Podvodníci omlazují dovezená auta. Loni na tom vydělali 900 milionů

Koupili jste ojeté zahraniční auto dejme tomu z roku 2007. Třeba jste s ním docela spokojeni, ale při tom možná ani netušíte, že je o rok nebo o dva starší. Podle statistiky společnosti Cebia byl jen během loňského roku u čtyřiceti tisíc ojetých automobilů dovezených do ČR změněný rok výroby. Podvodníci kvůli tomu vytáhli z kapes zájemců o ojetiny o 900 milionů víc než by správně měla auta z ciziny stát.

K podvodům dochází při přihlašování individuálně dovážených ojetých vozů. Legislativa totiž umožňuje přijít k registraci s neověřenou kopií zahraničního technického průkazu, na němž je už dovezené auto „omlazené“, a benevolentní dopravní úřad zfalšovaný údaj zapíše. Průkaz stačí naskenovat a v počítači se pak dá na kopii cokoliv opravit. Změněné datum zvýší hodnotu vozidla, která je větší než by podle skutečného stáří měla být. Podle zjištění společnosti Cebia se tak cena auta zvýší o deset až třicet tisíc korun.

Stačí vyrobit falešnou kopii

Jak celý podvodný proces probíhá? „Padělatel vyrobí kopii technického průkazu s mladším datem výroby a dovezený vůz přihlásí na inspektorátu. Ke změně dojde až ve chvíli, kdy auto, které je stále zaregistrováno na původního majitele v cizině, u nás někdo koupí. Nový majitel pak dostane český „techničák“ vyrobený na základě zfalšované kopie a podvodník může původní průkaz s lehkým srdcem hodit do kamen," řekla AutoRevue.cz Petra Štumpfová ze společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním dovážených automobilů.

„Na formuláři při registraci na inspektorátu by mělo být uvedené jméno člověka, který auto přivezl a přihlašuje. Otázkou je, jestli to někdo prověřuje. Může v tom mít prsty autobazar, ale i on může být oklamaný dovozcem.“ 

Klepněte pro větší obrázek

Chybí kontrola

Policie falšování roku výroby vyšetřuje a snaží se dopátrat, jestli se nejedná o jeden kanál a pár dopravních inspektorátů, kde se omlazená auta přihlašují. „Problém je hlavně v tom, že neexistuje žádná společná metodika, která by přikazovala, že k přihlášení dovezeného vozidla je nutný originál technického průkazu. Potvrdilo nám to ministerstvo dopravy,“ vysvětlila.

Jak je vidět, v přihlašování vozidel jsou docela velké mezery, které umějí šejdíři využít. Říká se, důvěřuj, ale prověřuj. V tomto případě však zřejmě nikdo moc nesleduje, jestli inspektoráty postupují správně. Přitom by stačilo jediné – změnit legislativu, aby přihlašovatel musel k registraci přinést originál technického průkazu.

K tomu se dá jen dodat, že by bylo mnohem užitečnější, kdyby se příslušní ministerští úředníci zaměřili víc na problém, kvůli němuž dochází k okrádání zákazníků, a nevymýšleli chiméry v podobě zakazování telefonování s hands-free.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků