Podvodníci s ojetinami prý vydělají 19 miliard. Údaj ale stojí na vodě

Na pohled přesně vypadající údaj staví na nejasném odhadu. ÚAMK a AAA Auto volají po zavedení řady opatření, jejichž cílem má být snížení počtu nabízených ojetin se zmanipulovaným stavem kilometrů.
Podvodníci s ojetinami prý vydělají 19 miliard. Údaj ale stojí na vodě

Tuzemskými zpravodajskými médii dnes koluje informace, že manipulací se stavem najetých kilometrů vydělají nepoctiví obchodníci až 19 miliard korun ročně. 

Zdrojem informace je společné tiskové sdělení ÚAMK a AAA Auto, ve kterém se doslova píše:

„V loňském roce bylo v ČR prodáno přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což znamená nárůst o 10 % oproti roku 2013. Celkový objem trhu s ojetými auty tak činí 127 miliard Kč, což je 3x více než prodej nových vozidel. Dle našich odhadů je až 80 % individuálně dovezených vozidel ze zahraničí stočeno ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR.
 
Jednoduchým propočtem jsme zjistili, že stočených aut se u nás každoročně prodá na 270 000 (45 % trhu). Pokud vezmeme v potaz ztrátu a klamání zákazníka, tak se v tomto „odvětví“ ročně protočí závratných 18,36 miliardy Kč.“

Ojetiny | Život řidiče

Konec stáčení tachometrů? MD spustilo kontrolní aplikaci

Přesný údaj se dvěma desetinnými místy vypadá na první pohled věrohodně. Celá konstrukce se ale opírá o odhad, že „až 80 %“ ojetin dovezených ze zahraničí má stočený tachometr. Jinak podrobná a rozsáhlá tisková zpráva přitom vůbec neuvádí, jak autoři k takovému číslu dospěli. 

Proto jsme se ÚAMK zeptali přímo. Odpověď přišla obratem, k vyjasnění však příliš nepřispěla: „Toto číslo je zjištěno v průzkumu různých autobazarů v ČR a nám známých praktik,“ napsal Petr Vomáčka z oddělení vnějších vztahů ÚAMK.

ÚAMK a AAA Auto volají po zavedení řady opatření, jejichž deklarovaným cílem má být snížení počtu nabízených ojetin se zmanipulovaným stavem kilometrů. „„Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii,“ říká v tiskové zprávě prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. 

Ojetiny | Byznys | Názory

Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

Iniciativa vypadá chvályhodně, ale nabízí se úvaha, jestli některá ze zúčastněných stran nesleduje také svoji vlastní postranní agendu. Zvýšení administrativní náročnosti dovozu ojetin by patrně vedlo k omezení nabídky, zvýšení cen a oslabení nebo úplnému vytlačení z trhu menších, třeba i poctivých dovozců. To by mohlo hrát do karet největším subjektům na trhu…

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků