Poražené robotické auto se bude učit od závodníků

Robotem ovládané nebo chcete-li "autonomní" Audi TT si to rozdalo na okruhu Thunderhill v Kalifornii s vozem, který řídil závodník. Na rozdíl od šachového počítače, který v roce 1997 porazil mistra světa Kasparova, automobilový robot tentokrát s člověkem prohrál. Bylo to však jen o pár sekund. Kdoví, jak dopadnou příští souboje (počítač Deep Blue porazil Kasparova až napodruhé).

Závod nebyl pouhou atrakcí, šlo o součást výzkumu Standfordské university, který přispívá k rozvoji kontrolních systémů použitelných v běžných automobilech.

Profesor Chris Gerdes, vedoucí automobilového výzkumu na Stanfordu řekl, že Thunderhill byl vybrán, protože jeho profil s patnácti zatáčkami dokonale prověří systémy, neboť tu lze vyzkoušet širokou škálu jízdních situací; některé zatáčky je možné projíždět vysokou rychlostí, jsou tu i šikany náročné na správnou stopu vozu a také ostré zatáčky za rovinkou, kde auto dosahuje kolem 185 kilometrů za hodinu.

Robotickému audi technici přezdívají Shelley – podle francouzské ralleyové závodnice Michelle Moutonové, která dvakrát vyhrála slavný závod do vrchu Pikes Peak.

Automobil je vybaven senzory, které vyhodnocují svou polohu vůči silnici, a řízení posílají zpět informace o okamžité přilnavosti pneumatik. Výsledkem je pak nejlepší (ne vždy však nejrychlejší) stopa k projetí zatáčky.

Robotické audi Shelley se tedy v průběhu tří okruhů „seznámilo“ s tratí, a potom vyzvalo závodníka, který byl s okruhem dobře obeznámen. Závodník také zajel o několik vteřin lepší čas.

 

„Řidič dobře zná a cítí meze auta. A když je pak schopen jít kousek za tyto meze, získává rozhodující výhodu,“ vysvětluje profesor Gerdes.

 

Zatímco robot hledá optimální stopu odpovídající adhezi pneumatik, jezdci se závodními zkušenostmi si i za hranicemi přilnavosti umějí pomoci řízením, brzdami a plynem tak, aby auto stále kontrolovali a jeli ve výsledku rychleji. Standfordský tým chce právě proto agresivní postupy v řízení vtisknout i do algoritmů svých řídících systémů.

„Za hranicí adheze už volant nestačí, tedy určitě ne k tomu, abyste ještě zrychlili,“ říká Gerdes. „Závodní řidiči úmyslně využívají brzdy a plynu, aby zatáčku projeli rychleji. Jde, pro normálního člověka, o jakési proti-intuitivní chování, a právě to potřebujeme dát do programu. V našem výzkumu nás tedy neinspirují technologie, ale spíš výjimečné schopnosti člověka, které chceme technologiím předat.“

Cílem standfordského výzkumu není vytvořit plně robotizované závodní auto, ale vědci chtějí zdokonalit aktivní bezpečnostní systémy, aby lépe pomáhaly řidičům v mezních situacích. „Současné asistenční systémy v autech vlastně aktivně znemožňují provedení manévrů, které nejlepší jezdi používají, aby zabránili maléru nebo se z něho dostali,“ dodává Gerdes.

Jízda na závodní trati je jediným způsobem, jak poznat a využít jezdecké schopnosti. Pak se ke slovu opět dostane matematika, která bude muset vyřešit úkol, jak udržet auto na silnici v ostré zatáčce i ve vysoké rychlosti, což je situace podobná té, jako když se vůz ocitne na ledu. V obou případech jde o výpočet založený na třecí síle mezi silnicí a pneumatikami.

„V budoucnu nebudou v autech jen soubory systémů, které něčemu pouze zabraňují, ale tyto systémy by měly přemýšlet víc „holisticky“, celkově, tak jako přemýšlejí ti nejlepší řidiči z nás,“ uzavírá profesor Gerdes.

Zdroj: E15.cz

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 75 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek