Porsche 911 GT3 R Hybrid: zatím pro závody

Porsche v Ženevě představí průlomový závodní model osazený hybridní pohonnou soustavou. Dočkáme se ji i v sériovém voze?

Přesně 110 let po tom, co Ferdinand Porsche vyvinul první hybridní vůz světa Lohner Porsche Semper Vivus, představuje automobilka Porsche novou podobu tohoto vizionářského konceptu, který tentokrát aplikuje na závodní vůz kategorie GT. Na autosalonu v Ženevě se 4. března 2010 představí Porsche 911 GT3 R Hybrid s pokrokovým hybridním ústrojím, které otevírá novou kapitolu závodní tradice značky Porsche.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Představená hybridní soustava byla vyvinuta speciálně pro použití v závodním automobilu a svojí koncepcí i uspořádáním se značně liší od současných konvenčních hybridních ústrojí. Každé z předních kol závodního speciálu 911 GT3 R Hybrid pohání elektromotor s výkonem 60 kW. Celek doplňuje čtyřlitrový plochý šestiválec boxer s největším výkonem 480 koní (351 kW), jenž je umístěn tradičně v zádi vozu a pohání kola zadní nápravy.

Významnou inovací je použití setrvačníku uchovávajího energii namísto konvenčních akumulátorů. Setrvačník je umístěn vedle řidiče a je zdrojem elektřiny pro dvojici elektromotorů. Samotný setrvačníkový generátor je ve své podstatě elektromotor, jehož rotor dosahuje až 40 000 otáček/min. Právě v tomto pohybu se potřebná energie uchovává v mechanické podobě. Jakmile se řidič dotkne brzdového pedálu, z obou elektromotorů se stanou generátory a v nich vzniklá elektřina roztáčí setrvačník. Pro akceleraci nebo předjížděcí manévr může řidič tuto mechanicky uschovanou energii využít pro zvýšení dynamiky. Setrvačníkový generátor v ten okamžik začne nashromážděnou mechanickou energii přeměňovat na 120 kW elektrické energie, která pohání přední kola. Dodatečná porce síly je pak k dispozici vždy po dobu 6 až 8 sekund pro každý cyklus.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Princip celé hybridní soustavy je ovšem konvenční - kinetická energie, která byla v minulosti ztracena ve formě tepla v brzdové soustavě, je tak nyní používána jako doplňkový zdroj síly. Záleží na aktuálních podmínkách na trati, ale dodatečný výkon nemusí být použit pouze pro zvýšení dynamiky, ale také pro úsporu paliva. Zvýšení účinnosti umožní podle potřeby upravovat výkonnost celého vozu. V některých případech lze například zmenšit objem a hmotnost palivové nádrže nebo méně často zajíždět do boxů pro tankování.

Po své premiéře na ženevském autosalonu bude 911 GT3 R Hybrid testován ve vytrvalostních závodech na Nürburgringu. Vrcholem tohoto testovacího programu bude závod 24 hodin na Severní smyčce (Nordschleife), který se koná 15. a 16. května 2010. Cílem účasti na tomto slavném závodě však nebude vítězství, ale především testování této pokrokové technologie v reálném závodním prostředí, které pomůže s vývojem hybridních systémů pro budoucí sériové vozy.

Lépe si nové Porsche 911 GT3 R Hybrid můžete prohlédnout na přiloženém oficiálním videu automobilky. Obdobným videem popisujícím technické řešení vozu nás Porsche zřejmě obšťastní až později.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků