Pojištění versus Česká kancelář pojistitelů: padl průlomový rozsudek?

Neverending story, tak by se dal nazvat boj neplatičů povinného ručení v čele se STOPČKP a České kanceláře pojistitelů (ČKP). Podle tiskové zprávy, kterou sdružení na ochranu neplatících majitelů neprovozovaných motorových vozidel vydala, rozhodl v březnu 2013 Okresní soud v Kladně z 12. března 2013 ve prospěch žalovaného majitele vozu.

„Stejně jako rozsudky vydané dalšími okresními soudy po celé České republice, jež proběhly v posledních týdnech, jednoznačně vyvracejí všeobecně rozšířený názor, že ´zákonný příspěvek nepojištěných´ musí uhradit každý majitel nebo provozovatel vozidla, pokud neodevzdal tabulku s registrační značkou,“ uvádí tiskový mluvčí sdružení Jiří Ptáček.

O co konkrétně šlo a jak přelomový výrok soudu zní?

Soud řešil žalobu podanou Českou kanceláří pojistitelů proti vlastníkovi staršího vozidla Seat Alhambra, jež neměl uzavřeno povinné ručení. Kancelář opřela svou žalobu o tvrzení, že vozidlo je evidováno v centrálním registru vozidel tzv. „jako provozované“, ale v žalovaném období k němu nebylo sjednáno pojištění odpovědnosti.

Žalovaný vlastník se bránil tím, že vozidlo nebylo provozováno na pozemních komunikacích a bylo zaparkované v uzavřeném areálu.

Česká kancelář pojistitelů proti tomu argumentovala, že povinností vlastníka, jež své vozidlo neprovozoval na pozemních komunikacích, bylo dočasně či trvale ho vyřadit z registru vozidel. To znamená odevzdat tabulku s registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla.

Zdravý rozum 

Soud argumentaci České kanceláře pojistitelů neuznal a do rozsudku vysloveně uvedl „nedošlo sice k formálnímu vyřazení z evidence motorových vozidel, což by byl jednoznačný důkaz o neprovozování vozidla, to však neznamená, že uvedenou skutečnost nelze prokázat i jinými prostředky“.

Z nevrácení tabulky s registrační značkou respektive z nevyřazení vozidla z evidence není podle soudu možné dovodit závěr, že vlastník vozidla musí vždy zákonný příspěvek zaplatit.

Povinnost platit příspěvek má jen ten, kdo vozidlo provozuje. Provozováním se rozumí užívání vozidla na veřejných komunikacích, případně ponechání vozidla na těchto komunikacích.

Jiří Ptáček dodává: „Množství podobných rozsudků výrazně roste. Mohu citovat například rozsudek Okresního soudu v Trutnově, jež do svého odůvodnění uvedl dokonce fakt, že jiný výklad zákona by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod.“

Strach z exekucí

Podle Jiřího Ptáčka Česká kancelář pojistitelů podobné námitky občanů obvykle zamítá a případy předává inkasním agenturám. Řidiči pod výhružkou exekuce pak výzvy proplácí, aniž by však k nim byl právní nárok. Počet těchto případů jde do tisíců.

Čeští motoristé obdrží ročně od České kanceláři pojistitelů zhruba 415 000 výzev a na sankcích zaplatí kolem 450 milionů korun.

Podle webu STOPCKP.cz, který hájí zájmy motoristů při sporech s ČKP, je však minimálně třetina této částky vymáhána neoprávněně a řidiči se mají hájit u soudu.
 

Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 165 000 Kč
Seat Ibiza 1.39
Rok výroby: 2009
Stav: 141 719 km
Cena: 100 000 Kč
Seat Leon 1.986
Rok výroby: 2013
Stav: 129 262 km
Cena: 245 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 41 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků