Počet řidičů, kteří dávají přednost pohonu na plyn, se zvyšuje

Nic nenasvědčuje tomu, že by se ceny benzinu a nafty mohly vrátit k někdejším ještě jakž takž přijatelným hodnotám. Tím pádem přestávají být pro řadu motoristů obvyklé cesty do zaměstnání finančně únosné. Někdo se proto možná začíná poohlížet po nějaké levnější alternativě. Své příznivce ale i odpůrce mají auta na plynový pohon. V běžném provozu se dá s přestavěným vozem ušetřit, ale neplatí to pro všechny dopravní tepny.

Poslední dobou nemají ve firmách, které se přestavbami na plyn zabývají, nouzi o zakázky. „Práce máme opravdu víc než bývalo obvyklé. Určitě v tom hraje roli stoupající křivka cen klasických paliv. Předěláváme značky automobilů přesně podle spektra, jaké u nás jezdí. Nejvíc se objevuje škodovek, ale přijíždějí i majitelé luxusnější vozů,“ řekl AutoRevue.cz Michal Jakeš ze společnosti Gera v Hradci Králové.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Čerpací stanice na zkapalněný LPG jsou v Česku běžně k vidění

Nejrozšířenějším alternativním palivem je Liquified Petroleum Gas (LPG). Na světě jezdí třináct milionů vozů v Česku to je 130 000 osobních aut. První vozidla na zkapalněný propan-butan se u nás objevila už před dvaceti roky. Přibližně stejný počet vozů ve světě využívá pohon na stlačený zemní plyn Compressed Natural Gas (CNG). Primát s počtem 730 tisíc aut patří Itálii, stavy stoupají i u nás, ale zdaleka nedosahují rozšíření LPG. Zemní plyn se spíš uplatňuje v městské hromadné dopravě.

Lidé dávají přednost LPG

„Zákazníci se na CNG hodně ptají, ale v poptávce je zatím na minimu. Lidé v něm proti LPG vidí větší počet nevýhod. Přestavba je dražší v průměru o dvacet tisíc, nádrž je větší a těží, zabere v autě víc místa, víc zvýší jeho váhu a sníží výkon. Na plnou nádrž se dá dojet zhruba jen dvě stě kilometrů a s tím negativně souvisí i malý počet čerpacích stanic. Pro motoristy je komplikovanější i přepočet ceny paliva, protože CNG není kapalina, a proto se netankuje na litry, ale na kilogramy,“ vyjmenoval Jakeš.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Umístění nádrže a tankování stlačeného CNG

Vypadá to, že na CNG ještě nenadešel ten správný čas. Kámen úrazu je hlavně v nízkém počtu pump. Oproti osmi stovkám na zkapalněný propan-butan, je těch na stlačený zemní plyn v Česku v provozu jen padesát. Z toho jich je ale jen 33 veřejných. Funguje i skoro stovka malých domácích plniček a firma Motor Jikov nedávno zahájila jejich sériovou výrobu.

Je budoucnost v plynu?

Ovšem i jízda na LPG má své zápory. Cena za přestavbu se podle typu vozu pohybuje mezi deseti a třiceti tisíc korun. I umístění nádrže LPG zmenšuje zavazadlový prostor. Je možné ji dát na místo rezervy, ale kolo se pak musí vozit v kufru. Proti benzinu má motor o patnáct procent nižší výkon, zároveň ale i vyšší spotřebu. Majitel takového vozu musí počítat s tím, že do většiny podzemních garáží platí zákaz vjezdu aut na plyn.

Tomu kdo hodně jezdí, se počáteční investice do přestavby na LPG i CNG za nějaký čas vrátí a pak už může jen s potěšením sledovat, kolik korunek proti cenám za benzin nebo naftu ušetří. To ale zcela neplatí v horských oblastech, ve městech nebo na dálnicích. Tam autům na plyn klesá výkon, roste spotřeba a celkový úsporný efekt se snižuje. Ovšem z ekonomického hlediska to momentálně vypadá, že plynové systémy mají zvláště v souvislosti rekordními cenami benzinu a poměrně omezeným zásobami ropy velkou budoucnost.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků