Politici budou jednat o GP. Zachrání slavný závod v Brně?

O budoucnosti Velké ceny České republiky silničních motocyklů v Brně může dnes mnohé napovědět jednání představitelů Masarykova okruhu s jihomoravskými poslanci. Už před časem z Brna zaznělo, že jestli stát nepodpoří konání tradičního motocyklového svátku, pojede se tam letos v srpnu mistrovství světa zřejmě naposledy.

Se ztrátou hospodařící společnost Automotodrom Brno požádala vládu o zaplacení poplatku 70 milionů korun na konto promotéra šampionátu, ale příliš nepochodila. Při svých úvahách vycházejí pořadatelé z jednoduché matematiky. Když jim stát pomůže a grand prix se v roce 2012 uskuteční, přijedou do Brna desetitisíce fanoušků. Utratí tam miliony korun, které připadnou státu.

Peníze od ministerstva školství nestačí

Pracovní schůzka vznikla z iniciativy jihomoravského hejtmana Michala Haška a za Automotodrom se jí zúčastní výkonná ředitelka Ivana Ulmanová a majoritní vlastník Karel Abraham st., jehož názory jsme před třemi týdny uvedli v článku. „Nevím, s čím pan hejtman přijde. Ministerstvo školství nám sice přislíbilo nějaké peníze. Děkujeme za ně, ale není to suma, která by grand prix zachránila. To by stát musel k závodu přistoupit stejně jako k ostatním sportům v České republice. To znamená, že by společnosti Dorna zaplatil zalistovací poplatek,“ řekl AutoRevue.cz otec českého jezdce kubatury MotoGP Karla Abrahama ml.

Na okruh by mělo přijet třiadvacet poslanců včetně ministra školství Josefa Dobeše. Právě z jeho úřadu má Automotodrom příslib dvaceti milionů korun, deset dá město Brno a osm Jihomoravský kraj. Jenže situace vypadá trochu jinak.

„Těch deset a osm milionů jsou peníze za zpětné plnění. Nemůžeme je použít na zaplacení poplatku, díky němuž nás Dorna zapíše do kalendáře. Pokud se tohle zvládne, nemáme problém si na sebe vydělat. Když velká cena neskončí, budeme dál těžit z popularity okruhu a z jeho pronajímání. Nepotřebujeme peníze na platy nebo cokoliv jiného,“ sdělil AutoRevue.cz tiskový mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Bude grand prix ve státním rozpočtu?

Nejlogičtějším krokem, jak akci profinancovat, je podle něj, zanést do státního rozpočtu na rok 2012 částku pro velkou cenu ve výši sedmdesát milionů korun. V příjmových položkách pak může být napsáno, že výnosy z DPH budou sto dvacet milionů.

Letošní závod se na Masarykově ještě uskuteční, ale ani ten není plně pokrytý. „Řekli jsme, že ho odjedeme, ale když neseženeme prostředky, skončíme opět ve značné ztrátě. Na letošek by bylo potřeba s politiky domluvit nějaké krizové financování a na příští rok už situaci řešit systémově,“ vysvětluje Smetana.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Letos v srpnu se dá vzhledem k účasti mladého Abrahama očekávat rekordní návštěva, ale ani ta ztrátu nemůže zachránit. Výnos ze vstupného byl loni za přítomnosti 238 tisíc diváků (jedná se o součet za třídenní program) něco přes padesát milionů korun. 

„Věříme, že na Káju přijde ještě víc lidí. Kdyby však měl zisk ze vstupenek nahradit ztráty, musel by divák za celý víkend zaplatit oproti třinácti stovkám, které dá za pernamentku na celý víkend v předprodeji, a osmnácti stům korun v přímém prodeji, šest nebo sedm tisíc. Ovšem za čtyřnásobnou cenou lístky určitě nikdo nekoupí,“ dodal.

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků