Poctiví řidiči možná budou platit za nepoctivé

Praha, 1. září 2014 – Členové Rozpočtového a Hospodářského výboru se budou 3. září zabývat poslaneckým návrhem na zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do garančního fondu. Zatímco nepojištěným by tak odpadla povinnost přispívat na nepojištěné škody, chybějící finance by musely pojišťovny vybrat od poctivých pojištěných motoristů. Těm by se významně zdražilo povinné ručení. Souběžně se zrušením příspěvku nepojištěných by došlo i k prudkému nárůstu nepojištěných škod.

Od roku 2009 financují nepojištěné škody výhradně nepojištění motoristé. Zhruba 30 % z nákladů na nepojištěné škody splatí vinící těchto nehod, zbytek je hrazen z příspěvků, které jsou povinni do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) odvádět motoristé bez řádně sjednaného povinného ručení. Ve Sněmovně je však aktuálně poslanecký návrh na zrušení příspěvku nepojištěných do tohoto fondu. Šlo by tak nepochybně o vstřícný krok vůči těm, kteří nejsou ochotní dodržovat platné zákony na úkor 7 mil. poctivých motoristů, kteří povinné ručení řádně platí. „Úplným zrušením příspěvku nepojištěných by ze zákona vypadl spravedlivý princip financování nepojištěných škod těmi, kteří je mohou způsobovat. V praxi by to znamenalo další významné, státem vynucené, a přitom naprosto zbytečné zdražení povinného ručení pro všechny poctivé motoristy,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Česká republika v současnosti patří mezi země, kde se díky příspěvku nepojištěných daří velmi efektivně postupovat proti nezákonnému provozování vozidel bez pojištění. Zrušení tohoto principu by však znamenalo naprostý odklon od evropského trendu minimalizovat počty vozidel bez pojištění na silnicích. Nejúspěšnější jsou v boji s nepojištěnými ve Švédsku a Finsku, kde obdoba příspěvku nepojištěných úspěšně funguje již několik desítek let. 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků