Policie převzala dalších dvacet rychlých Passatů. Bude provoz bezpečnější?

Policejní prezident Petr Lessy převzal na letišti v Mošnově od majitele firmy Auto Heller dvacet nových rychlých Passatů, bude na silnicích bezpečněji?

Policejní prezident Petr Lessy převzal na lešti v Mošnově od majitele firmy Auto Heller dvacet nových rychlých automobilů určených převážně pro provoz na dálnicích, policie ovšem už teď slibuje jejich použití také na rychlostních komunikacích a silnicích první třídy. Asi nikoho nepřekvapí, že jde opět o Volkswagen Passat ve vrcholném provedení se šestiválcovým motorem 3.6 FSI a pohonem všech kol 4Motion. Celkově tak policie bude využívat flotilu čítající 35 exemplářů.

Na rozdíl od prvních Passatů R36, které jsou poměrně snadno rozeznatelné i na větší vzdálenost, jsou tyto nové nenápadnější a kromě klasické karoserie sedan bude policie využívat také provedení kombi. Modernější vybavení aut je schopno měřit rychlost nejen za jízdy, ale také staticky, automaticky porovnávat SPZ projíždějících aut s databází kradených vozidel a tak dále.

Passat 3.6 FSI 4Motion zvládne ve spolupráci s motorem o výkonu 300 koní a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou zrychlení z nuly na stovku za 5,5 s a maximální rychlost má omezenou na 250 km/h. Kombi je při sprintu na 100 km/h pomalejší o tři desetiny vteřiny. Spotřeba se podle tabulkových údajů pohybuje mezi 7,4 l/100 km mimo město po 12,4 l/100 km v městském provozu. Na dálnici si tento motor řekne o příděl 10 – 11 litrů paliva.

Život řidiče | Volkswagen Passat

Řidiči rozeznají civilní passaty. Policie je proti tomu bezmocná

Policie uvádí, že od roku 2009, kdy začala jezdit po českých dálnicích první část dnes už poměrně početné flotily, řešila 84 tisíc přestupků a 249 trestných činů. Na pokutách bylo vybráno více jak 88 milionů Kč. Tisková zpráva dále doslova říká: „Kromě pronásledování silničních pirátů však policisté autotýmu zasahovali i u mnoha dopravních nehod a někdy jako první poskytovali první pomoc zraněným osobám. Preventivní působení policejních Passatů zcela jiště přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.“ Nákup nových automobilů vyšel na 30 milionů Kč.

Bude bezpečněji?

Tisková zpráva české policie mi přijde velmi zajímavá a vlastně obecně celá záležitost s policejními Passaty je nadmíru zajímavá. Už od začátku si tyto automobily vysloužily nemalou a podle mého názoru naprosto oprávněnou kritiku, protože buď chytají takzvané piráty silnic jedoucí hrozivých 160 km/h (a na to je třísetkoňové auto dost zbytečné) nebo se pustí do pronásledování aut jedoucích daleko za hranicí 200 km/h, což je ale záležitost poměrně diskutabilní, protože policejní hlídka odstartuje a dokud nemá naměřeno, majáky nepustí a tváří se jako kterýkoliv jiný účastník silničního provozu. V tu chvíli tedy jako onen pirát silnic.

Je moc pěkné, že si můžeme přečíst, kterak Passat R36 zasahoval také u dopravních nehod a někdy i poskytoval první pomoc zraněným osobám. To je ale snad samozřejmost a opět si nejsem jistý, zda tento argument je tím hlavním pro nákup silných policejních automobilů určených na dálniční piráty. A už vůbec si nejsem jistý, zda by číslo 84 000 řešených přestupků bylo nijak výrazně nižší, kdyby policie tyto automobily neměla.

Osobně mám také zkušenost s R36, kdy mě během testu RR Evoque na podzim minulého roku jedna hlídka zastavila. Bohužel výhled vzad je z Evoque hodně bídný, takže jsem bleděmodrý Passat zpozoroval až ve chvíli, kdy už za mnou nějakou dobu  jel. Na tachometru jsem měl cca 170 km/h, byla sobota dopoledne, deset stupňů, jasno. Ideální podmínky. Nakonec mi bylo naúčtováno 1000 Kč za rychlost 158 km/h. Přes platební terminál jsem pokutu zaplatil bezhotovostně a bylo. Policie si připsala další z 84 000 vyřešených přestupků. Samozřejmě, porušil jsem předpisy a tak jsem za to musel zaplatit. To je logické, můžu si za to sám. Jen se nemohu smířit s tím, že se policie chlubí, kolik toho díky ostrému Passatu vyřešila a v drtivé většině jsou to přestupky, na které bohatě stačí úplně obyčejný a podstatně levnější vůz. V tu sobotu jsem na cestě z Prahy do Mikulova a zpět potkal Passat ještě třikrát (plus bílou policejní Oktávku RS). Byla sobota, jasno, slabý provoz...

Není úplně bez zajímavosti zavzpomínat na minulý rok. Policie totiž původně měla 16 Passatů, ale jeden musel být vyřazen kvůli tomu, že skončil poněkud „na šrot“. Při jedné situaci, kdy se policisté rozhodli využít potenciál svého auta naplno a začali pronásledovat auto jedoucí cca 200 km/h (mimochodem za deště - zřejmě s důvěrou ve 4Motion, ale asi zapomněli, že mezinápravová spojka při takto vysoké rychlosti na zadní kola neposílá nic), dostali na D8 v táhlé zatáčce smyk, proletěli svodidla a skončili v protisměru. Je velké štěstí, že se zrovna trefili do momentu, kdy zde nikdo nejel a všichni vyvázli z nehody ještě relativně dobře (tedy až na onen Passat). Tohle je přímo ukázková situace, která jasně demonstruje, že tento způsob nahánění pirátů po dálnici fakt není dobrý nápad a rozhodně nepřinese vyšší bezpečnost.

Další důležitá událost minulého roku je mnohem vážnějšího charakteru. Při nejtragičtější nehodě roku 2011 zemřelo šest lidí, protože řidička BMW prorazila svodidla a v protisměru narazila čelně do Felicie. Později se ukázalo, že svodidla byla níže, než býti měla, což dost možná zapříčinilo fakt, že se BMW dostalo do protisměru. Všímáte si? Že by na D8 v případě policejní nehody také něco nebylo se svodidly v pořádku?

Zmíněné odstavce berte pouze jako modelový příklad toho, že na českých silnicích je spousta věcí v nepořádku – kvalitou vozovky počínaje, vodorovným značením (například kolik silnici u nás vůbec nemá jakékoliv čáry...) a vůbec značkami konče. Když už policie nutně potřebuje rychlá auta, pak prosím, ale až v momentě, kdy bude všechno ostatní v pořádku. Myslím si, že na silnicích by bylo mnohem bezpečněji, kdyby se peníze investovaly jinam, než do rychlých aut. Je toho totiž hodně co zlepšovat. S trochou nadsázky celá věc totiž dělá dojem, že se investuje do pirátů a různých neřádů, ale na obyčejné řidiče se jaksi zapomíná. Že by to bylo tím, že z těch obyčejných nejsou peníze a z pirátů ano? Kdo ví...

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků