Podle KPMG jsou elektromobily nerentabilní v každém směru

Zdá se, že většina světových automobilek nyní upírá své zraky k elektromobilům jako k cestě své spásy. Jen těžko budeme hledat koncern, který by v současnosti elektromobil nevyráběl, nebo jej alespoň nepřipravoval. Nicméně renomovaná poradenská agentura KPMG (etablovaná zároveň mezi čtveřicí nejvýznamnějších auditorských firem světa) došla během svého výzkumu zaměřeného na elektromobily k poněkud jinému výsledku.

KPMG konstatuje, že výroba a prodej tohoto druhu automobilů nebude minimálně pět následujících let pro nikoho rentabilní. Přesto je na 90 % výrobců rozhodnuto do vývoje automobilů s elektrifikovaným pohonem investovat, a to i bez vidiny návratnosti. Nezajímavé jsou ale elektromobily i pro druhou stranu obchodu - pro zákazníky budou bez státních či obdobných dotací ekonomicky nerentabilní a navíc uživatelsky nezajímavé. Elektřinou poháněné vozy dnes zkrátka jsou a ještě pěknou chvíli budou příliš levné na to, aby se automobilkám vrátily investice do jejich vývoje, a současně příliš drahé na to, aby se zákazníkům vrátily investice do jejich pořízení. Ostatně zářnou budoucnost pro nejbližší léta elektromobilům nevěštíme ani my.

Dodejme, že předáci automobilek podle průzkumu KPMG v závodě o vedoucí pozici v inovacích zaměřených na alternativní paliva či pohony 68 % hlavních hráčů na trhu raději vstoupí do strategických aliancí s dodavateli, než by získávali kapitál a realizovali projekty samostatně. Tento postoj zaujímají hlavně globální hráči v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) a v Americe. Výrobci z Asie naopak preferují financování těchto investic půjčkami. Polovina respondentů průzkumu je přesvědčena, že vzhledem k důležité roli, kterou strategické partnerství hraje při technologických inovacích, dojde k rozvoji hodnotového řetězce a novému rozložení sil mezi výrobci aut, dodavateli a novými i okrajovými hráči na trhu. „Vzhledem k takto dynamickým změnám podmínek na trhu, k rozvoji dodavatelů a ke snaze o rychlé inovace je sdílení znalostí nutností,“ domnívá se Jan Linhart z českého zastoupení KPMG.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 780 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 75 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

dnes | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků