Podjíždění znovu na scéně: Policie tvrdí opak toho, co ministerstvo

Podle právníka předjíždět na dálnici zprava nelze, pokud se nejedná o souběžnou jízdu; ministerstvo dopravy tento pohled sdílí, policie nikoliv.

Náš komentář Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák vzbudil velký zájem čtenářů a také bouřlivou diskuzi – jak přímo pod článkem, tak v sociálních sítích. Mnozí z vás vyjadřovali souhlas s naším postojem. „Chválím za článek. Bohužel je naprosto pravdivý. Osobně jezdím v pravém pruhu, dojedu lempla, přejedu dva pruhy doleva, předjedu ho a ihned se zařadím opět do krajního pravého,“ píše například čtenář s přezdívkou Atomas.

 

„Pravidla výslovně neuvádějí, že předjížděním se rozumí jen takový manévr, při kterém dojde ke změně jízdního pruhu“

 

Několik čtenářů ale vyjádřilo zajímavou domněnku: Pokud vozidlo jedoucí stále v pravém pruhu objede zprava vozidlo v pruhu prostředním, nejedná se o předjetí, protože rychlejší vozidlo během manévru nezměnilo jízdní pruh.

„Předjetí zprava je, když ho dojedeš ve stejném pruhu, přejedeš do pravého, předjedeš ho a zařadíš se zpátky před něj,“ uvádí například čtenář Pavel, ale podobných názorů zazněla celá řada.

Uživatel s přezdívkou Slušný řidič doplňuje, že „je nesmysl přejíždět přes dva pruhy do levého, abyste mohl předjet. Pokud v pravém pruhu již jste, to znamená, že neměníte jízdní pruh ani směr jízdy, tak vůbec neděláte to, co se nazývá předjíždění.“ Mnozí diskutující připomínali, že v tomto smyslu se měl v jakémsi rozhovoru vyjádřit i šéf služby dopravní policie Tomáš Lerch. 

S takovým výkladem platné právní úpravy zásadně nesouhlasí JUDr. Tomáš Beran. „Pokud se jedná o jízdu na pozemní komunikaci o více jízdních pruzích mimo obec, je řidič povinen jet vždy v pravém pruhu. Ostatní pruhy smí používat jen pro předjetí, objetí, otáčení a odbočování,“ říká.

Změna pruhu nerozhoduje

„Pokud rychleji jedoucí řidič jede v pravém pruhu na dvouproudé dálnici mimo obec a dojíždí vozidlo, které jede v levém pruhu nižší rychlostí, nesmí ho předjet, tzn. nesmí jej minout pravým jízdním pruhem, protože podle §17 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. lze zásadně předjíždět jen zleva,“ vysvětluje právník, který se specializuje na legislativu související se silničním provozem. „Pravidla silničního provozu výslovně neuvádí, že předjížděním se rozumí jen takový manévr, kdy předtím došlo ke změně jízdního pruhu.“

Tento výklad potvrzuje i Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy: „Zákon o silničním provozu obecně uvádí, že mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. Dále je zde také uvedeno, že se předjíždí vlevo. Vpravo se předjíždí pouze vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy.“

Beran i Neusar shodně připomínají souběžnou jízdu ve smyslu ustanovení §12 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb. Při té lze jet v pravém pruhu rychleji než ve středním či levém, aniž by se jednalo o předjíždění. Za souběžnou jízdu však zákon považuje pouze takovou situaci, kdy se v souběžných jízdních pruzích vytvoří souvislé proudy vozidel.

Aktualizováno 30. 9. 2013 16:50 

Po více než týdenním čekání jsme dostali stručné vyjádření Petry Stárkové z tiskového oddělení policejního prezidia. Podle ní se nejedná o předjíždění ve smyslu §17 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, nýbrž o problematiku jízdy v jízdních pruzích. „V opačném případě by tato situace vyvolala v reálném provozu tvorbu kolon nebo by například znemožňovala využití pravidla "zipu" při svedení provozu do levého jízdního pruhu.“

Otázka, co si má počít řidič, když na výkladu platné legislativy se neshodne ani ministerstvo dopravy s policií, zůstává bohužel prozatím nezodpovězena.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků