodávaná na západ od našich hranic je kvalitnější.

Připravili jsme proto srovnávací test, který si dal za cíl ověřit, zda tomu tak skutečně je. Vybrali jsme čtyři největší společnosti působící v ČR a k nim přidali zástupce levného „neznačkového“ prodejce. A pro naftu jsme si zajeli i do Německa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do testu jsme zařadili naftu od velmi levné čerpací stanice, běžná i prémiová česká paliva a pro srovnání jsme vyjeli natankovat i k německému Shellu.

Nakoupili jsme celkem deset vzorků, zde jsou podle abecedy:

  • Benzina Diesel Top Q
  • Benzina Verva Diesel
  • EuroOil Diesel Optimal
  • OMV Diesel
  • OMV Maxx Motion Diesel
  • ONO Diesel
  • Shell Fuelsave Diesel (český)
  • Shell Fuelsave Diesel (německý)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (český)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (německý)

Naftu jsme kupovali přímo u čerpacích stanic a to zcela nezávisle. Jednotlivé společnosti se výsledky dozvědí až z tohoto článku, stejně jako vy. Rozdíl v ceně nejlevnější a nejdražší nafty byl 7,70 Kč na litr, což je 14 %. V dalších kapitolách článku uvidíte, že vůbec neplatí přímá úměrnost mezi cenou a výkonem.

Klepněte pro větší obrázek
Je rozdíl, když koupíte litr nafty za 34,50 Kč, nebo za 42,20 Kč (resp. 40,50 Kč v případě nejdražší testované české nafty). Co za takový příplatek dostanete?

Na mapě najdete místa, kde jsme testovací vzorky natankovali.

Překvapení

Kvalitu nafty jsme vyzkoušeli na Škodě Octavii RS 2.0 TDI předchozí generace. Byla vyrobena v roce 2007 a před zahájením testu měla najeto 142 860 km. Zjišťovali jsme maximální výkon motoru při spalování jednotlivých druhů naft a současně také teplotu výfukových plynů.

Výsledky jsou hodně překvapivé, ale možná jiným způsobem, než byste čekali. Sami se o tom přesvědčíte hned v příští kapitole.

Předchozí KAPITOLY Následující
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků