Policie by mohla zastavovat auta neukázněných řidičů rádiovými vlnami

Britská společnost E2V pracuje na systému, jenž by umožnil policistům na dálku znehybnit vozidlo hřešícího řidiče.

Jak zastavit vůz nebo motocykl, na němž před policejním pronásledováním ujíždí řidič podezřelý ze spáchání trestného činu nebo přestupku? V praxi se nyní používá celá řada donucovacích prostředků, ovšem je třeba podotknout, že obvykle jeden je horší než druhý. Pronásledování, blokování, střelba, umělé překážky na vozovce, to vše s sebou vždy nese nižší či vyšší riziko ohrožení nejen pronásledovaného vozidla, jeho řidiče a zasahujících policistů, ale také okolních účastníků dopravního provozu.

Volkswagen | Audi | Názory | Volkswagen Passat

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

A že nejde o žádná „teoretická rizika“, o tom svědčí celá řada nešťastných incidentů, mezi nimiž zřejmě nejvýrazněji ční loňská tragická nehoda na D1. Soukromé i vládní subjekty však pracují na dalších, poněkud šetrnějších a pro okolí méně nebezpečných způsobech, jak vozidlo případného hříšníka znehybnit. Zřejmě nejznámějším systémem je vysílání elektromagnetických impulzů (EMP), jež na dálku paralyzují elektronické soustavy ve voze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Praktické ukázky funkce systému RF Safe-Stop na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru

Britská společnost E2V nyní podle BBC pracuje na systému RF Safe-Stop, jehož princip je ve své podstatě velmi podobný, ale měl by být šetrnější a přesnější než EMP. Zařízení údajně pracuje na vzdálenost až 50 metrů a pulzy rádiových vln mají blíže neupřesněným způsobem pouze zastavit motor, nikoli paralyzovat další elektronické palubní soustavy nutné pro bezpečné řízení vozidla. Po zásahu touto „zbraní“ tak automobil či motocykl zkrátka zastaví, jako by došlo třeba k zastavení přísunu paliva.

Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Volvo | Příslušenství

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Soustava RF Safe-Stop by mohla být obzvláště užitečná při zastavování jednostopých vozidel, u nichž mají strážci zákona při stíhání s ohledem na bezpečnost jezdce jen omezenou škálu prostředků. Tento systém byl na sklonku loňského roku úspěšně předveden při prezentaci firmy E2V na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru.

Technika | Bezpečnost | Názory | Ostatní značky

Pět nejzbytečnějších podpůrných a asistenčních systémů

Otázek při vývoji podobných soustav a jejich případném zavádění do praxe ale zůstává celá řada. Jak třeba zabránit, aby se nedostaly do nesprávných rukou? A jak se po zásahu budou chovat moderní automobily, u nichž se elektronika ve stále rozsáhlejší míře podílí na samotném řízení vozidla…?


 

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 275 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků