Porsche 928: Gran Turismo z Zuffenhausenu

Téměř dvě desetiletí vydrželo v nabídce velké sportovní kupé Porsche 928. Takovou legendou jako devětsetjedenáctka se však nestalo.

Porsche 928 patřilo při své premiéře na Ženevském autosalonu v roce 1977 mezi největší hvězdy, a to nejen díky logu stuttgartské automobilky. Zcela nová konstrukce totiž přinesla zajímavá technická řešení.

Kvalitu tohoto vozu ve stylu klasických vozů „gran turismo“ potvrdilo i vítězství v prestižní evropské anketě Car of the Year 1978 (Vůz roku 1978).

Klepněte pro větší obrázek
Nejvýkonnější Porsche 928 dosahovalo nejvyšší rychlosti 275 km/h.

Porsche 928 bylo po celou dobu výroby výhradně dvoudveřové kupé s interiérem v uspořádání 2+2 a s výklopným zadním víkem, pod nímž se ukrýval zavazadlový prostor o objemu cca 200 litrů, který bylo možné zvětšit sklopením zadních samostatných sedadel vzájemně oddělených širokou konzolou s odkládacími prostory až na 1400 litrů.

V 80. letech si u Porsche pohrávali s myšlenkou vyrábět i čtyřdveřovou verzi, tento projekt však nakonec uskutečněn nebyl.

Koncepce transaxle

Koncepci transaxle s vodou chlazeným motorem vpředu a převodovkou před zadní poháněnou nápravou zavedla značka Porsche do výroby o rok dřív v menším Porsche 924. Modelová řada 928 ji převzala a zamířila s ní na vrchol nabídky stuttgartské automobilky, nad nějž vyčníval už jen model Porsche 911 Turbo.

Klepněte pro větší obrázek

Konstrukce transaxle přinesla společně s uložením akumulátoru za zadní nápravou velmi vyvážené rozložení hmotnosti, které přispělo k harmonickým jízdním vlastnostem a především k předvídatelnému chování i při jízdě na limitu, což nebyla právě silná stránka modelové řady 911 s motorem vzadu.

Objem ničím nenahradíš

Na velmi dobrých jízdních vlastnostech se významnou mírou podílela i náročná konstrukce podvozku s patentovanou zadní nápravou (důmyslná geometrie měla za cíl potlačovat nedotáčivost), jejíž pohon zajišťoval celohliníkový vidlicový osmiválec se zdvihovým objemem 4,5 litru. Mezi tehdejší technologické novinky patřila například výroba ojnic ze spékaného kovu.

Postupem času se zdvihový objem osmiválce zvětšoval přes 4,7 a 5,0 litru až na konečných 5,4 litru v modelu 928 GTS, který poskytoval 257 kW (350 k). Nejvýkonnější Porsche 928 zvládlo klasický sprint za 5,7 s a dosahovalo nejvyšší rychlosti 275 km/h.
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků