Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? (1/2)

Pro správnou polohu rukou na volantu se vžilo označení „tři čtvrtě na tři“. Ale to je jenom základ, ze kterého musíme vycházet.

Když už jsme se naučili v autě správně sedět, ve volném pokračování našeho seriálu se podíváme také na to, jak správně držet volant. Asi jste už všichni slyšeli o tom, že máte mít ruce v poloze tři čtvrtě na tři, ale tak jednoduše se to odbýt nedá. Podíváme se, jak se má s rukama na volantu pracovat a proč. Téma jsme pro jeho obsáhlost rozdělili do dvou článků. 

Nevhodné a špatné polohy rukou na volantu

Dříve doporučovaná poloha „za deset dvě“ měla smysl především ve starších autech s velkými věnci volantu bez airbagů. „Dnes máme všichni posilovač, takže nepotřebujeme velkou sílu. Význam polohy za deset dvě skutečně postrádá smysl především v tom, že ruce nevedou volant přesně a nestabilizují se,“ říká Jakub Michalovič, vedoucí instruktor Autodromu Most a provozovatel školy bezpečné jízdy Safe Driving School.

Při náhlém vyhýbacím manévru nemůžete otočit volantem o takový úhel jako při poloze rukou „tři čtvrtě na tři“. „S moderními velkými airbagy hrozí u polohy za deset dvě zranění rukou v případě nehody,“ doplňuje Michalovič.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vypadá to jako malý rozdíl, ale v poloze „tři čtvrtě na tři“ otočíte volantem mnohem dál než z výchozí polohy „za deset dvě“

Jakákoli jiná poloha rukou (nebo jedné ruky) nutně vede k cukavějšímu a křečovitějšímu držení volantu, než kdyby na něm ruce spočívaly v optimálním místě. S rukou nahoře na věnci volantu si také koledujete o to, aby vám airbag při nárazu přerazil předloktí. Dalším rizikem je, že při vyhýbacím manévru cuknete volantem o pouhou půl otáčku, nadzvednete se ze sedačky a nadobro ztratíte nad situací kontrolu.

Vedlejším negativním efektem nevhodné polohy rukou na volantu je to, že musíte přehmatávat, pokud chcete ovládat blinkry. Plno lidí pak přestane blinkry používat, protože přehmatávat rukou je při takové hlouposti jako přejíždění z pruhu do pruhu nebo předjíždění příliš nepohodlné...

Za deset půl osmé? Nanejvýš do Rolls-Royce

Takhle prosím ne

Klepněte pro větší obrázekHodně lidí ještě pořád tzv. podebírá volant při manévrování v nízkých rychlostech. To bylo zvykem možná u Pragy V3S bez posilovače, ale dnes už nic takového v moderních autech dělat nemusíme.

Některé autoškoly učily (nebo možná ještě učí) polohu „za deset půl osmé“. Když si představíte volant jako ciferník, ruce jsou v polohách 4 a 8 hodin. Tato poloha je snad akceptovatelná při jízdě ustálenou rychlostí, pokud vám připadá pohodlnější. K vidění bývá u profesionálně vyškolených řidičů limuzín, protože z podstaty vede ke klidnějšímu a plynulejšímu ovládání vozu.

To je však zároveň její klíčovou nevýhodou – znemožňuje přesné a okamžité reakce na nenadálou situaci. V případě kolize je ale riziko zranění rukou airbagem menší než u polohy „za deset dvě“.

Jak to má být správně

Soustřeďte se vždycky na to, abyste ruce dali do rovnovážné polohy „tři čtvrtě na tři“. Proč asi mají všechny volanty v moderních autech v tomto místě ergonomická vybrání pro ruce?

V této poloze máte nejlepší možnou kontrolu nad autem, proto je jízda bezpečnější. A pohodlnější. Ruce proti sobě působí jako závaží, takže řidič volantem necuká a může plynule a jemně zatáčet. „Neméně důležitá je také schopnost otočit rukama v poloze tři čtvrtě na tři bez přehmátnutí o mnohem větší úhel než v případě jakékoli jiné polohy,“ upozorňuje Jakub Michalovič. „Nevěříte? Vyzkoušejte si to ve svém autě!“ vyzývá.

To může být naprosto klíčové při krizovém vyhýbacím manévru, kdy potřebujete na poslední chvíli zabránit srážce s chodcem nebo autem, které vyjelo z vedlejší.

Správná poloha rukou na volantu ale funguje jen tehdy, když v autě správně sedíte. To už jsme si ukázali v minulé kapitole naší „autoškoly“ :

Život řidiče | Bezpečnost

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

V dokončení článku příští týden si povíme víc o výhodách a nevýhodách různého umístění palců a zaměříme se na správný způsob zatáčení.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků