Policie by mohla zastavovat auta neukázněných řidičů rádiovými vlnami

Britská společnost E2V pracuje na systému, jenž by umožnil policistům na dálku znehybnit vozidlo hřešícího řidiče.

Jak zastavit vůz nebo motocykl, na němž před policejním pronásledováním ujíždí řidič podezřelý ze spáchání trestného činu nebo přestupku? V praxi se nyní používá celá řada donucovacích prostředků, ovšem je třeba podotknout, že obvykle jeden je horší než druhý. Pronásledování, blokování, střelba, umělé překážky na vozovce, to vše s sebou vždy nese nižší či vyšší riziko ohrožení nejen pronásledovaného vozidla, jeho řidiče a zasahujících policistů, ale také okolních účastníků dopravního provozu.

Volkswagen | Audi | Názory | Volkswagen Passat

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

A že nejde o žádná „teoretická rizika“, o tom svědčí celá řada nešťastných incidentů, mezi nimiž zřejmě nejvýrazněji ční loňská tragická nehoda na D1. Soukromé i vládní subjekty však pracují na dalších, poněkud šetrnějších a pro okolí méně nebezpečných způsobech, jak vozidlo případného hříšníka znehybnit. Zřejmě nejznámějším systémem je vysílání elektromagnetických impulzů (EMP), jež na dálku paralyzují elektronické soustavy ve voze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Praktické ukázky funkce systému RF Safe-Stop na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru

Britská společnost E2V nyní podle BBC pracuje na systému RF Safe-Stop, jehož princip je ve své podstatě velmi podobný, ale měl by být šetrnější a přesnější než EMP. Zařízení údajně pracuje na vzdálenost až 50 metrů a pulzy rádiových vln mají blíže neupřesněným způsobem pouze zastavit motor, nikoli paralyzovat další elektronické palubní soustavy nutné pro bezpečné řízení vozidla. Po zásahu touto „zbraní“ tak automobil či motocykl zkrátka zastaví, jako by došlo třeba k zastavení přísunu paliva.

Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Volvo | Příslušenství

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Soustava RF Safe-Stop by mohla být obzvláště užitečná při zastavování jednostopých vozidel, u nichž mají strážci zákona při stíhání s ohledem na bezpečnost jezdce jen omezenou škálu prostředků. Tento systém byl na sklonku loňského roku úspěšně předveden při prezentaci firmy E2V na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru.

Technika | Bezpečnost | Názory | Ostatní značky

Pět nejzbytečnějších podpůrných a asistenčních systémů

Otázek při vývoji podobných soustav a jejich případném zavádění do praxe ale zůstává celá řada. Jak třeba zabránit, aby se nedostaly do nesprávných rukou? A jak se po zásahu budou chovat moderní automobily, u nichž se elektronika ve stále rozsáhlejší míře podílí na samotném řízení vozidla…?


 

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků