Pojízdná pevnost Cadillac pro Obamu

Mezi hlavní hvězdy včerejší inaugurace nového amerického prezidenta patřil jeho vůz. A je to skutečně kus auta.

Zraky milionů občanů ze všech koutů světa se včera upíraly k televizním záběrům z přímého přenosu oficiálního převzetí postu nejmocnějšího muže planety. Barack Obama se totiž stal prezidentem USA. Vášnivý motorista si nemohl nevšimnout jeho nového vozu, na který se nyní zaměříme.

Tradice prezidentnských limuzín má totiž v USA bohatou historii a jedná se o nesmírně zajímavé stroje. Ano, mluvme v množném čísle, protože i pro Obamu Cadillac připravil několik identickýckých vozů, jejichž celkový počet není z bezpečnostních důvodů znám. Podrobnosti o jejich konstrukci a bezpečnostní výbavě jsou rovněž přísně tajné, proto i níže zmíněné údaje berte prosím s rezervou, neboť mohou být součástí bezpečnostní mystifikační kampaně. Nový speciál si svoji premiéru odbyl na Barackově první oficiální cestě od Capitolu k Bílému domu.

Obamův vůz se opticky podobá současné generaci sériového modelu DTS, ale veškerá podobnost je více méně náhodná. Už proto, že tato bitevní pevnost, jen vzdáleně připomínající automobil, údajně váží plných osm tun, lze očekávat podvozek modifikovaný z některého off-roadu, nejspíš Chevroletu Suburban. Zástupci značky Cadillac uvádějí, že nabídli to nejlepší, co nabídnout mohli. Jisté je, že na konstrukci vozu se významným způsobem podíleli ti nejlepší specialisté na balistiku, chemii a informační technologie.

Na délku tato mašina měří pět a půl metru a vysoká je 1 778 mm, tedy o poznání více než u předchozího speciálu Bushova. O pohon se stará osvědčený osmiválec s objemem 6,5 l o výkonu zhruba 600 koní, pro případ nouze je připraven systém vstřikování oxidu dusíku, který krátkodobě navýší výkon až k hranici tisíce koňských sil. Akcelerace z klidu na 100 km/h však vzhledem k hmotnosti tohoto bunkru na kolech přesto dosahuje 15 s, spotřebu paliva těžko odhadovat, ale jistě se bude pohybovat v desítkách litrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Centrální zamykání je podobné bankovnímu sejfu a ovládat je umí jen přesně vymezený okruh lidí z nejbližšího prezidentova okolí. Karosérie je postavena z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku, kevlaru a keramiky a má za úkol rozdrtit střely z většiny pěchotních zbraní, a to i po opakovaným zásahu do téhož místa. Dveře a panely obklopující prezidentovo apartmá jsou tlusté takřka čtvrt metru a dělicí přepážku lze ovládat pouze z Obamova prostoru.

Ačkoli jsou okna rozměrnější než u vozu Bushova, jsou tlustá zhruba 130 mm, pouze okno ve dveřích řidiče však lze spouštět, a sice jen o několik centimetrů. Stejně tlusté jsou panely z kompozitních materiálů, které kryjí podvozek vozu pro případ, že by najel na trhavinu. Taktéž palivová nádrž je pancéřována a vyplněná zvláštní hmotou, jež má za úkol zabránit explozi i v případě přímého zásahu. Na ocelových ráfcích jsou obuty speciální, kevlarem vyztužené pneumatiky, kola jsou však přesto konstruována tak, aby byla jízdy schopná i po průrazu pláště. Zavazadlový prostor je zaplněn kromě jiného hasicím systémem a kyslíkovými bombami, které čerstvým vzduchem zásobí plně vzduchotěsný prostor posádky v případě vnějšího chemického útoku.

Obamův Cadillac je pochopitelně osazen rozsáhlými bezpečnostními systémy a zbrojním obranným arzenálem. Patří k nim systém pro noční vidění, vyvíječ kouřové clony, komunikační soustava s přímými linkami do Pentagonu a k viceprezidentovi, ale také krevní konzervy s prezidentovou krví pro případ jeho zranění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Z historie amerických prezidentských limuzín

Speciál pro předchozího amerického prezidenta se představil během slavnostního ceremoniálu inaugurace George W. Bushe. Tento Cadillac vycházel z modelu DTS, jenž byl tehdy připravován pro modelový rok 2006. Mohutné přídi dominuje rozměrná chromovaná maska s firemním znakem uprostřed a vertikálně orientovanými xenonovými světlomety s vysokou svítivostí. Zadní světlomety jsou tvořeny soustavou LE diod.

„Koncern General Motors a značka Cadillac jsou hrdí na to, že mohli vytvořit automobil, který je novou kapitolou v dějinách amerického automobilismu,“ prohlásil tehdy předseda představenstva General Motors Rick Wagoner. „Jsme také rádi, že spolupráce značky Cadillac s předními představiteli naší země úspěšně pokračuje již řadu let.“ Cadillac přitom vyrábí vozy pro nejvyšší státní představitele již od samého začátku dvacátého století.

Klepněte pro větší obrázek
Cadillac Eldorado

Již při ceremoniálu na počest konce první světové války vezl Cadillac Woodrowa Wilsona. Roku 1938 byly Bílému domu dodány dva kabriolety pojmenované po luxusních zaoceánských lodích „Queen Mary“ a „Queen Elizabeth“. Tyto vozy byly vybaveny silným zbrojním arzenálem, dvoupásmovými vysílačkami a výkonnými generátory elektrické energie. Sloužily též prezidentům Rooseveltovi, Trumanovi a Eisenhowerovi.

Posledně jmenovaný prezident byl známým fanouškem automobilů a během inauguračního ceremoniálu v roce 1953 sám řídil první Cadillac Eldorado. To byl navíc tehdy vůbec první automobil se zaobleným čelním sklem. Tři roky nato byly vozy „Queen Mary“ a „Queen Elizabeth“ nahrazeny novými „Queen Mary II“ a „Queen Elizabeth II“. Používali je prezidenti Eisenhower, Johnson a Kennedy a do automobilového důchodu byly poslány roku 1968. Někteří prezidenti však upřednostňovali konkurenční limuzíny Lincoln koncernu FMC. Časem se stalo zvykem, že každý nový prezident USA dostal nový služební vůz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vládní speciál Cadillac pro George W. Bushe

V roce 1983 byl úřadu prezidenta Reagana dodán Cadillac Fleetwood, deset let poté koupila kancelář Billa Clintona Fleetwood Brougham a přímým předchůdcem modelu DTS byl od roku 2001 Cadillac DeVille, který je dodnes ve službách prezidentské kanceláře a objevil se také při Bushově návštěvě Prahy.

Bushova prezidentská limuzína byla po všech stránkách větší než sériové provedení DTS a vzhledem k ochraně hlavy státu byla vybavena nejmodernějšími obrannými a komunikačními systémy. Interiér Bushova vozu byl vyveden v tmavě modrých odstínech jemné kůže a kvalitního textilu, nacházely se zde i některé prvky z drahého dřeva. Sedadla měla adaptivní strukturu, díky níž se dokázala přesně přizpůsobit cestujícímu pro jeho maximální pohodlí a bezpečnost. Byl-li uvnitř prezident, nacházely se na předních blatnících standarty hlavy státu a vlajka USA. V noci pak byly tyto prvky osvětlovány výkonnými bodovými světly HID.

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 61 368 km
Cena: 114 000 Kč
Chevrolet Matiz 0.796
Rok výroby: 2008
Stav: 80 100 km
Cena: 40 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.998
Rok výroby: 2012
Stav: 123 889 km
Cena: 184 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků