Podvodníci omlazují dovezená auta. Loni na tom vydělali 900 milionů

Koupili jste ojeté zahraniční auto dejme tomu z roku 2007. Třeba jste s ním docela spokojeni, ale při tom možná ani netušíte, že je o rok nebo o dva starší. Podle statistiky společnosti Cebia byl jen během loňského roku u čtyřiceti tisíc ojetých automobilů dovezených do ČR změněný rok výroby. Podvodníci kvůli tomu vytáhli z kapes zájemců o ojetiny o 900 milionů víc než by správně měla auta z ciziny stát.

K podvodům dochází při přihlašování individuálně dovážených ojetých vozů. Legislativa totiž umožňuje přijít k registraci s neověřenou kopií zahraničního technického průkazu, na němž je už dovezené auto „omlazené“, a benevolentní dopravní úřad zfalšovaný údaj zapíše. Průkaz stačí naskenovat a v počítači se pak dá na kopii cokoliv opravit. Změněné datum zvýší hodnotu vozidla, která je větší než by podle skutečného stáří měla být. Podle zjištění společnosti Cebia se tak cena auta zvýší o deset až třicet tisíc korun.

Stačí vyrobit falešnou kopii

Jak celý podvodný proces probíhá? „Padělatel vyrobí kopii technického průkazu s mladším datem výroby a dovezený vůz přihlásí na inspektorátu. Ke změně dojde až ve chvíli, kdy auto, které je stále zaregistrováno na původního majitele v cizině, u nás někdo koupí. Nový majitel pak dostane český „techničák“ vyrobený na základě zfalšované kopie a podvodník může původní průkaz s lehkým srdcem hodit do kamen," řekla AutoRevue.cz Petra Štumpfová ze společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním dovážených automobilů.

„Na formuláři při registraci na inspektorátu by mělo být uvedené jméno člověka, který auto přivezl a přihlašuje. Otázkou je, jestli to někdo prověřuje. Může v tom mít prsty autobazar, ale i on může být oklamaný dovozcem.“ 

Klepněte pro větší obrázek

Chybí kontrola

Policie falšování roku výroby vyšetřuje a snaží se dopátrat, jestli se nejedná o jeden kanál a pár dopravních inspektorátů, kde se omlazená auta přihlašují. „Problém je hlavně v tom, že neexistuje žádná společná metodika, která by přikazovala, že k přihlášení dovezeného vozidla je nutný originál technického průkazu. Potvrdilo nám to ministerstvo dopravy,“ vysvětlila.

Jak je vidět, v přihlašování vozidel jsou docela velké mezery, které umějí šejdíři využít. Říká se, důvěřuj, ale prověřuj. V tomto případě však zřejmě nikdo moc nesleduje, jestli inspektoráty postupují správně. Přitom by stačilo jediné – změnit legislativu, aby přihlašovatel musel k registraci přinést originál technického průkazu.

K tomu se dá jen dodat, že by bylo mnohem užitečnější, kdyby se příslušní ministerští úředníci zaměřili víc na problém, kvůli němuž dochází k okrádání zákazníků, a nevymýšleli chiméry v podobě zakazování telefonování s hands-free.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků