Policejní statistiky: zloději v Česku za den ukradnou pětatřicet aut

Duben je měsíc, kdy se v Česku tradičně nejvíc ztrácejí auta. Ze dnů je nejrizikovější předvíkendový čtvrtek. Pokud má váš vůz navíc stříbrošedou barvu a bydlíte v Praze, možnost odcizení se ještě zvyšuje. Největší zájem zlodějských gangů je o auta, kterých u nás jezdí nejvíc – o škodovky, za nimi jsou v žebříčku další vozidla koncernu Volkswagen a značky Renault. Na opačném konci tabulky figurují vozy asijských automobilek.

Pohled do statistik hovoří mimo jiné o tom, že u nás počet krádeží rok od roku klesá. Za posledních deset se ztratilo 210 280 vozidel. Loni jich zmizelo 13 109 a od letošního 1. ledna 4100 v ceně takřka šest set milionů korun. Oficiální Statistiky krádeží vozidel v ČR uvádějí, že každých 40 minut zmízí jedno vozidlo, na den vychází 35 odcizených aut, měsíční průměr je 1050 vozů. To znamená, že denní škoda dělá zhruba 5,5 milionu korun.

Jsme zemí, kde se kradená auta vrací na trh

„Pokles odcizování je způsobený tím, že Česká republika se stává spíše zemí, kde jsou odcizená auta legalizována. Důvodem je nedokonalá legislativa v oblasti přihlašování. Největší problém spatřujeme v neexistenci fyzických kontrol. Podle našeho stanoviska by měl být kromě technické kontroly součástí přihlášení také test originality. Mělo by se prověřovat, jestli není vozidlo odcizené, včetně prověření původu v zahraničí, nebo zda není složené z dílů několika různých vozů. Tady by měla pomoci změna legislativy,“ sdělila AutoRevue.cz vrchní komisařka Policejního prezidia ČR Veronika Hodačová.

Více jak dvě třetiny ze ztracených aut jsou v Česku rozmontovány na náhradní díly. Další část je po změněné identity a padělaní dokladů znovu zaregistrována, ostatní nenávratně zmizí směrem na východ. „Krádeže vozidel jsou doménou spíše organizovaných skupin, často napojených na státy bývalého Sovětského svazu. V těchto zemích obvykle končí dražší a luxusní vozidla, která jsou odcizená na zakázku,“ pokračovala Hodačová s tím, že objasněnost se u krádeží motorových vozidel v posledních letech pohybuje pouze mezi 12 a 15 procenty.

Úbytek krádeží je potěšitelný, ale čísla a škody jsou pořád hodně vysoké. Je vidět, že dobře organizovaní pachatelé jsou před zabezpečovacími zařízeními a policií stále o krok napřed. Ono je vlastně dobře, že už ten duben pomalu končí.

Počty ukradených aut v ČR

 

Rok

Odcizená vozidla

2002

26 143

2003

25 331

2004

24 230

2005

23 040

2006

20 996

2007

20 329

2008

18 793

2009

17 770

2010

13 109

Zdroj: www.rokzabezpecenivozidel.cz

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 5 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků