Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen na tuzemský trh, dostal na starosti hlavní konstruktér favoritu Petr Hrdlička.

Před dvaceti lety začala Škoda ve svém závodě Vrchlabí vyrábět model Felicia Fun. S odstupem doby lze říci, že to byl poslední model této značky, který byl prakticky výhradně určený pro trávení volného času. Premiéra se odehrála již o rok dříve na autosalonu v Ženevě.

Škoda je dnes nadmíru úspěšnou automobilkou. Její prodeje a zisky každoročně rostou. Dokáže zákazníkům nabídnout vozy s velmi dobrým poměrem cena/výkon. Nicméně, auta pro radost (s výjimkou octavie RS) bychom v jejím nabídce dnes hledali marně. Dávno zapomenuty jsou doby, kdy se v autosalonech značky s okřídleným šípem ve znaku daly koupit modely s karosérií kupé, natož kabriolety.

Zajímavosti | Retro | Fascinace

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Za projekt Felicia Fun byl zodpovědný Petr Hrdlička - muž, který je synem předválečného ředitele mladoboleslavské automobilky, a sám pak byl v 80. letech zodpovědný za přípravu auta zcela nové koncepce, což byl favorit. V roce 1990 sice ze Škody na pět let odešel, ale pak se zase vrátil.

"Když si vzpomenu na své působení při tvorbě modelu Felicia Fun, mám vcelku rozpačité pocity," vzpomíná Petr Hrdlička v knize Jana Králíka V soukolí okřídleného šípu.  "Designér, s nímž jsem pracoval, má dnes velké jméno. Mě tehdy překvapil, že neznal předpisy, o nichž nemůže nikdo diskutovat. To bylo něco, s čímž jsem se u Bertoneho vůbec nesetkal... A teď mi předložili pro Škodu Felicii Fun návrhy zadního nárazníku, které znamenaly, že by nešlo otevřít zadní čelo. Nebo by kvůli vnějším výčnělkům karosérie neprošla homologací," říká Petr Hrdlička.

Zajímavosti | Retro | SUV | Škoda | Hatchbacky | Sedany | Design | Škoda Octavia | Škoda Fabia | Škoda Rapid | Škoda Superb | Škoda Yeti | Škoda Roomster

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Nakonec ale vznikl pozoruhodný vůz, který sice vycházel z užitkové verze Felicia pick-up, ale měl potenciál na to, aby oslovil nové typy zákazníků. Však také původně vůbec neměl být určený pro tuzemský trh. Svědčí o tom i fakt, že přes 600 z celkem vyrobených čtyř tisíc kusů mělo pravostranné řízení a bylo tedy určeno zájemcům ve Velké Británii.

Dvě nebo čtyři místa

V klasickém uspořádání byl vůz dvoumístný s uzavřenou kabinou. Za ní pak byla k dispozici ložná plocha o velikosti 137 x 100 centimetrů. (Druhý údaj udává šířku mezi podběhy.

Jenže, vcelku rychle bylo možné felicii fun proměnit ve čtyřmístný automobil určený k výletům do přírody. Zadní cestující měli nad hlavou otevřené nebe. De facto se tak jednalo o landaulet, což je řešení obvyklé spíše ve třídě těch nejluxusnějších automobilů.

Zajímavosti | Retro | Škoda

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Z dnešního pohledu působí úsměvně, že jediná nabízená barva karosérie byla žlutá. Žlutá byla i kola, čalounění sedaček, obložení dveří a přístrojové ukazatele. Žlutá barva karosérie se pak mohla kombinovat ještě s oranžovými nebo zelenými plastovými prvky. Bylo také možné koupit nástavbu nad celou ložnou plochu.

Na výběr byly tři typy motorů. Jednak klasická škodovácká třináctistovka, dále motor 1,6i a ještě čtyřválec 1,9D. Maximální rychlost (s motorem 1,6i) dosahovala 163 kilometrů v hodině.

Auto se vyrábělo čtyři roky. V roce 2001 produkce bez náhrady skončila.

Fotogalerii tohoto vozu doplněnou o další informace si můžete prohlédnout níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků