Postřehy z Frankfurtu (9): Netradiční Smart Forvision miluje slunce

Tak u tohoto mrňouse se zastavovali v „předpokoji“ výstavního pavilonu Mercedes-Benz jen odborníci. (Ostatní působili, jako kdyby nevěděli, co si mají při pohledu na auto myslet.) A bylo to znát i podle dotazů. Opravdu má tenhle koncept první světlo propustnou střechu? Jak to vlastně funguje? Co ta kola, jsou celoplastová?

Klepněte pro větší obrázek

Smart představil snad „nejzelenější ze všech zelených“ vozidel světa. Jmenuje se Forvision, je to elektromobil a má plastová kola. Ta snad nejlépe symbolizují až chorobnou snahu konstruktérů maximálně vůz odlehčit. Byla vyvinuta ve spolupráci se specialisty společnosti BASF (tak jako většina částí vozu) a každé kolo je lehčí zhruba o tři kilogramy oproti kolům standardním.

Odlehčovací kůru prodělaly ale i další části, například dveře jsou zhotoveny z karbonových zesílených vláken epoxidové pryskyřice. Výsledkem je vůz, jehož většina je vyrobena z plastu a kompozitů a který je o padesát procent lehčí, než kdyby byl vyroben z oceli.   

Za zmínku stojí i nový perleťově bílý nátěr. Je odolný proti poškrábání a speciální pigmenty odrážejí tepelné záření. To vede až k dvacetistupňovému snížení teploty na povrchu vozidla a zhruba čtyřstupňovému poklesu teploty v interiéru.

Design vozu je nepřehlédnutelný a skutečnou třešničku představují koncová světla. Připomínají malé turbíny letadla a jen podtrhují futuristický vzhled malého vozu. V jejich vnitřku jsou dobře patrné malé vrtule, které odvádějí vzduch z vozu.

Klepněte pro větší obrázek

Na střeše Forvisionu pak zaujmou hexagonálně zformované plochy – je to první světlo propustná střecha, která současně produkuje energii. Technologicky se jedná o plnoploché solární panely. Pod nimi je další novinka – OLED (typ displeje využívající technologii elektroluminiscenčních diod) osvětluje při otevírání dveří nebo stisknutí tlačítka interiér automobilu a při vypnutém stavu umožňuje volný pohled ven.

Forvision pro svůj pohon používá elektromotor, baterie je dobíjena průběžně solárními články. Je to vůz, který naznačuje podobu třetí generace modelu ForTwo. Ta by se měla objevit na trhu v průběhu roku 2014. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 20 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků