Porsche 911 Carrera S: designérský zázrak? Jistě

Nový Porsche 911 Carrera S je krásný, přitahuje pozornost. Přesvědčil jsem se o tom během testování ve Valencii. Neustále mě riskantně předjížděli kluci s malými seaty a mávali na mne. Nebylo člověka, který by se za sportovním vozem neohlédl.…

Jistě, Španělé jsou spontánní a jejich reakce jsou často prudké, jako slunce pražící na Pyrenejský poloostrov. Ale přeci jen, čeho bylo příliš, toho bylo moc… třeba když mne na opuštěné venkovské silnici za městem zastavili policisté.

Měl jsem nahnáno, protože krátce před tím jsem se na jedné krátké rovince rozjel opravdu prudce. Jenže oni místo toho, aby vytáhli pokutové bločky, jak jsem očekával, tak se na mne zubili a požádali mne, zdali by se s novým autem nemohli vyfotografovat.

Přitom žertovali: „To víte, krásní lidé a krásné auto, to patří k sobě.“

Porsche 911: stejný, přitom jiný

Michael Mauer, hlavní designér značky Porsche, by z toho měl jistě radost. Dnes a denně totiž řeší stejný úkol: jak to udělat, aby každý nový vůz značky Porsche vypadal jako Porsche. A byl pořád o krok před ostatními sportovními vozy.

S modelem 911 Carrera se vyrovnal skvěle. To auto je zcela nové (kolem 90 procent jeho komponent bylo přepracováno nebo dostalo nový design), přitom je hned na první pohled jasné, do které stáje patří. DNA značky zůstala zachována.

Klepněte pro větší obrázek 
Nové Porsche 911 Carrera má díky prodlouženému rozvoru náprav o 100 mm, menší výšce a možnosti instalace až 20tipalcových kol výrazně sportovnější výraz.

„Porsche 911 je už desetiletí opravdová automobilová ikona, inženýrský zázrak,“ řekl Mauer při prezentaci nového vozu. „Proč tomu tak je? Protože design 911 byl vždy promyšleně cizelován.“

S jakým záměrem přistupoval k návrhu nového vozu se svými spolupracovníky?

„Chtěli jsme to auto povýšit ještě na vyšší úroveň. Vůz jsme prodloužili, rozšířili jsme jeho přední část, dnes je ještě nižší než jeho předchůdce. Zvláště při pohledu zepředu nyní vypadá nižší a plošší,“ řekl Mauer.

Při pohledu zepředu mě nejvíce zaujaly tradiční doširoka roztažené a výrazné přední blatníky. Tohle řešení ještě více zdůraznilo široký rozchod předních kol, vytváří dojem stabilního postoje i dravého sebevědomí.

Přední světlomety byly posunuty více dopředu a do stran, přední boční okno bylo více zkosené. Výsledek? Vůz působí na silnici mnohem více „rozkročený“, má stabilní postoj, vyzařuje zdravé sebevědomí. 

Rozhodují detaily

„Snad nejvíce jsem pyšný na to, jak se nám podařilo zachovat krásný profil modelu 911. Linie střechy nyní padá rychleji dozadu. Stále však vytváří typický tvar bočních oken, který je tak charakteristický pro 911,“ řekl designér, který se v minulosti podílel třeba na tvorbě vozů Mercedes-Benz či Saab.

Klepněte pro větší obrázek
Nestárne. Model Porsche 911 se zrodil před 49 lety a pořád oslňuje mladistvým zjevem.

A rozhovořil se i o detailech vozu. Třeba o vnějších zpětných zrcátkách. Ta byla přepracována a nově umístěna na horní části dveří. Toto řešení je nejen aerodynamicky účinnější, ale současně také přispívá k optickému rozšíření proporcí.

Zrcátka jsou nyní plošší, jejich spodní část je černá. Jejich nový tvar přispěl k tomu, že se snížil aerodynamický hluk v kabině vozu; zároveň také zvýraznil sportovní vzhled vozu a podtrhl šířku vozu.

Inspirace modelem GT

Také v novém interiéru zůstalo vše „při starém“, byť byl výrazně inovován. Z řešení vnitřního prostoru je na první pohled patrný klasický styl Porsche, souzní s exteriérem nového modelu.

„Inspirovali jsme se kultovním modelem Porsche Carrera GT,“ řekl Mauer. „Vyvýšený středový tunel, který se směrem vpřed zvyšuje, poskytuje řidiči pocit většího spojení s vozem a současně posunuje řadicí páku blíže k volantu, což je řešení tradičně používané v motoristickém sportu.“

Pro Porsche typické jsou například i hlavní přístroje s pěticí kulatých ukazatelů (jedním z nich je barevný displej s vysokým rozlišením) a centrálním otáčkoměrem, nebo třeba spínací skříňka umístěná vlevo od volantu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zcela nová struktura karoserie byla vyrobena z inteligentní kombinace hliníku a oceli -ta zajistila snížení hmotnosti o 45 kg. Zároveň se dosáhlo vyšší tuhosti celé konstrukce. Optimalizace aerodynamiky spolu s širším pohyblivým zadním spoilerem umožnila snížení vztlaku vozu při současném snížení koeficientu čelního odporu vzduchu.


 

Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 258 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 104 458 km
Cena: 150 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 175 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků