Policejní statistiky: zloději v Česku za den ukradnou pětatřicet aut

Duben je měsíc, kdy se v Česku tradičně nejvíc ztrácejí auta. Ze dnů je nejrizikovější předvíkendový čtvrtek. Pokud má váš vůz navíc stříbrošedou barvu a bydlíte v Praze, možnost odcizení se ještě zvyšuje. Největší zájem zlodějských gangů je o auta, kterých u nás jezdí nejvíc – o škodovky, za nimi jsou v žebříčku další vozidla koncernu Volkswagen a značky Renault. Na opačném konci tabulky figurují vozy asijských automobilek.

Pohled do statistik hovoří mimo jiné o tom, že u nás počet krádeží rok od roku klesá. Za posledních deset se ztratilo 210 280 vozidel. Loni jich zmizelo 13 109 a od letošního 1. ledna 4100 v ceně takřka šest set milionů korun. Oficiální Statistiky krádeží vozidel v ČR uvádějí, že každých 40 minut zmízí jedno vozidlo, na den vychází 35 odcizených aut, měsíční průměr je 1050 vozů. To znamená, že denní škoda dělá zhruba 5,5 milionu korun.

Jsme zemí, kde se kradená auta vrací na trh

„Pokles odcizování je způsobený tím, že Česká republika se stává spíše zemí, kde jsou odcizená auta legalizována. Důvodem je nedokonalá legislativa v oblasti přihlašování. Největší problém spatřujeme v neexistenci fyzických kontrol. Podle našeho stanoviska by měl být kromě technické kontroly součástí přihlášení také test originality. Mělo by se prověřovat, jestli není vozidlo odcizené, včetně prověření původu v zahraničí, nebo zda není složené z dílů několika různých vozů. Tady by měla pomoci změna legislativy,“ sdělila AutoRevue.cz vrchní komisařka Policejního prezidia ČR Veronika Hodačová.

Více jak dvě třetiny ze ztracených aut jsou v Česku rozmontovány na náhradní díly. Další část je po změněné identity a padělaní dokladů znovu zaregistrována, ostatní nenávratně zmizí směrem na východ. „Krádeže vozidel jsou doménou spíše organizovaných skupin, často napojených na státy bývalého Sovětského svazu. V těchto zemích obvykle končí dražší a luxusní vozidla, která jsou odcizená na zakázku,“ pokračovala Hodačová s tím, že objasněnost se u krádeží motorových vozidel v posledních letech pohybuje pouze mezi 12 a 15 procenty.

Úbytek krádeží je potěšitelný, ale čísla a škody jsou pořád hodně vysoké. Je vidět, že dobře organizovaní pachatelé jsou před zabezpečovacími zařízeními a policií stále o krok napřed. Ono je vlastně dobře, že už ten duben pomalu končí.

Počty ukradených aut v ČR

 

Rok

Odcizená vozidla

2002

26 143

2003

25 331

2004

24 230

2005

23 040

2006

20 996

2007

20 329

2008

18 793

2009

17 770

2010

13 109

Zdroj: www.rokzabezpecenivozidel.cz

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků