Poláci to stihli: dálnice na Berlín otevřela „za pět dvanáct“

Sice na ní chybí benzínky, protihlukové stěny a ploty pro ochranu zvěře, ale dá se po ní jezdit – Poláci v noci na dnešek otevřeli poslední chybějící úsek dálnice mezi Lodží a Varšavou, která Polsko spojí s Německem a západní Evropou.

Polsko tak dálnici A2 stihlo otevřít jen několik hodin před hvizdem píšťalky, který v pátek zahájí mistrovství Evropy ve fotbale.

Ještě ve středu ráno nebylo jasné, zda se úsek mezi Lodží a Varšavou před vypuknutím fotbalového mistrovství Evropy stihne otevřít. Pokládání asfaltu skončilo v noci z pondělí na úterý, ještě ve středu se malovaly pruhy a stavěly značky a svodidla, píše na svém serveru deník Rzeczpospolita. Poláci svou dálnici otevírají doslova „za pět dvanáct“. Úplně přesně: první auto po ní projelo ve středu ve 23:20, píše server.

Odborník na dopravu Adrian Furgalski na internetovém portálu deníku Rzeczpospolita ale připomněl, že dálnice ve skutečnosti úplně hotová není a aby se po ní mohlo jezdit už v současném stavu, bylo třeba přijmout zvláštní zákon snižující požadavky na to, co všechno má splňovat.

Klepněte pro větší obrázek

„Po skončení šampionátu bude silnice uzavíraná, aby se dokončily stavební práce,“ řekl Furgalski. U dálnice ještě chybí třeba protihlukové stěny nebo čerpací stanice. Na jednom z úseků je v dvacetikilometrové délce rychlost omezená na 100 kilometrů za hodinu, protože kolem komunikace ještě nejsou sítě, které zabraňují tomu, aby se na ni dostala zvířata.

Dálnici stavěla česká firma

Jako poslední skončily stavební práce na dvacetikilometrovém úseku v oblasti městečka Žyrardów. Tento problematický úsek stavěla česká společnost Bögl a Krýsl. Zakázku „zdědila“ po čínské firmě Covec, která loni kvůli velkému zpoždění a neplacení subdodavatelům dostala od polských úřadů vyhazov. V tendru přitom Číňané původně porazili konkurenci díky ceně řádově o desítky procent nižší a zakázku v Polsku považovali za příležitost ke vstupu na trh v EU.

 Ani dobřanské firmě Bögl a Krýsl se na stavbě nevyhnuly problémy. Před časem zkrachoval její polský partner Dolnoślaskie Surowce Skalne (DSS), který má obrovské dluhy vůči subdodavatelům.

Oproti původním slibům se Polsku před mistrovstvím Evropy ve fotbale nepodařilo dostavět dálnici A4, která jižní cestou propojí polsko-německou a polsko-ukrajinskou hranici. Hotová není ani dálnice A1 vedoucí ze severu na jih Polska. Na dokončení čeká třeba úsek, který na české straně naváže na dálnici D47 do Bohumína.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků