Postřehy z Frankfurtu (9): Netradiční Smart Forvision miluje slunce

Tak u tohoto mrňouse se zastavovali v „předpokoji“ výstavního pavilonu Mercedes-Benz jen odborníci. (Ostatní působili, jako kdyby nevěděli, co si mají při pohledu na auto myslet.) A bylo to znát i podle dotazů. Opravdu má tenhle koncept první světlo propustnou střechu? Jak to vlastně funguje? Co ta kola, jsou celoplastová?

Klepněte pro větší obrázek

Smart představil snad „nejzelenější ze všech zelených“ vozidel světa. Jmenuje se Forvision, je to elektromobil a má plastová kola. Ta snad nejlépe symbolizují až chorobnou snahu konstruktérů maximálně vůz odlehčit. Byla vyvinuta ve spolupráci se specialisty společnosti BASF (tak jako většina částí vozu) a každé kolo je lehčí zhruba o tři kilogramy oproti kolům standardním.

Odlehčovací kůru prodělaly ale i další části, například dveře jsou zhotoveny z karbonových zesílených vláken epoxidové pryskyřice. Výsledkem je vůz, jehož většina je vyrobena z plastu a kompozitů a který je o padesát procent lehčí, než kdyby byl vyroben z oceli.   

Za zmínku stojí i nový perleťově bílý nátěr. Je odolný proti poškrábání a speciální pigmenty odrážejí tepelné záření. To vede až k dvacetistupňovému snížení teploty na povrchu vozidla a zhruba čtyřstupňovému poklesu teploty v interiéru.

Design vozu je nepřehlédnutelný a skutečnou třešničku představují koncová světla. Připomínají malé turbíny letadla a jen podtrhují futuristický vzhled malého vozu. V jejich vnitřku jsou dobře patrné malé vrtule, které odvádějí vzduch z vozu.

Klepněte pro větší obrázek

Na střeše Forvisionu pak zaujmou hexagonálně zformované plochy – je to první světlo propustná střecha, která současně produkuje energii. Technologicky se jedná o plnoploché solární panely. Pod nimi je další novinka – OLED (typ displeje využívající technologii elektroluminiscenčních diod) osvětluje při otevírání dveří nebo stisknutí tlačítka interiér automobilu a při vypnutém stavu umožňuje volný pohled ven.

Forvision pro svůj pohon používá elektromotor, baterie je dobíjena průběžně solárními články. Je to vůz, který naznačuje podobu třetí generace modelu ForTwo. Ta by se měla objevit na trhu v průběhu roku 2014. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Smart Fortwo 0.999
Rok výroby: 2010
Stav: 37 295 km
Cena: 94 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 41 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků