Podle KPMG jsou elektromobily nerentabilní v každém směru

Zdá se, že většina světových automobilek nyní upírá své zraky k elektromobilům jako k cestě své spásy. Jen těžko budeme hledat koncern, který by v současnosti elektromobil nevyráběl, nebo jej alespoň nepřipravoval. Nicméně renomovaná poradenská agentura KPMG (etablovaná zároveň mezi čtveřicí nejvýznamnějších auditorských firem světa) došla během svého výzkumu zaměřeného na elektromobily k poněkud jinému výsledku.

KPMG konstatuje, že výroba a prodej tohoto druhu automobilů nebude minimálně pět následujících let pro nikoho rentabilní. Přesto je na 90 % výrobců rozhodnuto do vývoje automobilů s elektrifikovaným pohonem investovat, a to i bez vidiny návratnosti. Nezajímavé jsou ale elektromobily i pro druhou stranu obchodu - pro zákazníky budou bez státních či obdobných dotací ekonomicky nerentabilní a navíc uživatelsky nezajímavé. Elektřinou poháněné vozy dnes zkrátka jsou a ještě pěknou chvíli budou příliš levné na to, aby se automobilkám vrátily investice do jejich vývoje, a současně příliš drahé na to, aby se zákazníkům vrátily investice do jejich pořízení. Ostatně zářnou budoucnost pro nejbližší léta elektromobilům nevěštíme ani my.

Dodejme, že předáci automobilek podle průzkumu KPMG v závodě o vedoucí pozici v inovacích zaměřených na alternativní paliva či pohony 68 % hlavních hráčů na trhu raději vstoupí do strategických aliancí s dodavateli, než by získávali kapitál a realizovali projekty samostatně. Tento postoj zaujímají hlavně globální hráči v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) a v Americe. Výrobci z Asie naopak preferují financování těchto investic půjčkami. Polovina respondentů průzkumu je přesvědčena, že vzhledem k důležité roli, kterou strategické partnerství hraje při technologických inovacích, dojde k rozvoji hodnotového řetězce a novému rozložení sil mezi výrobci aut, dodavateli a novými i okrajovými hráči na trhu. „Vzhledem k takto dynamickým změnám podmínek na trhu, k rozvoji dodavatelů a ke snaze o rychlé inovace je sdílení znalostí nutností,“ domnívá se Jan Linhart z českého zastoupení KPMG.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků