Porsche Panamera V6: nový základ nabídky

Pokud uvažujete o Panameře a verze V8 je pro vás zbytečně výkonná či příliš drahá, Porsche pro vás má alternativu, šestiválcovou.

Nemohu se zbavit dojmu, že starý pan Porsche se ze současného vývoje své vlastní automobilky musí obracet v hrobě. Jeho zásady by těžko umožnily vůbec vznik takových vozů, jako je Cayenne či Panamera, natož aby jim dovolily hrát v nabídce značky významnou roli. A prosím, neargumentujte komerčním úspěchem těchto vozů, kdyby Ferrari nabídlo vůz typu Volkswagen Golf, jistě by to byl též obchodní trhák. Mělo by to jen jedinou vadu - nebylo by to Ferrari. A podobnou vadou trpí výše zmíněná Porsche.

Včera představená verze Panamery s přídomkem V6 pak podzemní rotaci pana Porsche musí jen umocnit. Jakoukoli funkční spojitost s tím, co Porsche dekády představovalo, v něm hledám marně. Novinku reprezentují přednosti jako vysoká hmotnost, výlučně automatická převodovka, systém Start & Stop a nebo pneumatiky se sníženým valivým odporem. Zkrátka Porsche jak vyšité...

Nová Panamera V6 má v nabídce modelu představovat cosi mezi verzí Junior v někdejší nabídce Škody Fabia a variantou Bluemotion v dnešní paletě verzí Volkswagenu Passat. Bude relativně levná, relativně úsporná a rádoby ekologická.

Jejím základem bude motor 3,6 V6 s výkonem až 300 koní a točivým momentem nejvíce 400 Nm. Pokud jsou vám tato čísla povědomá, pak jste na spravné stopě - agregát vychází z motoru 3,6 FSI, který dnes najdeme v několika dalších vozech koncernu Volkswagen, mj. i u nás nechvalně proslulých Passatech R36. Motor bude pevně spojen s dvouspojkovým automatem PDK (DSG) a jeho výkon bude dále přenášen na kola zadní nápravy.

Předností této varianty dozajista nebude dynamika. Porsche se sice kasá, že jde o vůbec nejlehčí Panameru, tato slova ale trochu ztratí na lesku, když si dále přečtete, že vůz přesto váží masivních 1 730 kg. Téměř 5,8 kilogramu na koně neslibuje žádnou úchvatnou dynamiku, možná proto o ni Porsche ve svém krátkém představení vůbec nemluví. Stručné specifikace na jiném místě odhalují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6 sekund, maximální rychlost zůstává neznámou.

Přednosti je tedy třeba hledat jinde v technickém průkazu, v sekci spotřeba paliva. Ta kombinovaná má činit 9,3 litru na 100 km. A tím se věci rázem dostávají do jiného světla... Zvláště když dále ve specifikacích objevíme jako možnou výbavu 19" kola s „ekopneumatikami” se sníženým valivým odporem. U vozu, který Porsche nazývá „supersportem a luxusní limuzínou v jednom”, je to jistě vhodný prvek.

Závěrem dodejme, že šestiválcová Panamera bude hned od začátku výroby k dispozici i ve verzi s pohonem všech kol a stručným názvem Panamera 4. Čtyřkolka trochu pocuchá průměrnou spotřebu (+ 0,3 l/100 km) a jistě i dále zvýší hmotnost vozu (neznámo jak).

Premiéru si novinka odbude na pekingské Auto Show v dubnu, v prodejích se pak má objevit hned další měsíc, tedy v květnu. Ceny budou začínat na 75 899 Euro (u nás lze očekávat cenovku těsně pod 2 miliony Kč) za verzi V6 a 84 110 Euro (necelých 2,2 milionu Kč) za verzi 4.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche Panamera V6 a 4
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků