Podívejte se na mezinárodní rozdíly v cenách povinného ručení

Ceny povinného ručení se mezi zeměmi střední a východní Evropy liší v přepočtu v řádech tisíců korun. V kategorii aut 1.2L (50 kW) při věku řidiče 35 let, který jezdí deset let bez nehod, se ceny pohybují od 2 tisíc Kč až po téměř 5,5 tisíce Kč ročně. U rizikových řidičů s krátkou praxí, případně řidičů, kteří způsobují nehody, ceny rostou i více než na dvojnásobek.

Nejlevnější povinné ručení mají dobří řidiči v Srbsku, kde se dokáží dostat i pod dva tisíce, a na maďarském venkově. Nejdražší naopak v Chorvatsku, kde se ceny šplhají až téměř k šesti tisícům.

Vyplývá to z posledního mezinárodního průzkumu mezi firmami Generali PPF Holdingu (GPH), který se uskutečnil v 9 zemích střední a východní Evropy. Česká republika má přitom jedny z nejnižších cen v regionu. Například v Chorvatsku je povinné ručení až třikrát dražší než v ČR, Slovinci platí dvakrát tolik.

Nízké ceny povinného ručení v České republice jsou v první řadě výsledkem aktuální nabídky a poptávky na trhu, systému slev a systému přiznávání bonusů a malusů, a to jak pro běžnou klientelu, tak i pro firmy. Podle odborníků ceny povinného ručení určitě porostou, je jen otázkou, jak rychle. Lze očekávat, že jako první to pocítí nejhorší řidiči.

Průzkum také poukázal na specifickou situaci na trhu povinného ručení v různých zemích. Například ceníkové ceny v Maďarsku jsou sice jedny z nejvyšších v regionu, ale kvůli ostré cenové válce z předchozích let a řadě slev a bonusů, které nemají v jiných zemích obdoby, jsou konečné ceny pro klienty nakonec velmi nízké a pojištění je tam dlouhodobě ztrátové. V Maďarsku lze získat slevy až do výše 3/4 ceny základního pojistného. Podobná je situace také v Polsku, kde až 80 % lidí jezdí s maximálním bonusem. Ten může dosahovat až 60 % ceny povinného ručení.

Evropský průměr: téměř 6000 korun

Podle posledních dostupných statistik Evropské pojišťovací a zajišťovací federace (CEA) činí průměrná cena povinného ručení pro evropské státy (jak západní, tak střední a východní Evropy) 230 eur, tedy téměř 6 tisíc korun. I mezi zeměmi západní Evropy jsou však obrovské rozdíly.

Itálie, jako jeden z největších trhů, má například dvakrát vyšší ceny povinného ručení než Francie. Rozdíly v cenách napříč zeměmi jsou dány nabídkou pojišťoven, která se odvíjí od nákladů na pojistná plnění a ty jsou závislé na rizikovosti chování řidičů. Proto pro nikoho, kdo má zkušenosti z italských silnic, nemůže být překvapením, že právě tam jsou ceny nejvyšší.

Kolik zaplatí řidič?
(věk 35 let, auto 1.2L, 50 kW)

Zeměhlavní město vesnice, malé město
Chorvatsko5600 Kč3175 Kč
Slovinsko3475 Kč3475 Kč
Rumunsko3250 Kč3075 Kč
Polsko2925 Kč1850 Kč
Bulharsko2450 Kč2350 Kč
Slovensko2175 Kč1900 Kč
Maďarsko1925 Kč1175 Kč
ČR1813 Kč1680 Kč
Srbsko1790 Kč1790 Kč

Zdroj: FinExpert.cz

Autor: Kamila Ondráčková 
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 3 příspěvky
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků