Pomáhat a chránit. Nebo mrzačit a zabíjet?

„Kdyby to zachránilo jediný lidský život...” Toto demagogické a manipulativní heslo se stalo dobrým argumentem pro sebestupidnější nařízení, dotýkající se každého řidiče. Je úplně jedno, jestli jde o povinné to či ono, nebo zákaz toho či onoho, s touto frází lze podpořit klidně dva kusy od každé žárovky v povinné výbavě auta.

Vždyť co kdyby někomu odešly dvě naráz? Jistě všichni souhlasíte s tím, že to může zachránit lidský život. Nebo je tu snad soudruzi někdo, kdo nechce chránit lidské životy? Ať se přihlásí ten, kdo je proti chránění lidských životů. Takže ty budeš soudruhu vysvětlovat matce mrtvého syna, že její potomek zemřel kvůli jedné hloupé žárovce navíc? ... V příštím životě se dám na politiku, program už mám, ještě si musím najít kamarády u Osramu, Philipsu a jinde, kteří můj program teprve ocení, doslova.

Tohle zkrátka funguje a děje se to kolem nás dnes a denně. Zajímavé ovšem je, že opačným, tedy racionálnějším směrem toto heslo a postupy z něj plynoucí nezabírají; patrně není nikdo, kdo by to „ocenil”. Jedna z věcí, která žádný život prokazatelně nezachránila, zato jich celou řadu prokazatelně zmařila, je dnes tolik módní nahánění řidičů jediným vozem s neohroženými policisty za volantem.

Kritizoval jsem tuto praxi mnohokrát, poprvé před více než rokem zde, kdy se u nás kvůli tomu ještě nic nestalo. Od té doby jsme mohli zaznamenat několik případů, kdy řidič, prchajíc před policejní hlídkou, která ho naháněla obvykle kvůli naprosté banalitě, nebo prostě „jen tak”, havaroval a následně zemřel, nebo těžce zranil sebe či jiné. V žádném z těchto případů nebylo nikomu pomoženo, nikdo nebyl ochráněn, lidé byli pouze mrzačeni a zabíjeni.

Zpět k tomuto tématu mě přivedl včerejší případ, kdy ve stejné situaci vyhasly životy třech mladých lidí. Jistě, mohli si za to sami, však nikdo nikoho nenutí ujíždět, mohli zastavit a podrobit se kontrole. Ale pokud to neudělali, vážně má smysl je kvůli tomu tímto způsobem pronásledovat a riskovat životy nejen jejich, ale i ostatních řidičů, kteří se v tu chvíli na silinici pohybují? Mohu jen zopakovat, že policie má z našich daní nakoupen dostatek prostředků, které jim umožňují podobné případy vyřešit bez nejmenšího rizika pro sebe, pronásledovaného i ostatní. Vidíme, jak se policie chlubí akcemi se svými vrtulníky, kdy natáčí někoho předjíždějícího před plnou čáru - co jednou vytáhnout vrtulník a neslyšně sledovat nějakého výtečníka do doby než zastaví a pak ho prostě „sebrat”? Nebo za ním jet autem bez majáků a počkat až zastaví? A nebo se na to zkrátka vykašlat a nechat dotyčného jet? Za objevení prošlé lékárničky žádný život přece nestojí.

V případě jakéhokoli rozhodnutí je třeba si bleskové uvědomit možná pro a proti - negativum v podobě ohrožování okolí zejména kvůli nahánění někoho, kdo mnohdy vlastně ani nic neudělal a je podezřelý jen tím, že nezastavil na výzvu policie, vnímám jako naprosto neadekvátní možným pozitivům z takové akce eventuelně plynoucím. Zvlášť pokud existují alternativy, jak téhož cíle dosáhnout „bezbolestně” - nebo v tomto případě, kdy by musela policie trochu myslet a zapojit více svých prostředků, lidský život pro tytéž osoby najednou nekonečnou cenu nemá?

V tomto případě je tristní i přístup policistů (tentokrát městských), kteří alibisticky tvrdí, že oni přece za nikým nejeli, jen tak vyhodili majáček a pak až náhodou uviděli záblesk planoucího ohně, tak za ním vyrazili. Tak takhle se chlap vyrovnává s podílem na smrti třech lidí...

Já se ptám docela jednoduše: stálo to opravdu za to? Nebude už příště konečně lepší to prostě nechat být, nebo zvolit poněkud inteligentnější prostředky než hon? Nebo kolik lidí ještě bude muset za podobných okolností zemřít, aby někdo takové divoké policejní akce jednoduše zakázal?

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků