Policie by mohla zastavovat auta neukázněných řidičů rádiovými vlnami

Britská společnost E2V pracuje na systému, jenž by umožnil policistům na dálku znehybnit vozidlo hřešícího řidiče.

Jak zastavit vůz nebo motocykl, na němž před policejním pronásledováním ujíždí řidič podezřelý ze spáchání trestného činu nebo přestupku? V praxi se nyní používá celá řada donucovacích prostředků, ovšem je třeba podotknout, že obvykle jeden je horší než druhý. Pronásledování, blokování, střelba, umělé překážky na vozovce, to vše s sebou vždy nese nižší či vyšší riziko ohrožení nejen pronásledovaného vozidla, jeho řidiče a zasahujících policistů, ale také okolních účastníků dopravního provozu.

Volkswagen | Audi | Názory | Volkswagen Passat

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

A že nejde o žádná „teoretická rizika“, o tom svědčí celá řada nešťastných incidentů, mezi nimiž zřejmě nejvýrazněji ční loňská tragická nehoda na D1. Soukromé i vládní subjekty však pracují na dalších, poněkud šetrnějších a pro okolí méně nebezpečných způsobech, jak vozidlo případného hříšníka znehybnit. Zřejmě nejznámějším systémem je vysílání elektromagnetických impulzů (EMP), jež na dálku paralyzují elektronické soustavy ve voze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Praktické ukázky funkce systému RF Safe-Stop na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru

Britská společnost E2V nyní podle BBC pracuje na systému RF Safe-Stop, jehož princip je ve své podstatě velmi podobný, ale měl by být šetrnější a přesnější než EMP. Zařízení údajně pracuje na vzdálenost až 50 metrů a pulzy rádiových vln mají blíže neupřesněným způsobem pouze zastavit motor, nikoli paralyzovat další elektronické palubní soustavy nutné pro bezpečné řízení vozidla. Po zásahu touto „zbraní“ tak automobil či motocykl zkrátka zastaví, jako by došlo třeba k zastavení přísunu paliva.

Zajímavosti | Bezpečnost | Technika | Příslušenství | Volvo

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Soustava RF Safe-Stop by mohla být obzvláště užitečná při zastavování jednostopých vozidel, u nichž mají strážci zákona při stíhání s ohledem na bezpečnost jezdce jen omezenou škálu prostředků. Tento systém byl na sklonku loňského roku úspěšně předveden při prezentaci firmy E2V na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru.

Bezpečnost | Technika | Názory | Ostatní značky

Pět nejzbytečnějších podpůrných a asistenčních systémů

Otázek při vývoji podobných soustav a jejich případném zavádění do praxe ale zůstává celá řada. Jak třeba zabránit, aby se nedostaly do nesprávných rukou? A jak se po zásahu budou chovat moderní automobily, u nichž se elektronika ve stále rozsáhlejší míře podílí na samotném řízení vozidla…?


 

Volvo S40 2.435
Rok výroby: 2005
Stav: 161 199 km
Cena: 80 000 Kč
Volvo V70 2.401
Rok výroby: 2005
Stav: 208 000 km
Cena: 100 000 Kč
Volvo V70 2.4
Rok výroby: 2008
Stav: 208 757 km
Cena: 205 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků