Poslanec za volantem aneb Co zjistí o Šeichovi dopravní psycholog?

Se zdůvodněním, že je zřejmě pronásledován, ujížděl poslanec ODS a předseda ODS Brno-venkov David Šeich po dálnici D1 rychlostí 200 km/h. Výsledek bláznivé jízdy? Politik je bez řidičáku, chudší o 20 000 korun a podle nových pravidel by měl absolvovat návštěvu dopravního psychologa.

Dopravní psycholog dr. Jiří Seidlic, který se nedávno zabýval podrobným psychologickým vyšetřením 73 vybodovaných řidičů, říká, že u většiny z nich se setkal s vyšší mírou agresivity a tendencí nerespektovat lidi ve svém okolí a pravidla, nejen ta dopravní. Vykazují nízkou míru sebeovládání a jsou impulzivní. Což je v kombinaci se stresovými dopravními situacemi vražedná konstelace.

Psycholog Karel Havlík zabývající se také problémovými řidiči tvrdí, že jednou z cest, jak dopravní recidivisty zkrotit, je určovat výši pokut podle příjmů hříšníka. „Udělovat nestejně situovaným řidičům nestejné finanční sankce má psychologické opodstatnění a je jednou z možných cest ke zkrocení pirátů silnic v luxusních vozidlech.“

Před několika lety položili při výběrovém dopravně psychologickém vyšetření obchodních manažerů, kteří se pohybují za volantem u nás a v zahraničí, dotaz: „Jaká výše pokuty by vás skutečně ranila?“ Šéfové s platy od 60 do 80 tisíc měsíčně se shodli na 20 tisících korunách. Na stejný dotaz odpověděli referentští řidiči s platem 20 až 30 000 Kč výší pokuty 4 až 5000 Kč.

Stojí za zmínku příklad z dopravně psychologického vyšetření šéfa pobočky renomované banky, který požádal o vrácení řidičského průkazu odebraného za tragickou nehodu pod vlivem alkoholu. V projektivním testu Nedokončených vět doplnil začátek věty: „Tisíci koruna je … jako jedna stovka.“ Připusťme, že nejde o návrh samospasitelný.

„V motoristickém světě existuje škála výchovných metod a osvědčených trestů. Například odejmutí řidičského průkazu hned po spáchaném hrubém přestupku a odstavení a případně zabavením vozidla. Ztráta symbolu moci a bohatství zpravidla pořádně zabolí i osobnosti s nádechem narcismu a cynismu,“ myslí si psycholog.

Poslanec David Šeich přitom přišel o řidičské oprávnění už v roce 2006, kdy mu policie naměřila v krvi 2,4 promile alkoholu. Hříšník tehdy zdůvodňoval přítomnost látky v krvi vypitím jedné skleničky s přáteli. David Šeich na sebe upozornil i tím, že navrhoval povinnost řidičů vlastnit alkoholtester a zasazoval se o zvýšení rychlostního limitu na dálnicích ze 130 na 160 km/h.
 

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků