Pokud se Kubica do F1 po havárii vrátí, bude to nejdříve za rok

Nová sezona formule 1 ještě ani nezačala a už se jeden z nejlepších pilotů ocitl ve smrtelném nebezpečí. Nedělní těžké zranění Roberta Kubici při italské Rallye Ronde di Andora otřáslo celým světem F1. Jezdec stáje Lotus Renault, který před pár dny účinkoval na předsezonním týmovém představení, narazil pouhé čtyři kilometry po startu lokální soutěže s vozem Škoda Fabia S2000 do svodidel. Jejich část při nárazu pronikla do vozu, což Polákovi způsobilo těžká zranění pravé ruky i nohy a také ztrátu pěti litrů krve. Vrtulník ho transportoval do nemocnice v Pietra Ligure, ale došlo k tomu až po dvou hodinách. Tam podstoupil náročnou sedmihodinovou operaci, při níž mu tým lékařů zachránil ruku před amputací.

V pondělí zdravotníci šestadvacetiletého Poláka probrali z umělého spánku. Dobrou zprávou bylo, že reagoval na okolí a cítil bolest v operovaných místech. Kubica je jedním z mála jezdců, který dokázal bojovat s favority špičkových týmů jako jsou Red Bull, McLaren nebo Ferrari. Loni skončil celkově až osmý, ale o propastných 64 bodů za sebou nechal devátého Michaela Schumachera. Třikrát dokázal vystoupit na podium, když skončil druhý v Austrálii, třetí byl v Monaku a Belgii. V roce 2008 zaznamenal v Kanadě své jediné vítězství v F1, to ale ještě reprezentoval stáj BMW-Sauber.

Jeho budoucnost v F1 je nyní velice nejistá. Až následující hodiny a dny potvrdí hybnost polámané ruky. Těžko předpokládat, že by se do kokpitu formulového vozu mohl posadit ještě letos. Podle střízlivých odhadů bude trvat minimálně rok, než se funkčnost pravačky zcela obnoví. Lékaři mu totiž během nedělní operace museli kromě dvojnásobné fraktury zápěstí spravit nervovou tkáň, šlachy a vazy. Situaci jim navíc komplikovaly titanové šrouby, které měl Kubica od roku 2003 v končetině, kdy se jako spolujezdec stal účastníkem dopravní nehody.

Kdo Poláka zastoupí?

Jezdce formule 1 rallye láká. Nejznámějším příkladem je Kimi Räikkönen. Finský mistr světa bude letos soutěže jezdit už druhým rokem. I Tomáš Enge, který nastoupil ke třem závodům F1, v rallye často rád startoval. Blízko ke Kubicemu má jiný český pilot Jan Kopecký. K nehodě se však vyjádřit nechtěl. „To po mně nechtějte. Jsme s Robertem kamarádi a mohu říct jen to, že mu přeji brzké uzdravení. Dál to nebudu komentovat. Je to tragédie, ale hlavně, že ho dali do kupy,“ prohlásil soutěžní jezdec týmu Škoda Motorosport.

Kubicovo místo v týmu Lotus Renault má nyní šanci obsadit jeden z dvojice rezervních pilotů, což jsou Brazilec Bruno Senna nebo Francouz Romain Grosjean. Oba už určité zkušenosti s Grand Prix formule 1 mají, ale ještě nebodovali. Spíš je proto pravděpodobné, že tým zkusí angažovat někoho ostřílenějšího.

Naskýtá se však otázka, jak mohlo vedení britské stáje povolit své jedničce start v rallye. Ta je sice dlouhodobě jeho koníčkem, ale možnost zranění ve vysokých rychlostech na běžných komunikacích je větší než na uzavřených okruzích. Lotus Renault půjde každopádně do nové sezony, která startuje 13. března v Bahrajnu, výrazně oslaben.

Klepněte pro větší obrázek
Škoda Fabia S2000 po nárazu do svodidel
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 169 598 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků